czwartek, 2 maja 2013

Motywacja,cel,realizacja kluczem do sukcesu.

Motywacja,co to właściwie jest? Jest to najważniejszy czynnik w dążeniu i osiągnięciu celu. Na nic zdadzą się świetne porady o zdrowym stylu życia jeśli brakuje motywacji do działania,a bardzo często się tak zdarza szczególnie wtedy jeśli ustawimy poprzeczkę zbyt wysoko.


W ludzkiej naturze leży zew rywalizacji który często może zaprowadzić w ślepy zaułek. Dlaczego? Stawianie poprzeczki za wysoko może skutkować spadkiem motywacji bo wydaje nam się ze to co robimy to wciąż mało chociaż ze dajemy z siebie wszystko.Motywacja nie odnosi się tylko do ćwiczeń czy zdrowego stylu bycia,ale do całego życia. Gdy brak pozytywnego myślenia brak energii do działania.



 

A oto kilka rad jak zyskać i utrzymać motywacje oraz pozytywne myślenie:


  • Cel.

Przede wszystkim należy określić jasno co chce się osiągnąć podejmując się treningów i zdrowego stylu życia (dla zdrowia i samopoczucia?sprawności?pewności siebie?pięknej sylwetki? a może po prostu dla przyjemności? A może wszystko razem? Świetnie,im więcej powodów tym lepsza siła do działania). Najlepiej zapisać to i powiesić w widocznym miejscu żeby za każdym razem pamiętać dlaczego podjęło się daną czynność.Nie myśl a co jeśli nie wyjdzie? Pomyśl o tym jakie korzyści wynikną jak się uda.


Cel + Działanie = Efekty.




  • Nic na siłę i wolność wyboru.

Nie należy zmuszać się do czegoś czego się nie lubi bo jak wiadomo nie przyniesie to pożytku a wręcz przeciwnie może szybko ostudzić zapal.Należy wybrać coś co sprawia radość a nie decydować się np. na jakiś trening tylko dlatego ze jest modny a mimo to komuś akurat nie pasuje. Wiadomo ze lepiej i przyjemniej robić coś z własnego wyboru a nie z przymusu. Fakt można wypróbować polecane ćwiczenia ,ale jeśli nie są one odpowiednie nie można się katować a dobrać aktywność odpowiednią dla siebie. Bo przecież ćwiczenia maja być przyjemnością a nie przykrym obowiązkiem.




  • Wprowadzanie postanowień.

Dobrze gdy plany są ambitne,ale należy zastanowić czy na początek jest to odpowiedni wybór? Czy przez to zapał nie ostygnie? Do wszystkiego należy podchodzi z umiarem i rozsądnie a z czasem stawiać poprzeczkę coraz wyżej wprowadzając coraz to nowe zasady,cele i postanowienia.

Dobrym sposobem może okazać się wprowadzanie jednej pozytywnej rzeczy dziennie (małymi kroczkami zyska się więcej niż porywaniem się na głęboka wodę )

Lepsze jest małe a stałe postanowienie niż niewiadomo jakie plany na jeden dzień.




  • Urozmaicenie sposobem na udany trening i pozbycie się nudy.

Urozmaicanie treningów czy jadłospisu może przynieść naprawdę wiele korzyści Mięśnie przyzwyczajają się do ciągle tych samych ćwiczeń dlatego po czasie można nie widzieć efektów,przez co motywacja słabnie.

Nowe zestawy ćwiczeń,inne tempo,inny rodzaj treningu,inna częstotliwość,a może nie wypróbowane zajęcia aerokicboxingu czy relaksujący dzień z joga,czy też może aktywność w innym miejscu niż dotychczas? To wszystko może urozmaicić aktywność.






  • Zapisywać swoje plany i osiągnięcia.

Dobrze jest by w jednym miejscu zapisywać swoje plany i mieć do nich łatwy dostęp.Można tam zapisywać wszystko co dla nas istotne (trening,odżywianie,humor,lista zakupów,motywujące słowa)
 

Takie rozpiski (np.na tydzień) bardziej zobowiązuje do wykonania zadania. Jeśli plany wykonane były zgodnie z założeniem i przyniosły efekt motywacja jest wyższa,jeśli jednak coś poszło nie tak czas by móc to poprawić. Dlatego warto obserwować zapiski jak i siebie.
 

