wtorek, 16 lipca 2013

Tkanka tłuszczowa w organiźmie.

Tkanka tłuszczowa kojarzy się jedynie z niepotrzebnym balastem, czymś w rodzaju zbiornika z tłuszczem psującego estetykę sylwetki, zaburzającego jej proporcje.


Tkanka tłuszczowa zbudowana jest z około około 30 milionów komórek tłuszczowych (adipocytów), które magazynują kropelki tłuszczu.

 

Tłuszcz ten pochodzi z tłuszczów spożywczych, które spożywa się na co dzień, bądź z tego, co organizm wytwarza samodzielnie z nadmiaru węglowodanów lub białek pochodzących z pożywienia.

 

Jeden kilogram tkanki tłuszczowej to w przeliczeniu na energię około 7000kcal. Organizm korzysta z zapasów tłuszczowych w sytuacji deficytu energetycznego, aktywnością ,czy przerwą w spożyciu pokarmu.

 

Tłuszcz, bądź tkanka tłuszczowa znajduje się w kilku miejscach w ciele. Przede wszystkim, tłuszcz ulokowany jest pod skórą (tłuszcz podskórny). Miejsce, w którym gromadzi się tłuszcz mówi wiele o tym, jak trudno go spalić. 




Jednak oprócz tego tkanka tłuszczowa wykazuje:
  • aktywność metaboliczną (magazynuje energię),
  • hormonalną,
  • chroni przed urazami,
  • przed utratą ciepła oraz
  • wydziela specyficzne związki zwane adipokinami, z których niektóre działają pro, a inne przeciwzapalnie.


Odpowiednia zawartość u kobiet to 20-25%, natomiast u mężczyzn 14-20% masy ciała.

Należy jednak pamiętać że nadmiar tkanki tłuszczowej zaburza pracę wielu układów i narządów i przyczynia się do rozwoju niektórych chorób:
  • Ryzyko chorób serca,
  • Cukrzycę typu,
  • Wysokie ciśnienie krwi,
  • Utrata pamięci,
  • Rak jelita,
  • Wysoki poziom cholesterolu.


 

Za rozkład tłuszczu odpowiadają m.in.:
Geny mają duży wpływ na to, gdzie tłuszcz się znajduje. Istnieją konkretne geny, które określają, gdzie mieszka tłuszcz w organizmie i w jakiej ilości.


Płeć. To gdzie się ulokuje reszta tłuszczu zależy od tego czy jest się mężczyzną czy kobietą (różnice w umiejscowieniu tłuszczu pochodzą od hormonów płciowych takich jak estrogen i testosteron)

  • U dorosłych mężczyzn miejscami w których głównie gromadzi się tkanka tłuszczowa jest klatka piersiowa, brzuch i pośladki, co daje wygląd „jabłka".
  • U dorosłych kobiet miejscami w których głównie gromadzi się tkanka tłuszczowa to piersi, biodra i pośladki, dając wygląd podobny do „gruszki". Ten rodzaj nazywany jest gynoidalną lub pośladkowo udową. Enzymy lipolityczne są leniwe w okolicach znajdujących się poniżej talii i gdy już tłuszcz się tam pojawi, bardzo trudno się go pozbyć. Dzieje się tak, ponieważ tłuszcz odkładany na biodrach, udach i pośladkach jest gorliwie.

 




Hormony. 
  • Są kolejnym czynnikiem zwiększonego tłuszczu. W okresie menopauzy zmniejsza się produkcja estrogenów.
  • W sytuacjach stresowych uwalnianie tłuszczu powodowane jest hormonami stresu, co zwiększa ryzyko chorób serca. Dzieje się tak, ponieważ w sytuacjach, gdy tłuszcz przedostaje się do krwiobiegu w dużych ilościach (i nie jest spalany) zwiększa ilość produkowanego cholesterolu.


''Głodówki'' wymuszają na komórkach tłuszczowych reżim ekonomiczny, komórki gromadzą tłuszcz i powoli go spalają. Z czasem przyzwyczajają się do takiego rodzaju pracy i przestają prawidłowo funkcjonować. Następuje zwiększenie liczby i objętości komórek tłuszczowych,a zmniejszenie masy mięśniowej (a przecież to tylko mięśnie spalają tłuszcz) zaraz po zakończeniu.


Niektóre leki zawierające duże dawki estrogenu wywołują skutki uboczne w postaci powiększenia się tkanki tłuszczowej w okolicy ud i pośladków.


