niedziela, 19 maja 2013

Encyklopedia warzyw cz.II.


Marchew klik zawiera beta karoten (prowitamina A),błonnik, kwas foliowy, witaminę C, potas, wapń, żelazo oraz magnez i potas.
  • chroni wzrok,
  • poprawia pracę jelit
  • zapobiega zaparciom
  • wspomaga pracę mięśni.
  • silne działanie przeciwutleniające.
  • zwiększa produkcję białych krwinek
  • poprawia zdrowie skóry, oczu oraz układu nerwowego
  • utrzymanie prawidłowej flory jelit
  • wspomaga proces trawienia i oczyszcza wątrobę
  • stymuluje produkcje leukocytów
  • pomaga utrzymać właściwe pH w organizmie

Marchew jest warzywem niskokalorycznym, jednak jej indeks glikemiczny po ugotowaniu jest dość wysoki.



Ogórki klik zawierają sporo kwasów organicznych, potasu, wapnia magnezu i błonnika.

  • są silnie moczopędne,usuwają nadmiar wody z organizmu
  • pomagają w schorzeniach skóry, włosów, dzięki wysokiej zawartości krzemu i siarki,
  • przyczyniają się do szybszego spalania tłuszczu,
  • działają odkwaszająco (idealne do produktów zakwaszających takich jak
  • mięso, żółte sery i pieczywo)

Mają tylko jedną wadę, zawierają silnie działający enzym, który niszczy witaminę C. Trzeba więc jeść go osobno, nie dodawać do sałatek. Tylko kiszone ogórki nie mają tych własności.




Papryka klik zawiera dużo witaminy C, pod względem jej zawartości zajmuje pierwsze miejsce wśród wszystkich warzyw.

W czerwonej papryce znajdzie się także luteinę i ksantynę oraz karotenoidy, które zmniejszają ryzyko utraty wzroku spowodowanej starzeniem się, ponieważ zapobiegają zwyrodnieniu siatkówki, zaćmie i niektórym rodzajom nowotworów.

Ostra papryka zawiera duże dawki kapsaicyny substancji o działaniu przeciwbólowym i przeciwzapalnym.




Patison klik zawiera witaminę C, magnez, potas i wapń.

  • działa moczopędnie,
  • zapobiega obrzękom i pomaga skuteczniej eliminować toksyny z organizmu.

Można go faszerować, panierować bądź gotować. Jest uzupełnieniem makaronów bądź dań bezmięsnych.




Pieczarki (grzyby) klik Mają niewiele kalorii, tłuszczu, sporo błonnika, witaminy B2, PP, potas i magnez, które usprawniają przemianę materii.

Przy kłopotach trawiennych trzeba zrezygnować z grzybów, bo są ciężkostrawne.

Badania udowodniły że osoby, które dwa razy w tygodniu zamiast 100 gramów mięsa wieprzowego dodają do obiadu filiżankę pieczarek, oszczędzają 30 gramów tłuszczu i 420 kcal. To zaś w ciągu roku pozwoli pozbyć się 3 kilogramów.




Pietruszka Natka pietruszki stanowi znakomite źródło sodu, potasu, wapnia oraz magnezu,a także witaminy A i C.

  • Stosowana jest w:
  • leczeniu infekcji dróg moczowych,
  • zatrzymaniu miesiączkowania,
  • bolesnych menstruacjach,
  • niestrawności,
  • wzdęciach,
  • zapalenia nerek.
  • Ponadto:
  • wspomaga oczyszczanie organizmu,
  • neutralizuje kancerogeny zawartych w dymie papierosowym,
  • chroni przed zakrzepicą,
  • przyspiesza przemianę materii,
  • poprawia trawienie,
  • hamuje też rozwój pomarańczowej skórki.

Do celów leczniczych wykorzystuje się korzeń, liście, owoce i nasiona.

Nasiona mają znacznie więcej olejku eterycznego i flawonoidów niż korzeń, dlatego działają silniej moczopędnie i przeciwszkorbutowo.



Pomidory (klik) zawierają likopen czerwony barwnik,który nie ulega rozkładowi podczas gotowania, jest nawet znacznie lepiej przyswajany przez organizm z przetworów pomidorowych, niż surowych.
Ponadto, pomidory zawierają dużo witaminy C ,A, witaminy z grupy B,beta karotenu,potasu ,magnez, sodu,chloru, fosfor, żelazo i wapń.

