wtorek, 11 czerwca 2013

Coś na temat potu.


''Pot to wydzielina gruczołów potowych składająca się w 99 procent z wody,pozostały jeden procent to sole, tłuszcze, mocznik, kwas mlekowy, węglowodany i związki mineralne (m.in. potas , wapń i magnez). Skład ani ilość wydzielanego potu nie są stałe. Zmieniają się z wiekiem, zależą od produkowanych przez organizm hormonów, chorób, ale też pogody czy pożywienia.''

Pocenie to naturalny mechanizm regulacji ciepła. W ten sposób organizm się schładza, chroniąc przed przegrzaniem. Z potem usuwane są również różne toksyny oraz szkodliwe substancje.

Przez gruczoły potowe wydzielane jest około pół litra potu dziennie.

Szacuje się, że ich liczba gruczołów potowych waha się od 2 do 3 milionów.

 



Pot jest bezwonny. Dopiero różne czynniki mogą wpływać na zapach potu,m.in:

  • bakterie,
  • braku odpowiedniej higieny,
  • zażywane leki,
  • choroby,
  • zaburzenia pracy gruczołów apokrynowych.


Skąd się bierze pot?
  • Pot wydzielany jest podczas:
  • wysokiej temperatury powietrza,
  • w czasie wysiłku fizycznego(Większy wysiłek,więcej energii więcej potu.Wysiłek fizyczny zmusza komórki do energii, a te z kolei wytwarzają ciepło, by utrzymać organizm w stałej temperaturze tak więc wytwarzany jest pot w celu schłodzenia),
  • silnego stresu,
  • spożyciu niektórych potraw,
  • u kobiet w okresie menopauzy,
  • nadpotliwość ma związek z paleniem papierosów oraz przyjmowaniem dużej ilości napojów bogatych w kofeinę,
  • przyjmowanie antybiotyków bez osłony probiotycznej,
  • problemy z odpornością,
  • zaburzenia przemiany materii,
  • niedobory witamin z grupy B,


Skład potu mężczyzn i kobiet jest bardzo podobny. Różnice tworzy tylko jeden dodatkowy składnik, który występuje u panów. Podejrzewa się, że zwłaszcza wydzielina gruczołów potowych mężczyzn zawiera feromony substancje przyciągające płeć przeciwną.




Najważniejszą funkcją potu jest:
  • zapewnienie prawidłowej temperatury (termoregulacja),
  • utrzymanie równowagi organizmu,
  • chroni skórę przed szkodliwymi dla niej bakteriami, wirusami oraz grzybami,
  • uczestniczy w procesie usuwania szkodliwych lub zgromadzonych w nadmiarze substancji.
 Odpowiednie uzupełnienie wody jest bardzo istotne.Wraz z potem traci się wiele składników takich jak: amoniak, kwas moczowy, mlecznik, sód, chlor oraz wodę. Dlatego właśnie w trakcie i po treningu należy uzupełniać utracone wraz z potem składniki.
 



Za wytwarzanie potu odpowiadają dwa typy gruczołów:

ekrynowe (rozsiane po całej skórze, a swoje ujście znajdują w naskórku.Produkowany przez nie pot składa się głównie z wody i powstaje wtedy, gdy pod wpływem np. gorącego letniego powietrza lub intensywnego wysiłku fizycznego organizm musi się schłodzić.)

apokrynowe (w pokrytych owłosieniem partiach ciała). Uruchamiane są zazwyczaj poprzez emocje takie jak stres i nerwowość. Jest to najczęściej tzw. pot tłuszczowy, który odpowiada w dużym stopniu za nieprzyjemny zapach ciała.





 

Gdy wydzielanie potu jest znacznie większe niż jest to potrzebne do termoregulacji tj. powyżej 50 ml/5 min. stan ten diagnozuje się jako nadpotliwość.
Nadpotliwość (hiperhydroza) można najprościej podzielić na:

ograniczona (niektóre obszary zazwyczaj stopy, dłonie,pachwiny.) Najczęściej jest spowodowana stresem,to wszystkie sytuacje, w których pod wpływem zdenerwowania, lęku czy złości nagle zaczynają się pocić pachy, dłonie, stopy i czoło.

Jedną z odmian pocenia ograniczonego jest tzw. pocenie smakowe (spożywanie pikantnych lub gorących pokarmów i napojów).

uogólniona dotyczy całego ciała. Uważa się, że do powstania tego typu kłopotów przyczyniają się m.in.: choroby (głównie endokrynologiczne np. nadczynność tarczycy, nadczynność przysadki), ciąża, menopauza, zażywanie niektórych leków (antydepresantów, niesteroidowych leków przeciwzapalnych, obniżających poziom cukru) czy duże dawki kofeiny.







W leczeniu nadpotliwości stosuje się przede wszystkim farmakologię tj. leki antycholinergiczne, przeciwmuskarynowe, beta blokery oraz uspokajające.