Brak aktywności.


Nadmiar niezdrowych produktów.
Żywność i wysokiej zawartości tłuszczów nasyconych i kalorii, również przyczynia się do zwiększenia ilości tkanki tłuszczowej w organizmie.




W ciele znajdują się dwa rodzaje tkanki tłuszczowej:

  • Tkanka tłuszczowa biała (źródło energii, izolacja cieplna, amortyzacja przez zagrożeniami mechanicznymi).
  • Tkanka tłuszczowa brązowa (znajduje się głównie u noworodków, między barkami (pod łopatkami, ważna w termogenezie).


Rodzaje tłuszczu:

  • Trzewna tkanka tłuszczowa (tłuszcz trzewny brzuszny) leży i odkłada się głęboko między narządami w jamie brzusznej (żołądek, wątroba i jelita). Nadmierna ilość tkanki tłuszczowej gromadzi się głęboko w ciele, przez co wypycha ona mięśnie brzucha i je naciąga.
  • Tłuszcz podskórny jest mniej zagrażający zdrowiu można go chwycić rękoma (często mają go osoby w kształcie gruszki).
  • Cellulit (Jest to nagromadzona tkanka tłuszczowa zbudowana z komórek tłuszczowych).

Nie możliwe jest zrzucenie tłuszczu tylko z jednej części ciała.Tłuszcz tarci się stopniowo,równomiernie.
Enzymy lipolityczne w okolicach brzucha są bardzo aktywne i sprawiają, że duże ilości brzusznej tkanki tłuszczowej przechodzą do krwiobiegu. Oznacza to, że przy odpowiedniej diecie nieskotłuszczowej i o niskiej zawartości węglowodanów oraz codziennej aktywności fizycznej, można się pozbyć tłuszczu z okolic brzucha bardzo wydajnie.


 



Jak tłuszcz dostaje się do organizmu,co się z nim dzieje,proces rozkładu tłuszczu:

Tłuszcze ulegają rozkładowi na kwasy tłuszczowe i glicerol w żołądku i jelicie cienkim.

Następnie, za pośrednictwem układu limfatycznego i krwionośnego, są dystrybuowane (w postaci trójglicerydów) do komórek ciała i wykorzystywane do rozmaitych zadań lub w celu uzyskania energii (organizm wykorzystuje wolne kwasy tłuszczowe, jako główny substrat energetyczny dopiero po zużyciu zapasu węglowodanów).

Tłuszcze spożywcze nie mogą zostać przekształcone w białka a jedynie 5% tych tłuszczów (tj. część przekształcana w glicerol) jest przekształcana w glukozę oraz jako że tłuszcze spożywcze nie są ulubionym źródłem energii dla organizmu, znaczące ich ilości są magazynowe w ciele w postaci komórek tłuszczowych w tkance tłuszczowej.


Przemiana tłuszczu w energię:

Kiedy organizm nagle potrzebuje energii, w pierwszej kolejności zaczyna wykorzystywać rezerwy glikogenu. Następnie enzym lipaza powoduje przekształcenie komórek tłuszczowych w tkance tłuszczowej w energię, ten proces kataboliczny nazywa się lipolizą (rozkład i uwalnianie tłuszczów).

Lipaza to enzym znajdujący się w ścianach naczyń krwionośnych w tkance tłuszczowej, tkance mięśniowej i mięśniu sercowym.

Jej aktywność zależy od stężenia insuliny. Insulina daje komórkom tłuszczowym sygnał, by przestały rozkładać cukier i zajęły się magazynowaniem tłuszczu.

Jeśli stężenie insuliny będzie wysokie lipaza będzie aktywna, jeśli stężenie insuliny będzie niskie lipaza nie będzie wykazywała aktywności.






Podczas lipolizy, trójglicerydy wewnątrz komórek tłuszczowych są pobierane przez złożony enzym nazywany lipazą wrażliwą na hormony (HSL). Enzym ten dokonuje transformacji trójglicerydów w kwasy tłuszczowe i glicerol. Kwasy tłuszczowe są wówczas transportowane za pośrednictwem układu krwionośnego do tkanek, gdzie są wykorzystywane jako źródło energii (wraz z glicerolem) lub odprowadzane do wątroby do dalszej obróbki.