Warto zrobić zdjęcia i pomiary (np.raz w miesiącu) by mieć porównanie oraz dodatkową motywacje.







  • Nawyk.

Tworzenie nawyków w postaci ćwiczeń czy zdrowego odżywiania są bardzo pomocne. Niech staną się codziennością tak jak np.mycie zębów.Jakakolwiek aktywność,spacer,rower czy zwykle spięcia pośladków np. czekając na autobus mogą nauczyć nawyku ruchu.






  • Wykorzystać chwile.

Każda chwila może być dobra by podjąć jakąś aktywność ,należy wykorzystać każdą okazje i być dumnym że zamiast przeglądać internet wyszło się np. na spacer.


  • Brak wymówek.

Słowo ''nie'' zastąpić ''tak''. Każdą wymówkę zamieniać na słowa które przemawiają za podjęciem danego zadania.



  • Cierpliwość.

Nie należy już na drugi dzień oczekiwać efektów jak nie z tej ziemi. Na wszystko trzeba czasu.







  • Fitspiracje.

Są bardzo pomocne w motywowaniu. Piękne,wysportowane kobiety,motywujące cytaty,obrazki zdrowych posiłków,a może osoba którą się podziwia za niezwykłe osiągnięcia? Warto mieć je pod ręką (okiem) żeby na nowo dostawać ''kopa'' zachęty w dążeniu do zaplanowanego zadania.





  • Mieć własne zdanie i robić to dla siebie.

Często jest tak ze ludzie z zazdrości potrafią krytykować lub odwodzić od czegoś. Nie należy słuchać takich opinii,a jedynie uśmiechnąć się i puścić to w niepamięć.


Wszystko to co chce się osiągnąć robić dla siebie,nie dla innych. Należy znać swoja wartość,mocne strony i mieć własne zdanie i tym kierować się aby osiągać to o czym się marzy.






  • Blogi,strony internetowe,grupy społeczne.

Mogą okazać się dobrym źródłem inspiracji ,podnosić na duchu,dawać energie do działania,być skarbnica dobrych rad.




  • Nagroda.

Bardzo ważne by za wypełnienie danego celu sprawić sobie nagrodę (zabieg spa? nowy kosmetyk? a może odrobina słodkości?). Bo przecież zdrowy styl życia to ma być przyjemność nie katorga. Wiadomo jednak ze nagroda powinna być w granicach rozsądku (mowie tutaj np.o słodkościach) Wszystko z umiarem.






  • A gdy coś nie wyjdzie?

Jesteśmy tylko ludźmi i każdy popełnia błędy,ale ważne by się na nich uczyć. Każdemu zdarzy się potknąć ale ważne by podnieść się,uśmiechnąć i iść dalej z jeszcze większym samozaparciem.


  • A co jeśli jeden cel już uzyskany z powodzeniem?

Przejście do wyznaczenia kolejnych celów.Stawianie poprzeczki wyżej,wyznaczanie nowych planów i celów to w pewnym stopniu sposób życia. Wie się co się chce i dąży do tego jak tylko się potrafi,a radość i satysfakcja z postępu wykonanego przez samego siebie oraz uzyskanie pożądanego efektu potrafi dodać skrzydeł i pokazać świat z lepszej perspektywy








  • Zapraszam także do artykułu gdzie miałam przyjemność udzielić wypowiedzi dotyczącej motywacji wraz z resztą elity blogowe: 

https://www.fitplanner.pl/blog/17-sposobow-na-motywacje-do-aktywnosci-fizycznej/

 

3 komentarze:

  1. czasmi mam ciężko z motywacją, ale nie narzekam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem chyba każdy ma chwile zwątpienia.

      Usuń
  2. pięknie, wszystkie czynniki motywacyjne zebrane do kupy :) teraz nie możemy się poddać!;)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie komentarze :)

Wszelkie opinie są bardzo pomocne w prowadzeniu bloga :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...