 

 Pocenie może złagodzić też:
stosowanie i przestrzeganiu zasad higieny (stopy należy myć codziennie, przy wysiłku fizycznym nawet kilka razy dziennie, i dokładnie osuszać).Szczególnie pomocne mogą być chłodne prysznice, 

regularne stosowaniu odpowiednich kosmetyków (najlepiej tych mających w swoim składzie sole glinu, które bardzo skutecznie kontrolują ilość wytwarzanego potu, oraz ze związkami srebra, które zapobiegają rozwojowi bakterii będących przyczyną brzydkiego zapachu.)Środki te stanowią także "pierwszą pomoc" przy łagodzeniu nadpotliwości,

wybieraniu butów, skarpetek,stroju z przewiewnego i naturalnego materiału (najlepszy na upał jest jasny,bawełniany, luźny) te sztuczne mogą dodatkowo nasilać problem,

depilacja,
 
wkładki antypotne. Pod pachy bluzki czy sukienki możesz nakleić potniki, czyli wkładki antypotne jednorazowe lub do kilkakrotnego użytku, 

pomocne bywają zioła (herbatki oraz kąpiele w wywarze z kory dębu,szałwi lub brzozy,a także krople przeciw poceniu R32)

ćwiczenia fizyczne mogą zmniejszyć potliwość. Działają odprężająco i poprawiają nastrój, co wpływa korzystnie na system nerwowy kierujący pracą gruczołów potowych. Im częstsza aktywność tym mniejsza potliwość.


 


Przekonanie, że wraz z potem przez skórę wydostaje się tkanka tłuszczowa jest błędem. Gdyby tak było, chudło by się opalając się bez ruchu w intensywnym słońcu. Gruczoły potowe służą jako naturalny termostat. Organizm wydala pot po to, żeby utrzymać prawidłową temperaturę i nie ma to nic wspólnego z ilością spalonego tłuszczu i zużytych kalorii. Tkankę tłuszczową traci się, gdy organizm zużywa więcej energii, niż jej otrzymuje. Oczywiście, utrata znacznej ilości wody w trakcie pocenia się może spowodować chwilowy spadek wagi ciała, jednak wyrówna się on gdy uzupełni się straty wody.Zatem ilość wydzielanego potu nie może być miernikiem spalonych kalorii, ani nawet włożonego w ćwiczenia wysiłku. Tempo parowania potu zależy od wielu czynników (powierzchni ciała, temperatury, wilgotności i ruchu powietrza.) Wykonując te same ćwiczenia można bardziej się spocić w gorący, duszny dzień niż w niskiej temperaturze otoczenia. Podobnie w trakcie tych samych ćwiczeń bardziej odczuje się zmęczenie będąc w gorszej formie zdrowotnej, niż wtedy, gdy dopisuje dobre samopoczucie.



Ciekawostka:

Psy mają gruczoły potowe zlokalizowane są na podeszwie łap ich liczba nie wystarcza jednak, by efektywnie regulować ciepłotę ciała dlatego pomagają sobie poprzez charakterystyczne „wywieszenie jęzora”. Woda paruje z powierzchni ich języka , a przyspieszony oddech wzmaga pracę płuc, by z ich powierzchni także wyparował nadmiar wody.

A tutaj coś na temat historii potu : klik








13 komentarzy:

  1. Świetny post. Dużo ciekawych rzeczy można się z niego dowiedzieć.

    OdpowiedzUsuń
  2. Rany z Twojego bloga to można się na biologie uczyć;-) I Ty chciałaś zrezygnować?! pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  3. bardzo fajny post :) wszystko opisane rzetelnie i ciekawie :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie wiedziałam, że aktywność fizyczna może na dłuższą metę zmniejszyć nadmierne wydzielanie potu. Dzięki :)

    OdpowiedzUsuń
  5. ja w sumie się nie poce bardzo ale od kad piję o wiele więcej wody niż kiedyś to podczas treningów leje się ze mnie jak z prysznica ;d

    OdpowiedzUsuń
  6. Dobrze, że napisałaś o związku tłuszczu z potem, bo większość odchudzających się do dziś żyłaby w niewiedzy ;) Często spotykam się z opiniami koleżanek, które chodzą na saunę żeby schudnąć ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo ciekawy post, wiele ważnych rzeczy się można dowiedzieć. Pozdrawiam. :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Pot płynący po czole zawsze jest dla mnie oznaką udanego treningu :)

    OdpowiedzUsuń
  9. teraz wszyscy ktorzy mysleli ze pojda na saune spoca sie troche i schudna wiedza ze byli w bledzie. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No niestety, są ludzie, którzy myslą, że w taki sposób wlaśnie schudną...

      Usuń
  10. Bardzo przydatny post, choć z własnego doświadczenia wiem iż nawet bardzo regularna aktywność fizyczna nie zmniejsza potliwości - przynajmniej nie u mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo ciekawy post;) Interesujący;) Nie mam zastrzerzeń, hihihi:)

    Sama dziś pisałam o spalaniu tkanki tłuszczowej, więc również o poceniu się, a dokładnie o tym, że ilość potu to nie wyznacznik spalania tkanki tłuszczowej;)

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie komentarze :)

Wszelkie opinie są bardzo pomocne w prowadzeniu bloga :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...