niedziela, 23 czerwca 2013

Typ budowy (Ekto,Endo,Mezo) i coś o typie sylwetki kobiecej.


Warto wiedzieć jaki posiada się somatotyp, czyli typ budowy ciała. co może ułatwić rozwój określonych zdolności wysiłkowych oraz kształtowania sylwetki, a także wrażliwość na działanie określonych czynników żywieniowych.

 

Koncepcja opracowana przez W.H. Sheldona wyróżnia trzy kluczowe pojęcia klasyfikacyjne odnoszące się do typu budowy ciała, które można określić dzięki ocenie wzrokowej i porównaniom wizualnym :

 

Ektomorfik.
  • Osoba o szczupłej,kruchej budowie.
  • Posiada bardzo szybką przemianę materii (osobie tego typu ciężej jest przybrać masę mięśniową, ale również i tłuszcz, łatwo jej przychodzi natomiast rzeźbienie ciała).
  • Długie kończyny,wąskie barki.
  • Typ nadwrażliwy,nerwowy,łatwo wpadający w depresję,impulsywny.Z drugiej strony typ ten charakteryzuje się kreatywnością,pomysłowością,szybkim uczeniem się.
  • Bardzo szybko odbudowuje on ubytki po treningu. (dlatego powinien trenować często,krótko,intensywnie ale z dużymi obciążeniami.)
 



Endomorfik. 

  • Gruszkowata sylwetka (szerokie barki, ale jeszcze szersze biodra), krótkie kończyny.
  • Endomorfik łatwo zbuduje masę,niestety równie szybko łapie też tłuszcz.
  • Powolna przemiana materii.(Ograniczyć należy więc węglowodany oraz tłuszcze.)
  • Endomorficy są bardzo towarzyscy, pogodni, uczuciowi i nie miewają zbyt dużych wahań nastroju. Są także zazwyczaj tolerancyjne, uprzejme, oddane rodzinie i dbają o wszystkich jej członków.
  • Endomorficy na ogół są bardziej bardziej spokojni oraz mniej agresywni niżeli inne typy morfologiczne. Starają się szukać wspólnych rozwiązań dla problemów i dążą do harmonii.
  • Endomorfik powinien ćwiczyć często i dłużej z umiarkowanym ciężarem i wysoką intensywnością.Między przerwami powinny być krótkie przerwy. 
 




Mezomorfik.
  • Najbardziej zbalansowany typ budowy.(Nie ma problemów z z redukcją, czy przybieraniem masy mięśniowej.)
  • Mocne kości i stawy o masywnej budowie (barczyste ramiona, klatka piersiowa znacznie szersza od talii,silnie rozwinięte mięśnie kończyn, czyli potężne łydki i przedramiona).
  • Dobrze rozwinięte serce oraz tętnice.
  • Wydają się być fizycznie oraz emocjonalnie bardziej agresywni niżeli pozostałe typy. Są oni odważni, stanowczy, uparci i często nieugięci,a także pewni siebie.
  • Uwielbiają oni sporty, w których zaangażowane są duże grupy mięśniowe, czyli sporty takie jak piłka nożna, bieganie, skakanie, sztuki walki, wspinaczka, rafting
  • Trening mezomorfika powinien często się zmieniać i być wykonywany co najwyżej 5 razy w tygodniu.










I coś na temat typu sylwetek u kobiet (bardzo dobrze i umiejętnie rozpisane) klik



18 komentarzy:

  1. tyle peknych figur a ja musze byc akutat rozkiem :(

    OdpowiedzUsuń
  2. ja jestem klepsydrą, ale bardzo wybujałą... :P haha

    OdpowiedzUsuń
  3. U mnie klepsydra jak sie patrzy :))

    OdpowiedzUsuń
  4. nie potrafię określić..ale chyba coś w podobie do klepsydry : )

