poniedziałek, 22 kwietnia 2013

Podstawowe zasady o których należy pamiętać.





-Należy jeść prawdziwe wartościowe jedzenie.Najlepiej sezonowe. 


Choć moja piramida wygląda nieco inaczej niż typowe piramidy IŻŻ to przykłady produktów jakie początkująca osoba powinna wybierać znajdziesz we wpisie o dobrych źródłach BTW.

 

-Wprowadź suplementy jeśli potrzebujesz. Każdy dobór powinien byś indywidualnie dopasowany do osoby.

 

-Eliminacja słodyczy,słonych przekąsek i innych śmieciowych trutek.

Wyrzuć cukier,słodziki,
chemie i konserwanty,
produkty o wysokim IG,
zapalniki po których jesz więcej oraz te po których nie czujesz sytości,
tłuszcze trans,ogranicz też duże ilości omega 6,
gluten,
mleko/nabiał,
rośliny strączkowe (w indywidualnych wypadkach)
warzyw psiankowatych (w indywidualnych wypadkach)
zmniejszenia przyjmowanych orzechów (w indywidualnych wypadkach)

Gdy masz problemy trawienne,choroby autoimmunologiczne,insulinooporność itp. warto zastanowić się nad dietą eliminacyjna np. FOODMAPS/GAPS/SCD,o których dokładniej napiszę w innym poście.


-Planowanie jadłospisu (najlepiej założyć dziennik w którym można zapisać potrawy,godziny,ilość kcal i rozkład btw)

 

-Spróbuj jak działa na Ciebie śniadanie bez węglowodanów,czyli białkowo tłuszczowe. Węglowodany przerzuć wtedy na kolację.


-Woda minimum 1,5litra dziennie. Najlepszym wyborem będzie niegazowana. Przyspiesza metabolizm i wypłukuję szkodliwe toksyny oraz ujędrnia skórę. (Polecam wodę z cytryną z rana na czczo,świetnie oczyszcza).


 

-Jedz dużo warzyw które są bogate w witaminy i odkwaszają organizm,a także błonnik który zapewnia sytość i działa oczyszczająco (zupy,sałatki,soki,green smoothie,sok z kapusty)


-Wprowadź dużo kiszonek oraz soków z nich.


-Próbowaliście prozdrowotnego rosołu na kościach gotowanego 6 czy nawet 10h?


-Gdy Twoja dieta to zbilansowane żywienie to w każdym posiłku uwzględnić należy wartościowe:  


białko,
węglowodany złożone (proste tylko po treningu) ,
zdrowy tłuszcz ,
warzywa


-Ograniczenie soli na rzecz ziół i przypraw.




-4 posiłki co 4 godziny organizm wtedy ciągle ma energie i nie musi jej ''magazynować'' pod postacią tłuszczu.


 

-Nie zapominać o kolacji (ok.2,3godzin przed snem)

 

-Zachowaj jednak minimum 12godzin postu od kolacji do śniadania.

 

-Raz w miesiącu można przeprowadzić dłuższy post lub dzień na sokach warzywno owocowych w celu ''detoksu''. Na następny dzień porcje powinny być mniejsze,ale nie za małe.

 

-Urozmaicać jadłospis o nowe kolorowe i zdrowe dania. Np. Wypróbuj jeden nowy przepis co kilka dni. Organizm nie lubi monotonii.


-Jedz więcej produktów bogatych w tryptofan podnoszący poziom serotoniny i dopaminy.


-Gdy masz ochotę na coś słodkiego zjedz białkową przekąskę.


-Nie pij w czasie posiłku(min.30min przed lub 1godzina po)


-Uważnie czytaj etykiety na produktach. ''Light'' nie zawsze to właśnie oznacza. W składzie niektórych produktów ukryte są różne niekorzystne ''niespodzianki''.Czytając etykietę zadaj sobie pytanie: Czy zjadłaby to Twoja prababka? Czy jest to naturalne jedzenie?


-Np.w jeden dzień w tyg. pozwól sobie na małą przyjemność,może lody? Nie chodzi o to by całkiem odmawiać sobie wszystkiego,ale by podchodzić do tego rozważnie.


-Mierz się centymetrem nie wagą co tydzień by sprawdzać swoje postępy.

 

-Nie schodzić poniżej 1200kcal. Gdy dostarczana jest mniejsza liczba kcal organizm przełącza się na tryb ''oszczędzania'' przez co metabolizm spowalnia.


-Mindful Eating.Dokładne,świadome i powolne przeżuwanie pozwoli łatwiej strawić pokarm nie obciążając żołądka.


-Jedzenie w spokoju,bez stresu,bez emocji (nawet tych dobrych)


-Celebracja i wdzięczność za posiłek.


-Jedzenie według głodu fizycznego/żołądka,a nie zachcianki psychicznej/głowy.

 

-Jedzenie do lekkiej sytości a nie przejedzenia by odchodzić od stołu z lekkim niedosytem albowiem informacja o sytości dociera do mózgu dopiero po ok.10 min,ale nie należy się też głodzić.


-Ćwiczenia,ćwiczenia,ćwiczenia. (siłowe/interwały/cardio/ruch na co dzień/gry na świeżym powietrzu) przyspieszają spalanie tkanki tłuszczowej poprzez poprawę metabolizmu. Wszystkie posiłki są wtedy mniej tuczące, bo organizm szybciej je spala.

Aktywność wzmacnia,uszczęśliwia,zapewnia dobre zdrowie,odmładza,poprawia pracę serca i jelit,podnosi wrażliwość insulinową,wpływa korzystnie na równowagę emocjonalną.Dokładne korzyści  w poście o tym dlaczego warto ćwiczyć.


-Wysypiać się (niezwykle ważna jest regeneracja i relaks)


-Minimum 15 minut na słońcu.


-Mniej stresu=mniej kortyzolu=mniejszy apetyt=lepsze zdrowie i samopoczucie.

Nie sam stres jest tym co osłabia lecz nasza reakcja na stres.
Gdy się stresujesz,ciało przejmuje kontrolę.
Gdy nastąpi fizyczne rozsądne rozładowanie,to stres negatywny zmienia się w pozytywny.

-Zbadaj te emocje/myśli i dowiedz się gdzie,skąd i po co się pojawiły. Gdzie i jak się objawiają?
-Zaakceptuj je,nie uciekaj.
-Głęboko oddychaj.
-A teraz wyrzuć te negatywne emocje. Ćwicz,krzycz,kop,wal!
-Następnie zajmij się czymś co Cię relaksuje (medytacja,wizualizacja,oddech,hobby,masaż)


-Kochaj siebie!


-Zajmij się tworzeniem swojej przyszłości. Twórz plany,stawiaj cele.

Unikniesz nieprzemyślanych i pochopnych decyzji oraz zyskasz motywacje do działania.


-Wszelkie zmiany wprowadzaj powoli,nie usiłując rozwiązać wszystkich problemów na raz.





                ZMIEŃ NAWYKI NA STAŁE. BO DIETA TO LIFESTYLE A NIE CHWILOWA MODA.



5 komentarzy:

  1. Ciekawe te zasady, o niektórych nie wiedziałam :) Na pewno się przydadzą :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam nadzieję że będą przydatne:)

    OdpowiedzUsuń
  3. ja staram się stosowac do tych zasad...

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo dobrze:) Wiadomo jesteśmy tylko ludźmi każdemu zdarzy się odchylenie,ale ważne by starać się przestrzegać wytycznych jakie sobie stawiamy:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ciekawa ta ciekawostka na końcu :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie komentarze :)

Wszelkie opinie są bardzo pomocne w prowadzeniu bloga :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...