środa, 8 maja 2013

Yoga.

Mówi się o niej że jest metodą oraz filozofią życia. Pochodzi ze starożytnych Indii,pierwsze znaleziska mówią, że joga znana była już 3000 lat p.n.e. Czyli teraz joga ma ok. 5000 lat. Chociaż nie jest to religia jest to tzw. połączenie ciała i duszy.

                                          


Mistrz Pantadżali pisał o drodze rozwoju osobistego człowieka w kilku punktach:

  • Yama(przestrzeganie zasad moralnych)
  • Niyama(przestrzeganie praw człowieka)
  • Asana(pozycje jogi )
  • Pranayama(kontrola oddechu)
  • Pratyahara (kontrola zmysłów)
  • Dharana(koncentracja)
  • Dhyana(medytacja)
  • Samadhi(stan nadświadomości)

 

Dzięki tym punktom człowiek nabywa samodyscyplinę która nadaje wewnętrzny spokój i harmonie,dzięki asanom człowiek ma kontrole nad własnym ciałem i umysłem.


(Tutaj znajdują się podstawowe pojęcia z dziedziny jogi klik.)



                                            

      
 

Wpływ jogi na człowieka:


Ciało:

- poprawia krążenie oraz kondycje
- kształtuje prawidłowa postawę,
- rozciąga i wzmacnia mięśnie,ale inaczej niż ćwiczenia siłowe, bo nie chodzi o przyrost masy, ale o ich wzmocnienie,pozostają smukłe, ale stają się silne.
- lekkość, gibkość,
- wymodelowanie sylwetki i ujędrnienie ciała.
- wpływ na organy wewnętrzne,przyspiesza metabolizm,oczyszcza z toksyn


Psychika:

- wpływa na dobry sen,
- rozluźnia napięcia oraz stres,
- regulacje wydzielanie hormonów,
- poprawia ciśnienie krwi,
- usprawnia funkcje seksualne,
- zmniejsza migreny,


Umysł:

- stabilność emocjonalna,
- jasność myślenia,
- koncentracja,
- usprawnia prace zmysłów,
- harmonia
- poprawa pamięci.


Poziom ducha:

- redukcja lęków,
- spokój wewnętrzny,
- świadomość celu w życiu,
- uzdrowienie relacji z ludźmi i światem

 

Serce:

- odblokowuje zamrożone w ciele emocje.
- otwiera serce na radość i miłość.
- daje wrażliwość która z czasem przeradza się w intuicję.





                                           

Rodzaje jogi:

  • Hatha joga dla początkujących (koncentruje się głownie na oddechu ),wyróżnia się w niej:


  • Joga Ashtanga(power joga) joga dynamiczna jest wyczerpująca ,polega na płynnych przejściach miedzy pozycjami i energetycznym oddechu .Joga ta jest najbardziej popularna i zazwyczaj to ją się praktykuję.Ośmiostopniowa oznacza osiem członów jogi przedstawionych przez Pantadżaliego w swoim dziele Yoga-sutry (o którym pisałam wyżej).


  • Joga Iyengara jeden z najpopularniejszych i tak na prawdę najtrudniejszych odmian jogi. Jej zadaniem jest dokładne i precyzyjne wykonywanie wszystkich asan,długie trwanie w pozycjach i skupienie się na detalach. W tym rodzaju jogi skupia się głównie na precyzyjnym ułożeniu ciała – aspektach fizycznych. wykorzystuje się różne elementy – klocki, koce, paski .


  • Joga Sivananda Z pewnością spodoba się osobom którym zależy na praktyce fizycznej i duchowej. Asany poprzedzone są śpiewaniem hymnów, ćwiczeniami oddechowymi.

W trakcie zajęć praktykowane są asany, relaksacja, medytacja, techniki oddychania oraz oczyszczanie wewnętrzne. Jest więc to świetny wybór dla osób, które pociągają duchowe i filozoficzne aspekty jogi. – służ, kochaj, medytuj, zrozum. 


Najważniejsze elementy w niej to:
Odpowiednie ćwiczenia (asany)
Odpowiedni oddech (pranayama)
Odpowiednia relaksacja (śavasana)
Odpowiednia dieta
Pozytywne myślenie i medytacja

Podczas praktykowania jogi sivanandy wykonuje się pranajamy, asany i śavasanę. Na początku uczy się 12 podstawowych pozycji, które rozdziela się śavasaną, a potem dodaje się do zestawu trudniejsze asany.

