czwartek, 23 maja 2013

Encyklopedia owoców cz.II.


Jabłka mają duże ilości błonnika(najwięcej błonnika znajduje się w skórce jabłka), witaminy z grupy B,witaminy C,żelazo, magnez, wapń, cynk, potas, kwas foliowy.

  • poprawiają perystaltykę jelit,pomagając zapobiegać zaparciom ,
  • broń przeciwko wolnym rodnikom, gdyż są bogate w przeciwutleniacze,
  • zawierają pektyny, które pomagają oczyszczać organizm,
  • obniżają poziom złego cholesterolu,
  • wspomagają trawienie,
  • poprawiają funkcjonowanie nerek i ułatwiają ich pracę, oraz błonnik.

Jabłka warto jeść z pestkami, wyciąg z nich zawiera izoflawony (fitohormony), fitosterol i podstawowe kwasy tłuszczowe. Zwiększają one giętkość oraz elastyczność naskórka, rekompensując spadek hormonów.

Anglicy mawiają, aby jeść jedno jabłko dziennie, a lekarz wcale nie będzie potrzebny.

Rodzaje jabłek.



Jagody (Borówki) klik rroślina lecznicza,dzięki zawartości antyoksydantów, antocyjanozydów, pektyn, garbników,witaminy C, magnezu oraz witaminy B6.

  • regulują pracę układu pokarmowego,
  • pomogą na zaparcia jak i biegunki,
  • dobre dla oczu, serca, układu pokarmowego,
  • działają przeciwzapalnie, antystresowo, przeciwnowotworowo, odmładzająco i rozkurczowo,
  • podwyższają poziom dobrego cholesterolu, obniżając ten zły,
  • zapobiegają infekcjom układu moczowego,
  • wspomagają wzrok,
  • chronią komórki przed uszkodzeniem.

Jagody można przyrządzić z jogurtem naturalnym, jako galaretka jagodowa, dżem jagodowy czy sok z jagód.



Jagody Goi czyli tak zwane „czerwone diamenty”, czy też „owoce długowieczności”. Zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe, wiele minerałów, przede wszystkim wapń, potas,beta karoten w ilości większej niż w marchwi, żelazo więcej niż w steku wołowym, cynk i selen, ale także miedź, czy fosfor oraz wiele witamin C,E, a także witamin z grupy B

  • wspomagające funkcjonowanie układu odpornościowego,
  • odpowiedzialne za produkcję hormonów, właściwą pracę mózgu i systemu nerwowego,
  • wzmacniające wzrok,
  • skuteczne w procesach odtruwania wątroby,
  • obniżające poziom złego cholesterolu LDL,
  • poprawiające pamięć,

Nadają się do wypieków, jako dodatek do mięs i ryżu.



Jeżyny zawierają witaminy A i C,witaminy z grupy B, błonnik,potas i magnez.

  • zbawienne dla całego organizmu, a zwłaszcza układu nerwowego,
  • sok działa napotnie i wykrztuśnie, przeciwzapalnie
  • poprawiają pracę serca,
  • wzmacniają wzrok,
  • spowalniają procesy starzenia,
  • napar jeżynowy pomoże się wyciszyć i odprężyć,
  • działają oczyszczająco na krew,
  • obniżają poziom cukru we krwi.


Kiwi klikźródłem wielu witamin C (1 owoc pokrywa dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na tę witaminę),A, E, K, B i minerałów: potas, cynk, wapń, żelazo, magnez oraz kwas foliowy. Owoc kiwi zawiera enzymy z grupy peptydaz aktynidinę i papainę,które pomagają w trawieniu białka.

  • wspomagają leczenie przeziębień, grypy,
  • koją nerwy,
  • wpływają na dobre samopoczucie,
  • chronią przed chorobami serca, miażdżycą,
  • wspomagają oczyszczanie organizmu z toksyn,
  • pomocne przy zaparciach,
  • poprawiają jakość snu, ze względu na wysoką zawartość wapnia,
  • zapobiegają powstawaniu niedoskonałości na cerze , a także rozstępów.

Pestki ze względu na swoje ścierające właściwości stosowane są przy produkcji peelingów do ciała. Natomiast zawarte w owocach kwasy o właściwościach rozjaśniających dodaje się do kremów i maseczek do twarzy.

Owoce mogą być spożywane razem ze skórką, która również zawiera witaminy.



Kokos klik składa się w około 70% z tłuszczu(nasycone kwasy tłuszczowe), 14% z cukru i 7% z białka,żelaza i witaminy C oraz potasu.Zalecany jest przy biegunce, wymiotach i problemach żołądkowych.


