poniedziałek, 22 kwietnia 2013

Podstawowe zasady o których należy pamiętać.





-Należy jeść prawdziwe wartościowe jedzenie.Najlepiej sezonowe. 

Choć moja piramida wygląda nieco inaczej niż typowe piramidy IŻŻ to przykłady produktów jakie początkująca osoba powinna wybierać znajdziesz we wpisie o dobrych źródłach BTW.

 

-Wprowadź suplementy jeśli potrzebujesz. Każdy dobór powinien byś indywidualnie dopasowany do osoby.

 

-Eliminacja słodyczy,
chemii i konserwantów,
produktów o wysokim IG,
zapalników po których jesz więcej oraz te po których nie czujesz sytości,
tłuszczy trans,ogranicz też duże ilości omega 6,
gluten (w indywidualnych wypadkach)
mleko/nabiał (w indywidualnych wypadkach)
rośliny strączkowe (w indywidualnych wypadkach)
warzyw psiankowatych (w indywidualnych wypadkach)
zmniejszenia przyjmowanych orzechów (w indywidualnych wypadkach)

Gdy masz problemy trawienne,choroby autoimmunologiczne,insulinooporność itp. warto zastanowić się nad dietą eliminacyjna np. FOODMAPS/GAPS/SCD,o których dokładniej napiszę w innym poście.


-Planowanie jadłospisu (najlepiej założyć dziennik w którym można zapisać potrawy,godziny,ilość kcal i rozkład btw)

 

-Spróbuj jak działa na Ciebie śniadanie bez węglowodanów,czyli białkowo tłuszczowe. Węglowodany przerzuć wtedy na kolację.


-Woda minimum 1,5litra dziennie. Najlepszym wyborem będzie niegazowana. Przyspiesza metabolizm i wypłukuję szkodliwe toksyny oraz ujędrnia skórę. (Polecam wodę z cytryną z rana na czczo,świetnie oczyszcza).


 

-Jedz dużo warzyw które są bogate w witaminy i odkwaszają organizm,a także błonnik który zapewnia sytość i działa oczyszczająco (zupy,sałatki,soki,green smoothie,sok z kapusty)


-Wprowadź dużo kiszonek oraz soków z nich.


-Próbowaliście prozdrowotnego rosołu na kościach gotowanego 6 czy nawet 10h?


-Gdy Twoja dieta to zbilansowane żywienie to w każdym posiłku uwzględnić należy wartościowe:  


białko,
węglowodany złożone (proste tylko po treningu) ,
zdrowy tłuszcz ,
warzywa


-Ograniczenie soli na rzecz ziół i przypraw.



-4 posiłki co 4 godziny organizm wtedy ciągle ma energie i nie musi jej ''magazynować'' pod postacią tłuszczu.

 

-Nie zapominać o kolacji (ok.2,3godzin przed snem)

 

-Zachowaj jednak minimum 12godzin postu od kolacji do śniadania.

 

-Raz w miesiącu można przeprowadzić dłuższy post lub dzień na sokach warzywno owocowych w celu ''detoksu''. Na następny dzień porcje powinny być mniejsze,ale nie za małe.

 

-Urozmaicać jadłospis o nowe kolorowe i zdrowe dania. Np. Wypróbuj jeden nowy przepis co kilka dni. Organizm nie lubi monotonii.


-Jedz więcej produktów bogatych w tryptofan podnoszący poziom serotoniny i dopaminy.


-Gdy masz ochotę na coś słodkiego zjedz białkową przekąskę.


-Nie pij w czasie posiłku(min.30min przed lub 1godzina po)


-Uważnie czytaj etykiety na produktach. ''Light'' nie zawsze to właśnie oznacza. W składzie niektórych produktów ukryte są różne niekorzystne ''niespodzianki''.Czytając etykietę zadaj sobie pytanie: Czy zjadłaby to Twoja prababka? Czy jest to naturalne jedzenie?


-Np.w jeden dzień w tyg. pozwól sobie na małą przyjemność,może lody? Nie chodzi o to by całkiem odmawiać sobie wszystkiego,ale by podchodzić do tego rozważnie.


-Mierz się centymetrem nie wagą co tydzień by sprawdzać swoje postępy.

 

-Nie schodzić poniżej 1200kcal. Gdy dostarczana jest mniejsza liczba kcal organizm przełącza się na tryb ''oszczędzania'' przez co metabolizm spowalnia.


-Mindful Eating.Dokładne,świadome i powolne przeżuwanie pozwoli łatwiej strawić pokarm nie obciążając żołądka.


-Jedzenie w spokoju,bez stresu,bez emocji (nawet tych dobrych)


-Celebracja i wdzięczność za posiłek.


-Jedzenie według głodu fizycznego/żołądka,a nie zachcianki psychicznej/głowy.

 

-Jedzenie do lekkiej sytości a nie przejedzenia by odchodzić od stołu z lekkim niedosytem albowiem informacja o sytości dociera do mózgu dopiero po ok.10 min,ale nie należy się też głodzić.


-Ćwiczenia,ćwiczenia,ćwiczenia. (siłowe/interwały/cardio/ruch na co dzień/gry na świeżym powietrzu) przyspieszają spalanie tkanki tłuszczowej poprzez poprawę metabolizmu. Wszystkie posiłki są wtedy mniej tuczące, bo organizm szybciej je spala.

Aktywność wzmacnia,uszczęśliwia,zapewnia dobre zdrowie,odmładza,poprawia pracę serca i jelit,podnosi wrażliwość insulinową,wpływa korzystnie na równowagę emocjonalną.Dokładne korzyści  w poście o tym dlaczego warto ćwiczyć.


-Wysypiać się (niezwykle ważna jest regeneracja i relaks)


-Minimum 15 minut na słońcu.


-Mniej stresu=mniej kortyzolu=mniejszy apetyt=lepsze zdrowie i samopoczucie.

Nie sam stres jest tym co osłabia lecz nasza reakcja na stres.
Gdy się stresujesz,ciało przejmuje kontrolę.
Gdy nastąpi fizyczne rozsądne rozładowanie,to stres negatywny zmienia się w pozytywny.

-Zbadaj te emocje/myśli i dowiedz się gdzie,skąd i po co się pojawiły. Gdzie i jak się objawiają?
-Zaakceptuj je,nie uciekaj.
-Głęboko oddychaj.
-A teraz wyrzuć te negatywne emocje. Ćwicz,krzycz,kop,wal!
-Następnie zajmij się czymś co Cię relaksuje (medytacja,wizualizacja,oddech,hobby,masaż)


-Kochaj siebie!


-Zajmij się tworzeniem swojej przyszłości. Twórz plany,stawiaj cele.

Unikniesz nieprzemyślanych i pochopnych decyzji oraz zyskasz motywacje do działania.


-Wszelkie zmiany wprowadzaj powoli,nie usiłując rozwiązać wszystkich problemów na raz.





                ZMIEŃ NAWYKI NA STAŁE. BO DIETA TO LIFESTYLE A NIE CHWILOWA MODA.



5 komentarzy:

  1. Ciekawe te zasady, o niektórych nie wiedziałam :) Na pewno się przydadzą :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam nadzieję że będą przydatne:)

    OdpowiedzUsuń
  3. ja staram się stosowac do tych zasad...

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo dobrze:) Wiadomo jesteśmy tylko ludźmi każdemu zdarzy się odchylenie,ale ważne by starać się przestrzegać wytycznych jakie sobie stawiamy:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ciekawa ta ciekawostka na końcu :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie komentarze :)
Wszelkie opinie są bardzo pomocne w prowadzeniu bloga :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...