  • Joga Bikram

Bikram Joga nazywana jest również „gorącą jogą” gdyż praktykuje się ją w pomieszczeniu rozgrzanym do temperatury 36-42 ˚C dzięki temu można łatwo pozbyć się toksyn i intensywniej rozciągnąć ciało. Bikram joga jest jak sauna, niektórzy czują się po niej świetnie, na innych działa osłabiająco, w niektórych chorobach może niekorzystnie wpłynąć na zdrowie.



Joga w której nie prawie w ogóle nie wykonuje się asan:

  • Raja joga ścieżka jogi kładąca nacisk na poznanie umysłu i medytację. Raja joga jest nauką o poruszeniach umysłu.
  • Jnana joga joga intelektu. Poznanie umysłu i oświecenie.
  • Bhakti joga ścieżka kładąca nacisk na miłość do świata, innych ludzi oraz boga.
  • Tantra joga ścieżka przemian energetycznych.
  • Karma joga ścieżka skupiająca się na pracy na rzecz ludzkości nie wymagając za to żadnej nagrody.
  • Joga Kundalini Jest to najstarsza odmiana jogi . Idealna dla tych, którzy poszukują „wyższych stanów świadomości”, zainteresowanych duchową stroną jogi, samopoznaniem. Joga Kundalini to przede wszystkim medytacja, wzbogacona o mudrę, mantry lub hymny. Ale także indywidualne serie ćwiczeń do codziennego wykonywania w domu. Ich celem może być poprawa zdrowia lub przygotowanie do głębszej medytacji. Joga Kundalini skupia się głównie na wyciszeniu i harmonii duchowej,skupia się raczej na oddechu niż na rozwijaniu samych asan.
  • Vinyasa – tak naprawdę nie jest to rodzaj jogi. Vinyasa oznacza dosłownie “ruch połączony z oddechem” – a więc jest to sposób wykonywania samych pozycji a nie rodzaj jogi.Np.''powitanie słońca

 


Asany:
Tak jak w pozostałych odmianach podstawą jogi są asany, wykonuje się je w seriach po 80 pozycji. Do każdej pozycji przechodzi się na wdechu.Dzięki tego typu pracy w ciele wydziela i utrzymuje się bardzo dużo ciepłej energii. Zazwyczaj wykonuje się w ashtandze trzy rodzaje serii o różnym stopniu trudności.
  • Asany relaksacyjne – usuwają zmęczenie i napięcie fizyczne i psychiczne z całego ciała po innych asanach, wycisza umysł, regeneruje ciało.
  • Asany leżące
  • Asany pozycje siedzące
  • Asany pozycje stojące zwalczają sztywność nóg i bioder, korygują lekkie wady nóg umożliwiają ich rozwój,otwierają i wzmacniają ciało
  • Asany pozycje odwrócone zwiększają dopływ czystej, utlenionej krwi do komórek mózgowych, co zwiększa moc intelektu i jasność myślenia, regulują gospodarkę hormonalną i przemianę materii.
  • Wygięcia do tyłu dodają energii i pewności siebie, intensywnie otwierają okolicę mostka, rozciągają klatkę piersiową oraz mięśnie brzucha, wzmacniają kręgosłup , .
  • Skręty pomagają uelastycznić kręgosłup i barki, uśmierzają bóle pleców, tonizują wątrobę, śledzionę oraz trzustkę, oczyszczają ciało z toksyn.
  • Wygięcia do przodu tonizują narządy brzucha, podnoszą tonus nerek, regenerują kręgosłup i polepszają trawienie, rozciągają tył ciała, wyciszają umysł.
  • Pozycje balansowe na rękach wzmacniają ramiona i nadgarstki, ćwiczą mięśnie brzucha, obdarzają poczuciem lekkości ciała.
      


Jak uprawiać jogę?

  • Podczas ćwiczeń niezwykle istotne jest właściwe oddychanie ( miarowe i głębokie zawsze nosem). 

  • Otoczenie powinno być pełne spokoju,wywietrzone,można nawet zapalić kadzidełka i pościć relaksującą muzykę,
  • Luźne ubranie, by nie utrudniać krążenia krwi, boso, 

  • Rozluźnić mięśni twarzy, oraz całego ciała
  • Nie wykonywać jogi na łóżku lub na materacu. (Odpowiednia do tego jest mata położona na podłodze,lub po prostu dywan),
  • W każdej z pozycji wytrzymać co najmniej minutę,
  • Płynnie przechodzić od jednej do następnej pozycji,
  • Jogę można uprawiać nawet codziennie, ale nie rzadziej niż trzy razy w tygodniu, około 30 minut.