Z owocu kokosa uzyskać można:
 

Sok z wnętrza młodego kokosa (zwany inaczej „wodą kokosową” lub „mlekiem kokosowym”)
  • ma niemal identyczny skład jak osocze ludzkiej krwi. oraz olej kokosowy 
  • sok kokosowy jest jednym z najbogatszych źródeł elektrolitów. Zawiera ich więcej niż większość napojów izotonicznych używanych przez sportowców. Zawiera tez więcej potasu niż banany.Orzech kokosowy jest więc „naturalnym dawcą krwi”.

Olej kokosowy otrzymywany poprzez tłoczenie i rozgrzanie kopry. Spotykany jako: rafinowany, odkwaszany i wybielany. Ze względu na swoją stałą postać można nim zastąpić nie tylko tłuszcze do smażenia, ale także masło czy margarynę. Idealny do smażenia w wysokich temperaturach, nie pali się, a dzięki swoim właściwościom smakowym, nadaje potrawom orientalny charakter.

  • buduje odporność organizmu,
  • podwaja przyswajalność kwasu tłuszczowego omega-3
  • zawiera naturalne antyoksydanty, które zwalczają wolne rodniki.
  • stanowi źródło pożywnej, szybkiej energii, zwiększa wytrzymałość, poprawia wydajność fizyczną i sportową,
  • przyspiesza przemianę materii,
  • przyspieszy usuwanie tłuszczów,
  • wspomaga naturalną równowagę skóry, zmiękcza ją, zapobiega jej przesuszeniu i łuszczeniu się,
  • stanowi ochronę przed promieniowaniem UV,
  • zastosowanie w produkcji preparatów do pielęgnacji suchych i zniszczonych włosów,


Liczi klik


Limonka klik


Maliny klikbogate w antocyjaniny oraz fitoskładniki, błonnik, wapń, żelazo, potas i cynk,mangan, witaminy A, B, C, E oraz kwas foliowy.

  • posiadają właściwości bakteriobójcze, przeciwgrzybiczne i grzybobójcze,
  • przyśpieszają proces gojenia się ran,
  • pomagają utrzymać zdrowie serce i wątroby.
  • są skutecznym środkiem napotnym, przeciwgorączkowym, przeciwbakteryjnym,
  • działają moczopędnie i łagodzą objawy reumatyzmu,
  • poprawiają apetyt,
  • regulują trawienie, przyspieszają ruchy jelit, działając przeczyszczająco,
  • działają odmładzająco,
  • zapobiegają niedokrwistości,
  • wspomagają układ kostny, nerwowy i krążenia.

Sok z malin jest dobry na przeziębienie a także obniża gorączkę.

Herbata z malin zmniejsza bóle miesiączkowe, jednak trzeba ją pić kilka dni przed pojawieniem się okresu.



Mandarynki klik zawierają dużo kwasów organicznych, m. in. cytrynowy i jabłkowy, które pomagają pozbyć się substancji toksycznych z organizmu. Są też też bogate w witaminy: A, B1 i B2, PP oraz mikroelementy, związki potasu, wapń, magnez i fosfor.

  • kontrolują gospodarkę wodną organizmu,
  • są silnie zasadotwórcze,
  • pomagają również na zaparcia (przed snem kilka owoców popić szklanką przegotowanej wody).


Mango klik  jest owocem młodości . Zawiera dużo witaminy A,C, i witamin z grupy B, miedź, potas i magnez.

  • wpływa kojąco na układ trawienny,
  • wzmacnia system nerwowy i odpornościowy,
  • wzmacnia serce oraz umysł,
  • wpływa na kondycję skóry i zdrowie oczu,
  • wspomaga trawienie białek,
  • pomaga utrzymać prawidłowe ciśnienie krwi,
  • ułatwia przyswajanie żelaza,
  • obniża poziom cholesterolu we krwi,
  • stosowane w leczeniu biegunki i zakażeń dróg moczowych,
  • peeling z mango ma wysokie właściwości przeciwzapalne,
  • zwalcza wolne rodniki,
  • nie powoduje skoków poziomu cukru,
  • właściwości nawilżające (np. szampony i odżywki do włosów suchych i zniszczonych),
  • działa regenerująco i wygładzająco,
  • pełni funkcję naturalnego filtra przeciwsłonecznego.

Nadaje się do sałatek, sosów, przystawek, dań z owoców morza, soków, na surowo.

W krajach Ameryki Południowej często doprawia się je chili, solą lub sosem sojowym, co podkreśla jego słodki smak,można go łączyć z cebulą, papryką, ogórkami.

W Indiach z tego owocu przyrządza się napój o nazwie mango lassi rodzaj koktajlu, którego podstawowymi składnikami jest miąższ mango i kefir, jogurt naturalny lub maślanka.



