piątek, 23 sierpnia 2013

Jaki olej olać a jaki wybrać?


Jaki olej wybrać i czym się kierować przy jego zakupie? Warto to wiedzieć, by znaleźć produkt nie tylko smaczny, ale również zdrowy,a oleje dzielą się na dwie kategorie: te do olania i te do spożywania.






Zdrowe dla ludzkiego organizmu i posiadające własności odżywcze są jedynie oleje wyciskane na zimno, nierafinowane, czyli nie przetworzone chemicznie, bez jakichkolwiek polepszaczy. Są najbliższe naturze, olej taki wyciska się specjalną prasą z podstawowego surowca, dzięki czemu wszelkie cenne składniki są nietknięte. 

  • zawarte składniki biorą udział w procesie syntezy hormonów i poprawiają utrzymać ich poziom w równowadze,
  • zdrowotne właściwości olejów wykazane zostały także przy leczeniu choroby wieńcowej serca, łuszczycy i zapalenia stawów,
  • pomagają w przyswajaniu witamin rozpuszczalnych w tłuszczach A, D i K,
  • chronią serce i mózg,
  • dbają o skórę, włosy i paznokcie,
  • a nawet mogą zapobiegać niektórym nowotworom.


Olej tłoczony na zimno lub tłoczony w prasach:
Od pokoleń wiadomo, że wysokie temperatury niszczą olej. Im niższa temperatura podczas tłoczenia tym jakość uzyskiwanego oleju jest lepsza. (powinien być tłoczony na zimno bez dostępu światła i tlenu, przy użyciu specjalnych pras o małej objętości).

Metoda ta nie wpływa na ilość i jakość wartości odżywczych zawartych w nasionach, zachowując to co w nich najlepsze: kwasy Omega 3.

Wiele firm, które obecnie posługują się terminem ‚''tłoczony na zimno'' w bardziej poprawnym jego znaczeniu, na opakowaniach umieszcza informację o maksymalnej temperaturze, do której olej został podgrzany podczas produkcji. To jest cenna informacja, o której nie powinno się zapominać przy zakupie olejów tłoczonych na zimno.


Co oznacza ''z pierwszego tłoczenia'':
Oznacza, że surowiec był tłoczony tylko raz, ale już niekoniecznie, że olej był tłoczony na zimno. Jest to marketingowa zagrywka producentów. Umieszczają oni ten napis na butelkach kobylastymi literami, aby konsumentowi olej ten kojarzył się z czymś zdrowym i wysokiej jakości. Tymczasem tak jak w przypadku kosmetyków należy patrzeć na maleńkim druczkiem podany skład INCI, tak i w przypadku oleju należy dokładnie przyjrzeć się etykiecie, ponieważ olej z napisem ''z pierwszego tłoczenia'' ma z tyłu drugą etykietę, a na niej napis ''olej rafinowany''.


Olej nierafinowany:
Są to oleje wyciskane tylko mechanicznie (w prasach), w stosunkowo niskiej temperaturze. W niektórych przypadkach oleje te zostają jeden raz przecedzone, aby usunąć z nich pozostałości roślinne.

Zachowują swój oryginalny smak, aromat, kolor i czasem mają mętną konsystencję. Nierafinowane oleje nie tracą witaminy E, która chroni je przed jełczeniem, a także zmniejsza szkody wywołane w organizmie przez wolne rodniki, do jakich z łatwością dochodzi przy spożyciu jakiegokolwiek oleju wielonienasyconego.

Nierafinowane oleje są jak najbliższe naturze, podobnie jak wszystkie inne produkty nierafinowane.

Jeśli dany olej jest tłoczony na zimno stanowi to dodatkową pozytywną cechę olejów jednonienasyconych, natomiast w przypadku olejów wielonienasyconych jest to wymóg, warunkujący wyprodukowanie oleju o właściwościach leczniczych. Dlatego czytając etykiety warto zwrócić uwagę na to, czy na etykiecie jest informacja ‚olej nierafinowany, tłoczony na zimno i właśnie taki olej powinien królować.