  • redukuje on ryzyko raka prostaty, piersi, czy płuc niszczy wolne rodnik.
  • mają bardzo mało kalorii,
  • właściwości silnie odmładzające,
  • pomagają utrzymać prawidłowy stan skóry, oraz jej zdrowy kolor,
  • regulują ilość wody w organizmie i obniżają ciśnienie krwi,
  • dodają energii,
  • uspokajają, gdyż zawierają też sole bromu.

Mają solaninę, która może nasilać dolegliwości przy reumatoidalnym zapaleniu stawów.


Można spotkać wiele gatunków i odmian pomidorów, np. gruntowe, szklarniowe, koktajlowe czy tzw. malinówki.

 

Gdzie można znaleźć pomidory:

Sok pomidorowy tylko taki bez zbędnych dodatków. Soki pomidorowe mogą pić bez obaw osoby odchudzające się, szczególnie po treningu i podczas upałów ponieważ zawierają składniki, które traci się wraz z potem.

Ketchup najlepszy ketchup to taki wyprodukowany z pomidorów, a nie z koncentratu pomidorowego

Sosy pomidorowe Najlepiej robić je samemu, ponieważ te kupione w sklepie często zawierają różne barwniki i konserwanty. Sos pomidorowy zrobiony własnoręcznie jest na pewno dużo smaczniejszy i bogatszy w cenne dla składniki. Wystarczy sparzyć pomidory, obrać ze skórki, pokroić w kostkę (można zmiksować blenderem). Dodać ulubione przyprawy, zioła i gotowe.

Zupa pomidorowa.

Suszone pomidory. Wspaniały dodatek do makaronów, sosów itp.



Por (klik)

  • obniża poziom złego cholesterolu
  • działa moczopędnie
  • wspomaga pracę nerek.


Rabarbar (klik) zawiera witaminy A, C i E oraz magnez, potas, sód, żelazo, wapń.

  • posiada właściwości oczyszczające, a nawet przeczyszczające,
  • zawiera duże ilości kwasu szczawiowego, który może niekorzystnie wpływać na zęby oraz nerki.


Kojarzy się z kompotem ale pieczony sprawdzi się świetnie. Wystarczy 20 minut, by w tej roślince wytworzyły się cenne polifenole.



Rzepa (klik)
ma witaminy z grupy B, a także C, PP i prowitaminę A. Jest też cennym źródłem żelaza, fosforu, wapnia, potasu i magnezu. Symbol zdrowia.

Kiedyś ludziom biednym zastępowała ziemniaki.

  • działa ogólnie wzmacniająco,
  • dodaje energii,
  • jest moczopędna,
  • skuteczna na przeziębienie.


Rzeżucha jest bogata w łatwo przyswajany jod, witaminy: A, B2, E, PP oraz siarkę, żelazo i wapń.

  • działa dezynfekująco na jamę ustną i układ pokarmowy,
  • jest silnie moczopędna,
  • jest świetnym kosmetykiem, świeżym sokiem można przemywać twarz, by rozjaśnić plamy, piegi i przebarwienia,
  • poprawia wygląd skóry i paznokci, znikają wysypki i egzema.


Kto codziennie doda trochę rzeżuchy do sałatek i kanapek ma o wiele więcej sił życiowych i piękne włosy. Ta zielenina pobudza cebulki włosowe.



Rzodkiewka klik
. W rzodkiewkach znajduje się witamina C, magnez, żelazo oraz flawonoidy substancje fitochemiczne o działaniu przeciwnowotworowym.Jest soczyście czerwona, chrupiąca i aromatyczna.

  • działa antybakteryjnie,
  • reguluje metabolizm,
  • zapobiega nadciśnieniu,
  • działa wykrztuśnie,
  • poprawia wzrok,
  • usprawnia intelekt i pamięć,
  • przyczynia się do stabilnego przebiegu procesów oddychania.


W Polsce najlepiej znane są rzodkiewki czerwone, choć równie popularna staje się długa, stożkowata biała rzodkiew, która kształtem przypomina marchew. Z kolei czarna rzodkiew przypomina rzepę.

Kuzynem rzodkiewki jest także chrzan.

Długo zalega w żołądku, może wywoływać wzdęcia. Pogarsza samopoczucie osób cierpiących na zgagę, kamicę żółciową i zapalenie trzustki.

2 komentarze:

  1. o wow jestem pod wrazeniem Twoich wpisow szacunek :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Chyba dodam sobie Twojego bloga na Pulpit i podpisze: "encyklopedia zdrowia" :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie komentarze :)

Wszelkie opinie są bardzo pomocne w prowadzeniu bloga :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...