poniedziałek, 6 maja 2013

Kilka słów o rozgrzewce.


Wiele osób zapomina o rozgrzewce przed treningiem . I chodzi tutaj o każdy rodzaj treningu,czy to siłowy,aeroby,cardio czy nawet gimnastyka. Przed podjęciem wysiłku fizycznego należy zadbać o to by rozgrzać ciało i przygotować je do podejmowanej aktywności. Pozwoli to uniknąć kontuzji jak i znacznie polepszy efektywność treningu.



Zalety dobrze przeprowadzonej rozgrzewki:
 

  • Polepsza elastyczność i ukrwienie mięśni zapobiegając uszkodzeniom i tarciu dzięki podniesionej temperaturze. 
 
  • Przyspiesza tętno poprzez prace układu sercowo naczyniowego dotleniając mięśnie i usuwając szkodliwe substancje. 
 
  • Mózg uwalnia substancje przygotowujące organizm do wysiłku,dzięki czemu polepsza się refleks.




Jak przeprowadzić rozgrzewkę?

  • Rozgrzewka ma być wprowadzeniem do treningu dlatego powinna być lekka,powinna pobudzić ale nie zmęczyć (tętno maksymalne ok. 50%).

  • Należy zaangażować wszystkie mięśnie (a najbardziej te które będą najmocniej pracowały podczas treningu)

  • Rozgrzewkę zaczyna się od góry do dołu: głowa, ramiona, nadgarstki, tułów, biodra, kolana.

  • Należy pamiętać by nie nadwyrężyć mięśni dlatego należy kontrolować ruchy.



Co powinno składać się na rozgrzewkę?
 

  • chód,
  • skłony,
  • krążenie ramion,
  • spokojny trucht,
  • rozciąganie,
  • krążenie bioder,
  • krążenie kolan,
  • wymachy nóg,



Kilka przykładów rozgrzewki:

Przykładowa rozgrzewka biegacza ,można ją stosować również w innych dziedzinach nie tylko w biegu:



                                                                            źródło



  • Oraz stronka na której znajduje się rozpiska z przykładowa rozgrzewka (klik)

  • A także kilka filmików:









W internecie jest mnóstwo takich przykładowych filmików,wystarczy w google lub na YouTube wpisać rozgrzewka bądź WarmUp i wybrać odpowiedni zestaw.

14 komentarzy:

  1. 17 minutowa rozgrzewka? to nie za długo?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak może się wydawać,ale są tutaj tez ćwiczenia z rozciągania,także nie jest ona jakaś mordercza:) A jako przykład można wybrać kilka ćwiczonek i zrobić własną rozgrzewkę:)

      Usuń
  2. super wpis, jestem teraz w trakcie wyzwania szpagat, dlatego rozciaganie jest mi bardzo potrzebne, dzieki za filmiki i opis :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładniej o rozciąganiu będzie inny post:)

      Usuń
    2. ale gapcia ze mnie chcialam napisac rozgrzewka

      dobra rozgrzewka jest konieczna do rozciagania, bo trzeba rozciaganie zrobic na rozgrzane miesnie o to mi chodzilo :)

      Usuń
  3. dobrze wiedzieć, że rozgrzewka jest aż tak istotna. Nigdy większej uwagi do niej nie przykładałam, ale teraz się to zmieni. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Przydatne info ;) choć słyszałam opinie, że przed cardio nie powinno się zbytnio rozciągać - tylko właśnie po, ale co źródło to różne informacje ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Może nie rozciągać jakoś niewiadomo jak,ale taka mała rozgrzewka jest potrzebna przed każdą aktywnością :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Dokładnie rozgrzewka to podstawa nie można o nie zapominać (chociaż bardzo dużo ludzi o tym zapomina) czasami jak mamy mało czasy wystarczy nawet taka 5-cio minutowa , ale najważniejsze to ja zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  7. kurcze zawsze zapominam o rozgrzewce, ale czas to zmienić:)

    OdpowiedzUsuń
  8. ja biegam jednostajnie tylko w tą niedzielę nie miałam wgl siły do biegu i dlatego biegłam szłam, biegła, szłam i tak ciągle ...

    jeśli rozpoczynasz bieg to musisz sama sprawdzić jaką masz kondycję jeśli słabą to biegaj wg tych tabelek które są podane na internecie. ja w tym sezonie zaczynałam 15 min bieg 1 minuta odpoczynek ( marsz ) i znowu bieg. potem już biegłam 30 min bez przerwy a teraz daje radę nawet 45 min bez przerwy :)

    w endomondo zapisuję wszystko, bieganie, jazdę na rowerze, rolki ( jaki łyżwiarstwo ) treningi z Jill jako aerobik ale nie wpisuje wgl tętna :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja zdecydowanie bardziej muszę się do niej przykładać;)

    OdpowiedzUsuń
  10. kiedyś o niej zapominałam, teraz rozgrzewka i rozciąganie to dla mnie podstawa

    OdpowiedzUsuń
  11. Faktycznie, nie wolno zapominać o rozgrzewce. To podstawa udanego i efektywnego treningu. Co więcej, dobra rozgrzewka powinna trwać co najmniej 10 minut - organizm potrzebuje czasu, aby się rozgrzać. Polecam przeczytać artykuł dlaczego rozgrzewka jest tak ważna i dlaczego nie wolno jej pomijać w treningu: http://aktywnoscfizyczna.wordpress.com/2013/05/20/rozgrzewka-przed-aktywnoscia-fizyczna/ .

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie komentarze :)

Wszelkie opinie są bardzo pomocne w prowadzeniu bloga :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...