Olej rafinowany:
To znaczy, że został oczyszczony (z zanieczyszczeń wody,ale i pożytecznych substancji), poddany obróbce w wysokiej temperaturze więc jeśli oleje te już raz przeszły proces rafinowania, to podczas smażenia lub pieczenia wytwarzają jeszcze większą ilość kwasów tłuszczowych trans. Sytuacja znacznie się pogarsza, gdy olej jest wielokrotnie ponownie używany do głębokiego smażenia, jak dzieje się w wielu restauracjach oraz gospodarstwach domowych ( na przykład podczas smażenia frytek w frytkownicach).

Jest to produkt ''ogołocony'' ze wszystkiego, nawet nie ma praktycznie smaku i zapachu. Ma za to bardzo zmieniony skład chemiczny, przede wszystkim zawarte w nim kwasy tłuszczowe zmieniły swoją konfigurację geometryczną (tzw. izomer) z konfiguracji „cis” (naturalnej) na izomer„trans” (nie występujący w naturze i w związku z tym biochemicznie nie rozpoznawany przez ludzki organizm, przez co dochodzi w organizmie do wielu reakcji niekorzystnych dla zdrowia).


 

Rodzaje olejów:

  • Oliwa z oliwek:
Jest trwalsza niż olej lniany, można ją przechowywać dłużej i nie w lodówce, wystarczy w szafce kuchennej. Wstawiona do lodówki mętnieje. Ze względu na wrażliwość na światło, oliwa powinna być przechowywana w butelkach z ciemnego szkła

Wybierając oliwę należy patrzeć na pierwsze i drugie tłoczenie:

Oczywiście pierwsze tłoczenie i to na zimno jest lepsze niż drugie. Produkt z pierwszego tłoczenia nazwany jest ''extravergine''.Extra virgin to najszlachetniejsza oliwa z oliwek. Ma zielonkawy kolor i charakterystyczny zapach surowych oliwek. W pełni zachowuje najcenniejsze dla zdrowia składniki. Stanowi doskonałe uzupełnienie sałatek, surówek, sosów, dań z makaronu. Do smażenia należy używać oliwy gorszej jakości (olive oil) tłoczonej na gorąco.
Natomiast z drugiego będzie określony na etykiecie jako ''Olio di sansa di oliva'' czyli oliwa z wytłoczyn, z drugiego tłoczenia, rafinowana. Jest ona znacznie tańsza niż extravergine i ma znacznie gorsze parametry biochemiczne. Nadaje się jedynie do smażenia.

Dobre marki oliwy z oliwek podają na opakowaniu również kwasowość (im mniejsza tym znaczy się, że oliwa jest lepszej jakości). Wyższą ilość kwasów ma oliwa, która powstała z np. oliwek przejrzałych bądź uszkodzonych przez pasożyty. Unikać należy przede wszystkim zakupu taniej oliwy, która jest oznaczona jako ''wytłoczona i butelkowana w UE'', najczęściej są to jakieś mixy i zlewki oliwy dobrej i byle jakiej.

Oliwy włoskie najlepszej jakości oznaczone są na butelkach literkami DOP, co oznacza iż proces uprawy i produkcji jest ściśle określony i kontrolowany.

www.extenda.pl/oliwa-z-oliwek



  • Olej kokosowy:
Pięć najważniejszych zalet oleju kokosowego.

Oczywiście również extravergin czyli nierafinowany. Tylko taki ma pełen zestaw kwasów tłuszczowych (np.kwasu laurynowego, który jest spalany przez ludzki organizm zdecydowanie skuteczniej niż prawie każdy inny tłuszcz.

Zastosowanie:Olej kokosowy jest jednym z najlepszych substytutów masła. Topi się jak masło na gorących tostach lub naleśnikach i ma wyjątkowo orzechowo śmietankowy smak, który dla wielu osób jest pyszniejszy niż zwykłe masło. Równie dobrze sprawdza się w smażeniu i pieczeniu (ma wysoką temperaturę dymienia).

                                           


  • Olej z orzechów włoskich:
Olej z orzechów jest bogaty w przeciwutleniacze i składniki odżywcze, a także ma stosunkowo niską zawartość tłuszczów nasyconych. Już jedna łyżka oleju orzechowego ma tak dużo kwasów omega jak filet łososia, co czyni go doskonałym ich źródłem. W przeciwieństwie do innych olejów, orzechy włoskie są bogate w kwasy tłuszczowe omega3, a nie tylko omega6.

Zastosowanie: Można dodać go do sosu do sałatek, do chleba bananowego lub domowej roboty frytek.