W czasie wysiłku fizycznego najpierw utleniany jest glikogen mięśniowy(glikogenoliza), w dalszej kolejności glikogen wątrobowy, a następnie glukoza.

Dopiero po wyczerpaniu zapasu węglowodanów (glikogenu mięśniowego, glikogenu wątrobowego oraz glukozy) pracujące mięśnie do wytwarzania energii wykorzystują tłuszcze.


A więc:

Dodatkowe kalorie przekształcają się w tłuszcz zgromadzony w adipocytach poprzez wielostopniowy proces znany jako adipogeneza.

Kiedy spożywa się mniej kalorii, tłuszcz uwalniany jest z adipocytów, by zaspokoić potrzeby energetyczne organizmu. Proces ten znany jest jako lipoliza.

Niedojrzałe, rozwijające się komórki tłuszczowe noszą nazwę preadipocytów.


Kiedy spożywa się więcej kalorii, niż jest to potrzebne, “młode” preadipocyty dojrzewają do “dorosłych” adipocytów.

„Dorosłe” adipocyty pochłaniają dodatkowe kwasy tłuszczowe z krwiobiegu i zaczynają się rozrastać. Każda dodatkowa kaloria przyczynia się do dojrzewania i wzrostu komórek tłuszczowych. W pewnym momencie, adipocyty powiększają się i stają się napęczniałe.

Nie wszystkie adipocyty są takie same. Magazynowane we wnętrzu komórki tłuszczowe produkujące tak zwany trzewny tłuszcz są czymś więcej niż tylko przechowującymi go “pojemnikami”.Komórki tłuszczowe w okolicy brzucha są chemicznie aktywne. Tworzą tkankę tłuszczową zdolną do uwalniania szkodliwych prozapalnych cytokin.To uwalnianie cytokin, inicjuje następnie potok szkodliwych efektów, które jeżeli nie są kontrolowane, przyczyniają się do powstania wielu chorób zwyrodnieniowych.

Opisany powyżej proces w rzeczywistości jest bardziej skomplikowany i towarzyszą mu liczne przemiany chemiczne. Należy również podkreślić, iż zachodzi on, tylko i wyłącznie w warunkach tlenowych aby spalić tkankę tłuszczową do komórek mięśniowych musi być dostarczona odpowiednia ilość tlenu.

źródło.




Sposoby na pozbycie się tłuszczu:


Tkankę tłuszczową można poprzez ćwiczenia (cardio oraz siłowe) i dietę nie tylko mocno zredukować, ale również całkowicie wyeliminować. Ćwiczenia o umiarkowanej intensywności, od 30 do 60 minut (tłuszcz spalany jest dopiero po ok.20min.) dziennie, oraz minimum 3godziny ćwiczeń siłowych,nie tylko zmniejsza ilość tkanki tłuszczowej trzewnej obecnie przechowywanej, ale również nie pozwala uzyskać dodatkowej trzewnej tkanki tłuszczowej.





Produkty, które pomogą spalić tkankę tłuszczową:


  • Białko Niektórzy naukowcy w swoich pracach sugerują, że za korzystny wpływ zwiększenia spożycia białka na proces redukcji tkanki tłuszczowej odpowiada w dużej mierze leucyna,aminokwas egzogenny, czyli taki którego nasz organizm nie umie sam syntetyzować i który trzeba dostarczyć z pokarmem.)

  • Dobre tłuszcze Za szczególnie cenne uznaje się produkty takie jak: ryby morskie (omega3), oliwa z oliwek, orzechy, siemię lniane i olej lniany, a także olej kokosowy i jaja

  • Jajka Białko jajek jest cennym budulcem mięśni i to właśnie je odżywia.Organizm dosyć wolno i mozolnie trawi białko, a do wytężonej pracy zużywa dodatkowe kalorie, szczególnie energię nagromadzoną w niechcianych fałdkach. Do strawienia aminokwasów pochodzących tylko z jednego jajka zużywa się ok. 35 kcal. 

  • Warzywa.

  • Świeży kozi serek lub ser feta i tłustsze produkty mleczne dostarczą sporych dawek sprzężonego kwasu linolowego (CLA). Jest to wielonienasycony kwas tłuszczowy, który, bierze udział w procesach gospodarki tłuszczowej. Przypisuje się mu właściwości odchudzające.Z przeprowadzanych na zwierzętach badań wynika, że CLA powoduje redukcję tkanki tłuszczowej przy jednoczesnym budowaniu tkanki mięśniowej i to właściwie bez konieczności korygowania sposobu odżywiania. Badania przeprowadzone na ludziach są niejednoznaczne, jednak wskazują, że CLA może mieć wpływ na poprawę trawienia cukrów, w tym zapobieganie insulinooporności.


