niedziela, 19 maja 2013

Encyklopedia warzyw cz.III.


Sałata (lodowa klik,rzymska klik)Jest niskokaloryczna, ma wszystkie witaminy z wyjątkiem D i K, związki mineralne, kwasy organiczne i enzymy.
  • oczyszcza organizm,
  • pobudza procesy trawienne,
  • poprawia pracę wątroby, leczy zaparcia,
  • działa uspokajająco i przeciwskurczowo,
  • wywar z liści pomaga na trądzik,
  • okłady z gotowanych liści zmieszane z olejem leczą czyraki, wrzody i oparzenia.


Seler (klik) naciowy, jak i bulwiasty.Amerykańscy naukowcy znaleźli w nim aż 86 cennych substancji, w tym m.in.: witaminy A, E, C(więcej niż cytrusy) i z grupy B (w tym kwas foliowy i witaminę PP) oraz składniki mineralne: fosfor, wapń, potas, cynk, nieco magnezu i żelaza. A także ważne substancje czynne, m.in. flawonoidy, które mają lecznicze działanie.
  • poprawia pracę układu pokarmowego,
  • likwiduje zaparcia,
  • pobudza apetyt,
  • wspomaga leczenie infekcji wirusowych,
  • wzmacnia układ odpornościowy,
  • oczyszcza organizm z toksyn,
  • chroni przed wolnymi rodnikami,
  • działa moczopędnie,
  • zastępuje sól,
  • pomoże strawić nadmiar tłuszczu,
  • uspokaja, uważa się, że koi nerwy i relaksuje.



Soczewica klik  ma bardzo dużo łatwo przyswajalnego białka, skrobię oraz składniki mineralne i witaminy.
  • wzmacnia układ krwionośny,
  • jest odpowiedzialna za tworzenie czerwonych krwinek,
  • podnosi poziom hemoglobiny


Soja
Niedroga, łatwo dostępna i przede wszystkim zawiera fitoskładniki, podobne składem do kobiecych hormonów, podstawowe aminokwasy(alternatywa mięsa),lecytyne, fosfor, wapń, żelazo, potas, cynk, magnez, witaminy z grupy B oraz kwasy tłuszczowe.
Można z niej ulepić wszystko: kotlety, twarożek, gulasz, zupę, pasztet, parówki i budyń.
  • bóle menstruacyjne są mniejsze, a wahania nastroju rzadsze,
  • zapobiega zaparciom,
  • obniża poziom złego cholesterolu
  • wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i zwiększa odporność na stres.


Szczaw to przede wszystkim źródło witaminy C i flawonoidów.
  • wspomaga odporność,
  • działa na korzyść skóry,
  • przyśpiesza proces gojenia się ran i zrastania kości,
  • dodawany do kremów rozjaśnia cerę, pomaga pozbyć się przebarwień skóra staje się bardziej sprężysta i nawilżona,
  • ma właściwości łagodzące kaszel
  • sok ze szczawiu może być pomocny w walce z przebarwieniami, czy trądzikiem.

Należy pamiętać, aby do zupy ze szczawiu dodać mleko lub jajko, które zniwelują negatywne działanie kwasu szczawiowego.



Szczypiorek klik jest bogaty w witaminę C, witaminy z grupy B,zawiera też duże ilości składników mineralnych potas, sód, fosfor, wapń i magnez.
  • obniża ciśnienie krwi,
  • wzmaga apetyt,
  • odpowiedzialny za pobudzenie.


Szparagi klik zawierają kwas foliowy,witaminy A, C ,witaminy z grupy B ,rutozyd, który przyczynia się do wzmocnienia naczyń krwionośnych,potas, błonnik.

Wykorzystać możemy szparagi białe, zielone oraz fioletowe. Szparagi mają tak bogaty smak, że można je podawać bez żadnych dodatków.
  • pobudzają pracę nerek,
  • mają właściwości przeczyszczające i moczopędne, zapobiegają obrzękom spowodowanym zatrzymywaniem wody w organizmie,
  • mają też słabe własności uspokajające i przeciwzapalne.



Szpinak klik zawiera beta karoten, kwas foliowy, luteinę,witaminy C, A, PP czy z grupy B,żelazo, chlorofil, potas, magnez, wapn. Jest bogaty w błonnik. Szpinak dostarcza również oktakosanol, składnik odżywczy .
  • chroni przed anemią i defektami płodu,
  • świetnie wpływa na metabolizm i trawienie,
  • naturalny lek na nadciśnienie i zaparcia,
  • uważany za wroga nowotworów,
  • zwiększa energię i wytrzymałość organizmu,
  • ma także właściwości uspokajające,obniża podatność na stres,

Niestety, jest także zasobny w kwas szczawiowy, dlatego szkodzi osobom chorym na reumatyzm, artretyzm, mającym skłonność do kamicy i kolek nerkowych.



Ziemniaki (klik) to warzywo pełne zdrowia,nie zawiera tłuszczu i jest niskokaloryczne. Szczególna wartość ziemniaków polega na tym, że są podstawowym źródłem potasu ,witaminy C, błonnika, witaminy z grupy B, żelazo, wapń, fosfor i cynk.
  • utrzymują dobrą pracę serca,
  • ułatwiają trawienie,
  • ukoją podrażniony żołądek,
  • przyspieszają oczyszczanie organizmu z toksyn,
  • pomagają utrzymać ciśnienie krwi,
  • sprzyjają pracy jelit,
  • działają przeciwskurczowo, moczopędnie i przeciwnowotworowo,
  • hamują rozwój grzybów i bakterii,
  • wpływają korzystnie na nerki, rozpuszczając kamienie.

Skórka jest bogatsza niż miąższ.Omijać należy młode, zielonkawe ziemniaki, w których zawarta jest toksyczna solanina.

Gotowane lub pieczone, unikać należy smażonych i okraszonych tłustym sosem.



Zielony groszek klik dobre źródło białka i węglowodanów niezbędnych do pracy mięśni.

Zawiera sporo puryn, z których powstaje kwas moczowy. To zaś sprzyja atakom dny moczanowej.



Stronki na których znajdują się informacje na temat warzyw:
Warzywa,tabela kalorii. 
Warzywa i owoce,zawartość makroskładników.
Owoce i warzywa.
Owoce i warzywa,przepisy.
Warzywa ,wykorzystanie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za wszystkie komentarze :)

Wszelkie opinie są bardzo pomocne w prowadzeniu bloga :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...