wtorek, 30 kwietnia 2013

Jajka, jak to z nimi jest?


  • Jajko jest głównie źródłem białka ,które stawiane jest pod tym względem jako wzorzec(najlepsza zawartość aminokwasów jest właśnie w białku jajka).Ponad to w jajku są zdrowe tłuszcze i witaminy ( A, D, E, K i witaminy grupy B, żelazo, cynk, fosfor, selen, potas, fosfor, magnez, lecytyna,kwas foliowy,wapń,luteina) . Tabelka z zawartością witamin i minerałów w jajku 
 
  • Zjedzenie jajka na śniadanie czy kolację skutkuje nie tylko szybszym spalaniem tłuszczu, ale także zmniejszeniem chęci na podjadanie pomiędzy posiłkami. 
 
  • Jajka ugotowane na miękko są lżej strawne niż ugotowane na twardo.Najlepszą opcją jest spożywanie ich postaci ugotowanej ,a także gotowane na parze. Jaja smażone na dużej ilości tłuszczu nie są specjalnie polecane w przypadku diet (inaczej jest podczas diet ketogennych).Chyba że smażone są na patelni teflonowej. Bardzo dobrze komponują się z kromką razowego pieczywa i porcją świeżych warzyw. 
 
  • Jajka zamiast majonezu warto przyrządzić z jogurtem naturalnym.


 

Rodzaj jajek:

Kurze Najzdrowsze są te z wolnego wybiegu lub z gospodarstw ekologicznych, u nas jednak najczęściej dostępne są te z chowu klatkowego czyli niezbyt dobrej jakości.
 

Przepiórcze smakiem zbliżone do kurzych,ale za to są bardziej bogate w składniki mineralne oraz witaminę B2. 4 przepiórcze zastępują jedno jajko kurze.

Strusie to największe jajka na świecie, na twardo trzeba je gotować ok. półtorej godziny.

Kacze zawierają więcej białka, tłuszczu i cholesterolu od kurzych,lecz są ciężkostrawne.
 

Gęsie pożywne, ale ciężkostrawne,mają oleisty smak.
 

Indycze mają podobną ilość białka i tyle samo tłuszczu jak kurze, jednak znacznie więcej cholesterolu oraz żelaza.






Tłuszcz w żółtku jajka jest źródłem dobrych nienasyconych kwasów tłuszczowych dlatego jest lekko strawny i łatwo przyswajalny.
 

Udział tłuszczy zawartych w jajku:

-Nasycone 37%
-Jednonienasycone omega6 - 54%
-Wielonienasycone omega3 - 9%



 

Kolor a jakość jajka

  • Wpływ na kolor żółtka ma rodzaj pożywienia kury,dlatego nie ma znaczenia co do jakości kolor jego żółtka (kury karmione pszenicą znoszą jajka o jasnym żółtku, karmione np. kukurydzą o ciemnym)
  • Kolor skorupki zależy od rasy kury i nie ma nic wspólnego z wartością jajka.

 

Przechowywanie oraz świeżość

  • Należy trzymać je w lodówce spiczastym końcem do dołu,wtedy żółtko znajduje się z dala od komory powietrznej, która jest w szerszym końcu skorupki.Świeże można przechowywać do czterech tygodni.
  • Czy jajko jest świeże można sprawdzić wrzucając je do zimnej wody(gdy tonie, to znak, że jest świeże,starsze utrzymuje się na powierzchni wody.) Można również potrząsnąć jajkiem,gdy ''chlupocze'' znaczy że nie jest świeże.


Co z tym cholesterolem?

  • Cholesterol jest ważnym składnikiem błon komórkowych,a także odpowiedzialny jest za produkcje niektórych hormonów jednak wysokie stężenie cholesterolu prowadzi do chorób serca.
  • Cholesterol zależy od indywidualnej wrażliwości organizmu,predyspozycji genetycznych, wieku, płci, stanu zdrowia, stylu życia.
  • Ogólna ilość cholesterolu w organizmie przeciętnego człowieka jest oceniana na 150-200g.
  • Żółtko jaja posiada wysoką zawartość cholesterolu,przez co niektóre osoby mocno się tego obawiają. Nie oznacza to że spożywając jajka wzrośnie poziom cholesterolu. Próbowano do tej pory to udowodnić,lecz się nie udało. W jednym z badań amerykańskich uniwersytetów osoby spożywające więcej jajek miały niższe stężenie cholesterolu od tych którzy spożywali ich mniej.
  • Dla zdrowych ludzi spożycie jajek nie ma żadnego wpływu na poziom cholesterolu w organizmie.


Jajka zawierają lecytyne ,która odpowiedzialna jest za przemiany zachodzące w tłuszczu i cholesterolu,zapobiegając tym samym osadzaniu się cholesterolu w tętnicach. No i jak już wiadomo jajko jest źródłem dobrych tłuszczy ,które obniżają poziom złego cholesterolu.


Dawka jajek

Tak naprawdę nie ma określonej ilości co do spożycia jajek,dziennie można nawet do 2,3(oczywiście wszystko z umiarem) jeśli jest się osobą zdrową jednak osoby mające problem z zaburzeniami metabolicznymi, zwłaszcza z cukrzycą należy ograniczyć ich ilość do minimum.



Tak więc: jajka nadają się znakomicie jako stały element diety odchudzającej, zwłaszcza jeśli przyrządzane są w odpowiedni sposób i podawane w towarzystwie warzyw i pełnoziarnistych produktów zbożowych. Dzięki zawartym substancjom sprzyjają procesowi spalania tkanki tłuszczowej oraz zmniejszają uczucie głodu,a cholesterol w nim zawarty nie jest tak szkodliwy jak próbowano do tej pory wmówić.





Ciekawostki:


  • Skorupki jajka można wykorzystać jako przyprawę. Dawniej stosowano skorupki jako wzmacniacz kości (skorupka ma wysoką zwartość wapnia).Skorupki należy na 5 minut włożyć do wrzątku. Osuszyć i zemleć. Taki proszek można dodawać (po szczypcie) do jedzenia.
 
  • Na skorupkach jaj mogą znajdować się bakterie salmonelli, E.coli czy prątki gruźlicy. Jednak wysoka temperatura je niszczy. 
 
  • By zarazki się nie przenosiły, trzymać należy surowe jajka z dala od innego jedzenia. 
 
  • Jajka z imbirem to świetne połączenie na regenerację mięśni. Imbir pomaga w szybszym strawieniu białka przez co szybciej trafia ono do mięśni.

5 komentarzy:

  1. bardzo lubię jajka i często je jadam pod różnymi postaciami :)

    OdpowiedzUsuń
  2. super ze tak wszystko zebralas w jednym wpisie wreszcie czarno na bialym
    czasami jest to głowny składnik moich kolacji lub sniadan :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja jajka uwielbiam, dzis zjadlam juz 4- dwa na śniadanie i dwa pozniej, ugotowane na twardo :) w internecie powinno być wiecej takich mądrych tekstów nt jajek- ludzie nie baliby sie ich jeść...

    OdpowiedzUsuń
  4. uwielbiam jajka i nie byłabym w stanie sobie ich odmowić na śniadanie czy do obiadu od czasu do czasu :)

    super napisany post - tak rzeczowo i konkretnie :) oby więcej takich

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo fajnie napisany post! Przyjemnie się czyta :) ja sobie życia bez jajek nie wyobrażam. Kiedy nie mam pomysłu co zjeść, a musi posiadać białko - zawsze sięgam po jajka :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie komentarze :)

Wszelkie opinie są bardzo pomocne w prowadzeniu bloga :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...