  • Olej sezamowy:
Olej sezamowy charakteryzuje się przede wszystkim specyficznym smakiem, który jest zdecydowanie różny od wszystkich innych olejów spożywczych. Występuje w jasnych i ciemnych odmianach, równie zdrowych, lecz zupełnie innych w smaku.

Wszystkie rodzaje oleju sezamowego oferują doskonały profit zdrowych tłuszczów, w tym tych jednonienasyconych i wielonienasyconych. Tylko niewielka część tłuszczów w oleju sezamowym to tłuszcze nasycone, co czyni go idealnym dla wszystkich ludzi, którzy mają problemy z chorobami serca. Olej sezamowy jest także pierwszorzędnym źródłem witaminy E, która wspomaga zdrowie przez zwalczanie wolnych rodników.

Zastosowanie:Lekki olej sezamowy jest bardziej subtelny i może być stosowany do smażenia, a ciemna wersja wykonana jest z prażonych ziaren sezamu i częściej stosowana jest dla urozmaicenia smaku. Ciemny olej sezamowy doskonale harmonizuje się z chińskimi i koreańskimi daniami (generalnie kuchnią azjatycką), a także dodaje niepowtarzalną nutkę orzechowego smaku do każdego dania z kurczaka.



  • Olej z pestek winogron:
Olej z pestek winogron zawiera witaminę E w ilości dwukrotnie większej niż oliwa z oliwek. Posiada również wysoki poziom kwasów tłuszczowych i jak wszystkie oleje roślinne nie zawiera cholesterolu, więc można na nim smażyć.

Zastosowanie:Olej z pestek winogron ma wyższą temperaturę spalania niż wiele innych olejów, więc jest doskonały do smażenia i do potraw, które wymagają przetworzenia w wyższych temperaturach. Jego lekki, neutralny smak czyni go idealnym do babeczek, ciast i wypieków. Pochłania także inne smaki, dzięki czemu jest świetny do łączenia z czosnkiem, ziołami i innymi produktami.




  • Olej z awokado:
W ostatnich latach szczególnie doceniono zalety awokado, jak źródło wielu składników odżywczych, zdrowych tłuszczów. Szczególnie pomocne w zwalczaniu chorób serca i nadciśnienia.

Olej z awokado ma doskonałą zawartość kwasów tłuszczowych, bo aż w 70% składa się z jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, 12% kwasów omega6 i tylko 12% nasyconych kwasów tłuszczowych. To sprawia, że jest świetnym rozwiązaniem dla osób, którym brakuje kwasów omega i jednocześnie chcą obniżyć ilość nasyconych kwasów tłuszczowych. Olej ten ma niezwykle wysoką temperaturę spalania, więc doskonale sprawdza się w potrawach przygotowywanych w wysokiej temperaturze.

Zastosowanie:Za pierwszym razem można mieć problem z odróżnieniem smaku oleju z awokado z wysokiej klasy oliwą z oliwek. Oba produkty mają subtelny, orzechowy smak i żółto zielony kolor. Lecz lekki smak oleju z awokado z pewnością zostanie doceniony, gdy doda się go do mięsa, sosu czy dressingu do sałatek.



  • Olej lniany:
Nie jest jeszcze tak popularny jak rzepakowy, ale jest równie zdrowy.

Zawiera duże ilości witamin oraz niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu kwasów Omega 3 i Omega 6, w optymalnej dla zdrowia proporcji.

Niestety, kwasy omega3 szybko ulegają rozpadowi, dlatego bardzo ważne jest aby olej lniany kupować najlepszej jakości, tzn. tylko taki, który w sklepie (a potem w domu) przechowywany jest w warunkach chłodniczych.

Olej lniany powinien być z uwagi na dużą zawartość delikatnych Omega3 dostarczany w ciemnej szklanej butelce (nie plastikowej,wtedy są to oleje lniane kiepskiej jakości, mają nieprzyjemny rybi posmak do którego można się nawet zrazić).

Zastosowanie: Spożywa się go tylko na surowo.Ma doskonały smak, lekko orzechowy aromat i piękny złocisty kolor. Dzięki unikalnej technologii tłoczenia nie posiada spotykanej często goryczki. Nadaje się do potraw serwowanych na zimno, sałatek, pieczywa, potraw wegetariańskich, majonezów i dressingów.