  • Badacze z University of Tennessee ustalili nawet, że osoby, które dostarczały sobie 1200 ,1300 mg wapnia dziennie chudły dwukrotnie więcej niż osoby, które nie dbały o ilość wapnia w diecie.


  • Wołowina (Wołowina to podobnie jak jaja doskonałe źródło pełnowartościowego białka i witaminy B12 oraz podobnie jak sery sprzężonego kwasu linolowego. Co ciekawe, podczas gotowania zawartość kwasów CLA jeszcze się zwiększa.Wołowina dostarcza także karnitynę  (pozwala pozyskać energię z tłuszczów, przyczynia się do obniżenia poziomu szkodliwego cholesterolu. Ma również taurynę (aminokwas, który bierze udział m. in. w transportowaniu kreatyny do mięśni. Dzięki temu mogą one pracować efektywniej i szybciej się regenerują).


  • Orzechy (Znaczna część tłuszczów zawartych w orzechach to tłumiący apetyt kwas linolenowy . Kwasy tłuszczowe zawarte w orzechach podnoszą poziom hormonu sytości.Zjedzenie kilku czy kilkunastu może pomóc uśmierzyć apetyt.Np.orzeszki to nie sam tłuszcz, zawierają też całkiem sporo rozpędzającego przemianę materii białka).Nie należy łączyć ich z węglowodanami bo to wtedy właśnie tłuszcz w nich zawarty może stanowić „zagrożenie” organizm do procesu trawienia zużywa to co słodkie a tłuszcz zawarty w orzechach odkłada (to dlatego czekolada z orzechami jest tak bardzo kaloryczna). 

  • Woda.

  • Zielona herbata Pięć filiżanek zielonej herbaty dziennie powoduje przyspieszenie metabolizmu mówi Lyssie Lakatos, autorka książki "Fire up your metabolism".Dodatkowo zielona herbata obniża poziom złego cholesterolu, reguluje poziom cukru we krwi oraz dba o młodość ciała i umysłu.)

  • Kawa. Dwa kubki kawy dadzą podobny efekt jak w przypadku zielonej herbaty.Z drugiej strony kofeina zawarta w kawie stosowana w nadmiarze może prowadzić do nadmiernego pobudzenia, a także wahań poziomu cukru we krwi prowadzących m. in. do podjadania. Należy również pamiętać, że kawa odwadnia organizm, a odwodnienie wpływa na spowolnienie tempa metabolizmu. )

  • Zioła i przyprawy (np.imbir,cynamon,chilli,chrzan,pieprz,kurkuma,kardamon,).


Ciekawostka:

''Szukając naturalnych metod, które skutecznie zahamowałyby akumulację tłuszczów (adipogenezę) i poprawiłyby spalanie tłuszczu (lipoliza), naukowcy zbadali ponad tysiąc roślin.
Spośród nich znaczne biologiczne efekty wykazały dwie rośliny'':

  • Kwiat Sphaeranthus indicus (S. indicus),
  • Owoc mangostanu (Garcinia mangostana).


Kalkulator do obliczenia zawartości tkanki tłuszczowej w organizmie:

klik,
klik,  

6 komentarzy:

  1. Wow, ale wyczerpujący post.. na pewno się nad nim dużo napracowałaś :)
    Ach ten tłuszczyk... niby kazdy chce się go pozbyć, ale jednak pewna jego ilość jest dla nas (zwłaszcza kobiet) niezbędna :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawy post;) Długi, ale warty przeczytania.
    Ja kilka dni temu pisałam właśnie o naturalnych spalaczach tłuszczu;)

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. ależ długi post! pewnie długo nad nim pracowałaś... bardzo dużo cennych informacji! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. a jak to jest z takimi prostokątami jak ja? bo nie jestem ani gruszka ani jablko :)

    OdpowiedzUsuń
  5. świetny artykuł :) bardzo fajnie napisany i ciekawy :)

    OdpowiedzUsuń
  6. mega post! <3 siostra pracuś :))

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie komentarze :)

Wszelkie opinie są bardzo pomocne w prowadzeniu bloga :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...