Stronki na których można przeczytać o jodze:klik,klik


                                                   


Wpływ śmiechu na zdrowie i kondycje człowieka badał już indyjski lekarz Madan Kataria,który założył pierwsze kluby jogi śmiechu. Następnie śmiechoterapię wprowadzili Amerykanie ,których pracownicy wprowadzając elementy tej teorii wykazali, że są mniej zestresowani przez co poziom pracy był wyższy.


Ciekawe badanie przeprowadzili również naukowcy z Uniwersytetu New Mexico w USA ,w którym wskazano że o 51% joga zmniejsza częstotliwość podjadanie pod wpływem emocji,a spadek hormonu stresu wynosi ok.20%.


Korzyści:

  • Daje zastrzyk radości,
  • Ożywia,
  • Pobudza do działania,
  • Daję energie do realizowania celów,
  • Wyrzuca uśpione pragnienia,
  • Dotlenia dzięki wdychanemu przez śmiech powietrzu,
  • Produkuje endorfiny,
  • Pobudza układ odpornościowy,
  • Hamuje wydzielanie hormonów stresu (kortyzol i adrenalina),
  • Przyspiesza trawienie poprzez skurcze brzucha,


Jak praktykować jogę śmiechu?

  • Kilka minut dziennie należy poświecić na relaks,
  • Wyrzucenie złych emocji przez śmiech lub nawet płacz
  • Odrzucić czynniki wpływające na zły nastrój,
  • Towarzystwo ludzi radosnych i pogodnych
  • Przeglądanie stron które wprawiają w dobry nastrój,
  • Mile wspomnienia.
  • Nawet mimo złego humoru starać się uśmiechać.


                              



14 komentarzy:

  1. wow swietnie to opisalas :) kiedys cwiczylam teraz wole jakies dynamiczne cwiczenia, ale nie oznacza, że nie wroce do jogi :)

    OdpowiedzUsuń
  2. O, super przydatny wpis, akurat teraz, kiedy go potrzebowałam :)
    Z jogą dopiero zaczynam, ale sama, według filmików Tary Stiles, a podobno nauka jogi samemu jest jak nauka pływania bez wody :( Niestety, mój wstyd i lęk mnie powstrzymuje przed tym, by zapisać się na profesjonalne zajęcia..

    OdpowiedzUsuń
  3. Naprawdę wyczerpujący post. Odpowiedział na praktycznie wszystkie moje pytania. Nic tylko brać się do pracy ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. cała masa wiedzy w pigułce:) super

    OdpowiedzUsuń
  5. Ten post naprawdę mnie zmobilizowałaś, aby powrócić do jogi :-) Na pewno jeszcze nie raz zajrzę do niego ;-)

    OdpowiedzUsuń
  6. świetny post! :D Czytasz mi w myślach?;) właśnie chciałam zacząć ćwiczyć jogę ale nie wiedziałam co i jak świetnie to wszystko opisałaś dzięki wielkie !:*

    OdpowiedzUsuń
  7. uwielbiam jogę, ćwiczę ją regularnie i efekty są świetne. Odnośnie twojego tekstu - jest wyczerpujący:) jednak nigdy nie powiedziałabym, że ashtanga jest dla początkujących...
    pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  8. ja miałam zamiar ćwiczyć jogę ale jakoś nigdy mi nie wyszło może tym razem mi się uda ?

    ciekawy tekst !

    OdpowiedzUsuń
  9. Oj, od dłuższego czasu myślę o rozpoczęciu ćwiczenia jogi. Wolałabym jednak skupić się na tej części bardziej relaksacyjnej, ułatwiającej uzyskanie spokoju wewnętrznego. Na pewno skorzystam z niektórych podanych przez Ciebie informacji.

    Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Zainteresowałaś mnie tym postem. Wiem, że u mnie w mieście odbywają się zajęcia jogi i chyba wybiorę się na nie za tydzień. Dzięki ;*

    zachęcam do obserwowania ;>
    http://enbyn-en.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  11. Kiedyś chodziłam na yogę (teraz chodzę na dancehall)! I jakie wrażenia? Czułam się pełna energii tak, jakbym wygrała milin dolarów - świetne uczucie!

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetny post! Mi się marzą profesjonale zajęcia jogi :)

    OdpowiedzUsuń
  13. ja nie dam rady się jej podjąc;) zbyt spokojna;p

    OdpowiedzUsuń
  14. Jestem fanką jogi więc z przyjemnością przeczytałam post. Dowiedziałam się kilku ciekawostek,fajnie. Najbardziej zaskoczyła mnie joga śmuechu pomysłowe :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie komentarze :)

Wszelkie opinie są bardzo pomocne w prowadzeniu bloga :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...