Marakuja klik zawiera błonnik białko, sód oraz potas.

  • na problemy żołądkowe: niestrawność, nerwicę żołądka, kolkę,
  • łagodzi bóle miesiączkowe,
  • uspokaja,
  • pomaga w leczeniu bezsenności,
  • łagodzi dolegliwości zmęczenia i stresu,
  • zapobiega depresji, migrenowym bólom głowy,
  • działa przeciwzapalnie, przeciwbólowo,
  • normalizuje ciśnienie.


Melon klik bogaty w witaminy A, B1, B2, B6, B12, C , D, E, P oraz składniki mineralne potas, żelazo, magnez, jod, wapń, fosfor.

  • nektar z melona działa przeczyszczająco i moczopędnie,
  • leczy schorzeń układu moczowego,
  • wzmacnia proces widzenia,
  • działa przeciw nowotworowo,
  • redukuje zmęczenie i stres, 
  • poprawia koncentrację.

Najlepiej smakuje na surowo, z dodatkiem soku z cytryny lub posypany odrobiną imbiru.

Można je dusić i marynować, suszyć, robić kompoty, dżemy, konfitury, marmolady, zupy, sałatki, lody, desery, dodawać jako dodatek do owocowych ponczów lub drinków. Przepyszne są melonowe szaszłyki lub melonowa zapiekanka. 




Mirabelka z powodu wysokiej zawartości pektyny, mirabelki mają pozytywny wpływ na układ trawienny. Oprócz tego są bogate w potas.



Morele klik dostarczają sporo żelaza, magnezu, wapnia, błonnik, fosfor, potas ,siarki i witamin A i z grupy B

  • wspomagają krwiobieg,
  • zapobiegają tworzeniu komórek rakowych,
  • wspomagają wzrost włosów,
  • chronią serce i oczy,
  • wspomagają zwalczanie chorób,
  • poprawiają przemianę materii,
  • zapobiegają dolegliwościom wątrobowym,
  • wzmacniają system odpornościowy.

Kompot, dżem czy konfitury: wszystkie z moreli są smaczne. Nie wymagają intensywnego słodzenia.

Zawarta w pestkach amigdalina jest przekształcana w organizmie w trujący kwas cyjanowodorowy.



Nektarynka(odmiana brzoskwini) to przede wszystkim bogate źródło witamin z grupy B. Zawierają też witaminę E, K,PP i witaminy C i minerały przede wszystkim wapń, bor,magnez i żelazo.

  • zapewniają piękny odcień skórze,
  • dbają o dobry nastrój,
  • pomogą uporać się ze stresem,
  • wspomogą odbudowę kości,
  • mają działanie moczopędne,
  • działają na skórę wygładzająco,
  • niski indeks glikemiczny,
  • chronią organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników,
  • zwiększają absorpcję magnezu i wapnia z diety,
  • regulują gospodarkę hormonów płciowych.




11 komentarzy:

  1. Chciałabym spróbować te Jagody Goi ,ale jeszcze nie widziałam ich w naszych sklepach

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja widziałam ciasteczka owsiane z ich dodatkiem. Szukałabym tych owoców w sklepach ze zdrową żywnością.

      Usuń
  2. Uwielbiam owoce, bez wyjątków. Dzięki za kilka witaminowych wskazówek ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. to dobrze, że wczoraj przypuściłam szturm na owoce w sklepie :D
    borówki lubię bardzo, podobnie jak i jabłka (choć czuję się po nich dość nieprzyjemnie)
    a kopry kokosowej zaczęłam używać do pieczenia kurczaka, tzn do panierowania i sprawdza się doskonale, kurczak zachowuje wilgotność :) i smakuje doskonale.
    czadowy ten Twój post, kolejne bardzo przydatne zebranie informacji :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jabłka mogą powodować wzdęcia,dlatego dobrze spożywać je pieczone:)

      Usuń
  4. Owoce wprost uwielbiam :). Wszystkie, chodź najbardziej banany, melony, arbuzy (dwa ostatnie są strasznie moczopędne :P).

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam jabłka <3 arbuza, banany, brzoskwinie ahh ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo rzetelny post, dużo ciekawych informacji:) Muszę się przyznać, że puki nie dowiedziałam się jakie dobroci plyną z jedzenia jabłek, nie jadałam ich wcale;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetny post! Ja kocham chyba wszelkie owoce <3

    OdpowiedzUsuń
  8. wybralalbys inny zestaw cwiczen do maratonu cos mnie hardcorowego ?:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Od dzisiaj zastrzyk witamin :D

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie komentarze :)

Wszelkie opinie są bardzo pomocne w prowadzeniu bloga :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...