sobota, 17 sierpnia 2013

Białko i węglowodany,łączyć czy nie?


Często spotykać się można z pytaniami odnośnie nie łączenia ze sobą poszczególnych produktów. O tym pisałam również tutaj: klik.

Jednak w tym wpisie mowa będzie o:połączeniu białek i węglowodanów podczas jednego posiłku (tzw. dieta rozdzielna,dieta "dr Haya").

''Przymuszony złym stanem zdrowia (chorobą nerek) zaczął interesować się medycyną naturalną i dzięki zmianie sposobu odżywiania pokonał chorobę. Później sam zaczął leczyć w ten sposób pacjentów, opublikował swoją pierwszą książkę o łączeniu produktów i tym samym pokazał ten rodzaj diety światu.''





Opiera się na podziale artykułów spożywczych na 3 grupy:

 

neutralną:
  • warzywa (wyłączając ziemniaki i kukurydzę),
  • owoce,
  • nasiona (słonecznik, orzechy etc.),
  • oleje, oliwa, masło,
  • miód i słodzik,
  • kawa i herbata,
  • soki warzywne i owocowe,
  • woda, ,
  • słodka śmietana i śmietanka do kawy,
  • białe sery,
  • kiełki i zarodki,
  • zioła i przyprawy,
  • orzechy (oprócz ziemnych),
  • czarne jagody,
  • rodzynki,
  • oliwki,
  • żółtko,
  • drożdże,
  • bulion warzywny,
  • żelatyna


białkową:

  • mięso,
  • wędliny,
  • drób,
  • ryby gotowane nie wędzone,
  • jaja,
  • mleko,jogurty, sery żółte i białe,
  • warzywa strączkowe,
  • jajka,
  • mleko,
  • ser żółty o zawartości tłuszczu do 50%,



    węglowodanową:
    • pieczywo,
    • kasze,
    • płatki,
    • ryż,
    • ziemniaki,
    • makarony,
    • owoce suszone,
    • cukier,
    • kukurydza,
    • ciasta, inne słodycze,
    • mąka ziemniaczana,
    • proszek do pieczenia,

       


      Założenia: 

      -podczas jednego posiłku nie należy łączyć ze sobą produktów skrobiowych i cukrów (węglowodanów) z produktami białkowymi (białko potrzebuje do trawienia środowiska kwaśnego, a skrobia zasadowego) lub z kwaśnymi owocami,np: http://rawolucja.pl/raw-food/odpowiednie-laczenie-pokarmow/

      • mięsa z pieczywem, kaszą, ziemniakami, cukrem i miodem,
      • chleba ze wszystkimi białkami oraz owocami i cukrami,
      • zielonych warzyw wraz z mlekiem,
      • jaj z mlekiem, skrobią, słodyczami i kwaśnymi produktami,
      • tłuszczów zwierzęcych ze wszystkimi białkami,
      • roślin zbożowych z białkami, słodyczami oraz mlekiem.


      -należy łączyć ze sobą białka i tłuszcze oraz tłuszcze i węglowodany,np:
      • mięso i zielone warzywa,
      • chleb, ziemniaki oraz zielone warzywa,
      • zielone warzywa ze wszystkimi białkami,
      • orzechy z zielonymi warzywami i kwaśnymi owocami,
      • jaja i zielone warzywa,
      • tłuszcze zwierzęce ze wszystkimi roślinami zbożowymi,
      • rośliny zbożowe i zielone warzywa,
      • rośliny strączkowe oraz zielone warzywa,
      • owoce niekwaśne z kwaśnym mlekiem lub jogurtem,
      • kwaśne owoce z orzechami, kwaśnym mlekiem i innymi kwaśnymi owocami,

       

      Przykładowy jadłospis według zaleceń dr Haya:

      • Śniadanie (do wyboru)
      Węglowodanowe: 
      sok ze świeżych warzyw, kanapka z pełnowartościowego pieczywa z masłem roślinnym i pomidorem, banan
      sałatka owocowa i tost z dżemem niskosłodzonym

      Białkowe:
      chudy serek wiejski z rzodkiewką i pomidorem
      jajecznica z szynką



      • Obiad (do wyboru)
      Węglowodanowy:
      kasza gryczana lub brązowy ryż z warzywami (np. brokuły, kalafior)
      spaghetti neapolitańskie

      Białkowy:
      pierś z kurczaka pieczona w folii z gotowanymi na parze warzywami (bakłażan, brokuły)
      pieczona ryba z gotowanymi brokułami

      • Kolacja (do wyboru)
      surówka z warzyw z sosem winegret
      gotowana fasolka szparagowa polana masłem
      sałatka ze świeżych owoców (kiwi, ananas, arbuz, winogrona, banan)


      Drugą metodą niełączenia produktów są zasady spożywania pokarmów wg: Michał Tombak "Jak żyć długo i zdrowo"
      klik klik,  


      Jednak czy na pewno łączenie lub niełączenie jest aż tak istotne i dobre?