    OdpowiedzUsuń
  5. bylam gruszka / kregiel (uda) ale teraz po diecie ciezko mi okreslic chyba taka wersja kręgiel fit :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Niejednokrotnie próbowałam określić swoja figure wg. podziału Trinny i Susannah, ale waham się między wiolonczelą, a kręglem, a czasem nawet gruszką bo ostatnio bardzo zmalały mi piersi. Ciężko samem okreśić samego siebie:-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nigdy nie potrafiłam określić typu mojej sylwetki. Byłabym klepsydrą, gdyby nie mały biust. Więc może kręgiel? Albo gruszka? Tylko gruszka chyba nie ma talii?
    Tak samo nie potrafię określić typu endo-, ekto-, mezo-. Z grafiki z cechami mogłabym wymienić zarówno łatwość odchudzania, jak i nabywania tkanki tłuszczowej i zarazem nie mogę powiedzieć, że mam problemy w sportach siłowych ani że jestem urodzonym sportowcem. Może jestem endo-mezo-ekto-? :D

    OdpowiedzUsuń
  8. o kurde, chyba jestem kolumną! ;)
    uwielbiam Twoje wpisy, ale ten należy do moich faworytów. Czadowo to zebrałaś!

    Dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  9. Chyba jestem gruszką. Sama nie wiem haha :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja chyba jestem kolumną... W sumie to nie wiem, nigdy nie umiałam się określić :P

    OdpowiedzUsuń
  11. albo wiolonczela albo klepsydra, coś trudno mi się określić ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja chyba kolumną i stuprocentowym ektomorfikiem, mięśni to u mnie jak na lekarstwo..;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo ciekawy temat:) Ja jestem wazą i mam budowę mezomorfika :) Jeśli chodzi o sylwetki kobiece to fajna jest książka Trinny i Susannach tych z programu "Jak się nie ubierać", gdzie bardziej szczegółowo opisują każdą kobiecą sylwetkę i dają rady jakie ubrania do nich dobierać:)

    OdpowiedzUsuń
  14. chyba niewysoka umięśniona kolumna..sama nie wiem,ale na pewno mezo :)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  15. mimo, że rozpisałaś to bardzo czytelnie to i tak nie umiem określić jakiego jestem typu budowy. Dawniej myślałam, że są trzy czy cztery typy kobiecego ciała: gruszka, jabłko, klepsydra, teraz widzę, że jest o wiele więcej i szczerze nie wiem który pasuje.
    W ostateczności chyba jestem endorfikiem przy ćwiczeniach mięśnie pokazują mi się bardzo szybko.

    OdpowiedzUsuń
  16. Ja jestem typowa gruszka :) Zawsze byłam i zawsze będę :) Ale chyba już się do tego przyzwyczaiłam i nie przeszkadza mi to, bo zadbane ciało jest piękne nie ważne jaki ma kształt :) Ale świetnie wsyztko opisane :*

    OdpowiedzUsuń
  17. Ha, ha, wychodzi na to, że jestem ektofonikiem, cały opis się zgadza, jestem wybitnie podręcznikowym przypadkiem :) z tym budowaniem masy mięśniowej to szczera prawda.
    A co do drugiego podziału... mam straszny problem z dopasowaniem się do jakiegoś typu, bo jestem taką wąską wersją klepsydry. Według podziału Trinny i Susanny, znaczyłoby, że jestem wazą, ale z obrazków wychodzi, że jednak kolumną. Ale z drugiej strony jestem bardzo szczuplutka, więc może jednak rożek? Hmm... :D

    OdpowiedzUsuń
  18. ja to jestem chyba kręgiel ( chociaż zawsze myślałam, ze gruszka bo nie wiedziałam o takim typie jak kręgiel :D). Ramiona i barki mam całkiem zgrabne, o wcięcie w talii też się za bardzo martwić nie muszę - ale potem im niżej tym gorzej :D
    no i chyba jestem endomorfikiem, bo nawet cechy charakteru mi się zgadzają, ech... :D

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie komentarze :)

Wszelkie opinie są bardzo pomocne w prowadzeniu bloga :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...