      Organizm nie posiada zdolności identyfikacji składnika pokarmowego podczas konsumpcji.

      Istnieje kilka faz wydzielania soków trawiennych, a pierwsza zaczyna się już w momencie kiedy widzi się pokarm i czuje się jego zapach, zanim zacznie się jeść. Poza tym każdy z enzymów jest produkowany w specyficznym dla siebie miejscu, w którym panuje odpowiednie dla niego pH. 


      Wydzielane przez trzustkę enzymy trawienne wydzielane są w pakiecie:
      • enzymy proteolityczne (rozkładające białka),
      • amylolityczne (rozkładające węglowodany) i
      • lipolityczne (rozkładające tłuszcze)

      Dzieje się tak niezależnie od tego czy zje się mięso, płatki owsiane, sałatkę warzywną. Organizm przyzwyczajony jest do tego, że w świetle przewodu pokarmowego pojawia się mieszanka protein, tłuszczu i sacharydów, więc odpowiada pełnym zestawem enzymów trawiennych.

      W każdym produkcie naturalnym występują zarówno białka, tłuszcze i węglowodany tylko w różnych proporcjach (wyjątkiem są oleje), więc wymaga on wszystkich enzymów do kompletnego strawienia.

      Tak więc nie ma podstaw by nie łączyć ze sobą produktów białkowych i węglowodanów czy tłuszczów. Wręcz przeciwnie. Każdy główny posiłek powinien dostarczać ich wszystkich w odpowiednich proporcjach by efektywnie wykorzystać składniki odżywcze, witaminy i składniki mineralne (wchłanianie się witamin A, D, E, K w obecności tłuszczu, czy zwiększenie przyswajalności żelaza przez witaminę C),obniżyć glikemię po posiłkową będącą następstwem spożycia samych węglowodanów, a także poprawić wykorzystanie aminokwasów przyczyniając się tym do lepszej regeneracji.



      Nie łączenie powinno dotyczyć osób które uważają że powinny je zastosować,jednak osoby które nie odczuwają żadnych tego konsekwencji powinny jeść zdrowe zbilansowane posiłki.

      10 komentarzy:

      1. ja nie łącze kaszy / ziemniakow z miesem moi znajomi tez nie i to wystarczylo aby schudnac jedna prosta rzecz :)

        OdpowiedzUsuń
      2. staram sie unikać tych połączeń bo rzeczywiście wszystko lepiej sie wtedy trawi. Tylko ze ja jako wege mam łatwiej. Jestem przeciwnikiem wszelkich diet redukcyjnych i uważam ze to jest jedyna zdrowa dieta. Oprócz ćwiczeń i zdrowego stylu życia ona także przyczyniła sie do mojej metamorfozy. ( raczej nie stosowałam sie do zasad na 100%, często jadłam obiady i kolacje bez łączenia białka z węglowodanami) pozdrawiam

        OdpowiedzUsuń
      3. A u Ciebie znów komplet informacji. Przyjemnie się czyta. Ja łączę. I nie zamierzam tego zmieniać ;)

        OdpowiedzUsuń
      4. Ja łączę:) I czuję się z tym dobrze:D

        OdpowiedzUsuń
      5. dziękuję ci bardzo za tego posta :) !!!

        dokładnie wszystko z umiarem nawet słodkości :)

        OdpowiedzUsuń
      6. świetny blog :) zapraszam do obserwowania i komentowania http://alex-faashion.blogspot.com/

        OdpowiedzUsuń
      7. Kolejny raz jedyne co mogę powiedzieć to- święte słowa, AMEN:)

        OdpowiedzUsuń
      8. Niezła lektura ale za to jaka pomocna ! :) Dzięki !

        OdpowiedzUsuń
      9. bardzo lubie u Ciebie czytac takie wpisy sa bardzo przydatne a nie takie pitu pitu :)

        OdpowiedzUsuń
      10. Od siebie dodam że zjadając np.mięso z ziemniakami,pierogi z serem,kanapke z szynką aminokwasy się uzupełniają.Np. w pieczywie brakuje lizyny a pokarm pochodzenia zwierzęcego jak np. szynka uzupełni brakująca lizyne.

        OdpowiedzUsuń

      Dziękuję za wszystkie komentarze :)

      Wszelkie opinie są bardzo pomocne w prowadzeniu bloga :)

      Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...