  • Olej rzepakowy, zwany także "Oliwką Północy": .
Zawiera duże ilości witamin oraz niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu kwasów Omega 3 i Omega 6, w optymalnej dla zdrowia proporcji.

Najnowsze odmiany rzepaku mają aż 60% kwasu oleinowego (pomaga obniżyć poziom cholesterolu we krwi) oraz ok. 30% wielonienasyconych tłuszczów, które wspomagają pracę mózgu, zapobiegają depresji, poprawiają pamięć i koncentrację.

Jest bogatym źródłem antyoksydantów, polifenoli i witaminy E. Zapobiegają one uszkodzeniom komórek wywoływanym przez szkodliwe wolne rodniki oraz opóźniają starzenie się organizmu. Dzięki temu zmniejszają ryzyko chorób serca, a nawet niektórych nowotworów.

Zastosowanie:Ma doskonały smak, aromat i piękny ciemno słoneczny kolor. Nadaje się do potraw serwowanych na zimno, sałatek, pieczywa, potraw wegetariańskich, majonezów, dressingów, a także do smażenia.




  • Olej słonecznikowy:

To olej o jasnożółtej barwie i delikatnym zapachu pestek słonecznika.

Wyróżnia go najwyższa zawartość witaminy E, wspomagająca układ odpornościowy oraz neutralizująca wolne rodniki, przyczyniające się do procesów starzenia się skóry.

Olej słonecznikowy zawiera również wielokrotnie nienasycone kwasy tłuszczowe, które korzystnie działają na pracę układu krążenia, wspomagają pracę serca, przeciwdziałają miażdżycy oraz obniżają tzw. zły cholesterol LDL.

Olej słonecznikowy zyskał na popularności szczególnie dzięki odkryciu jego fascynujących właściwości odkażających, leczniczych, przeciwzapalnych oraz profilaktycznych – kluczem jest tu tzw. ssanie oleju Jest pyszny i zdrowy.

Zastosowanie:głównie do przyrządzania sałatek, surówek oraz potraw gotowanych. Ze względu na wysoką zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych, nie nadaje się do długie smażenia czy pieczenia.


  • Olej z pestek Dyni, 
  • Olej z Ziaren Konopi,
  • Olej z orzecha laskowego, 
  • Olej z orzecha ziemnego, 
  • Olej z Ziaren Ostu, 
  • Olej z Sezamu, 
  • Olej z Maku,
  • Olej z Migdałów : klik

źródło.

Warto wiedzieć:                  

  • Warto wiedzieć, że dla zdrowia istotna jest obecność kwasów omega 3 i omega 6,ale także ich proporcja w jakiej występują.Najlepiej gdy olej zawiera jak najwięcej kwasów tłuszczowych Omega3, a jak najmniej Omega6. Nadmiar kwasu Omega 6 potrafi hamować przyswajanie kwasu Omega 3, dlatego w organizmach współczesnych ludzi jest go czasami zbyt mało.Najbardziej zbliżoną proporcję Omega3 do 6 ma olej lniany.


  • Lniany, kokosowy, z oliwek, z wiesiołka, z czarnuszki, z ostropestu plamistego, z orzechów różnego typu ale można też robić oleje smakowe dodając czosnku lub papryczki, można mieszać i próbować do woli.

  • Do smażenia najlepsze są: olej rzepakowy, kukurydziany, słonecznikowy, sojowy i oliwa rafinowana lub z drugiego tłoczenia.

  • Natomiast do sałatek i surówek lepiej dodawać olej lniany, z pestek winogron lub oliwę z pierwszego tłoczenia (extra virgin). Do smażenia lepiej ich nie używać, bo wysoka temperatura niszczy cenne składniki.


  • Trzeba też pamiętać, że wielokrotne ogrzewanie tłuszczów roślinnych niszczy ich właściwości. Dlatego po smażeniu należy wylać zużyty olej.

  • Olej najlepiej gdy jest w butelkach szklanych,a nie plastikowych.

  • Ssanie oleju kuracja oczyszczająca:klik.


  • Inwestycja w dobry olej to samo zdrowie: piękna skóra, bystry umysł, witalność, energia i dobry humor.

6 komentarzy:

  1. W mojej kuchni rządzą oliwa z oliwek i olej kokosowy :D
    znów b.dobre zestawienie :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja właśnie poszukuję oleju z pestek winogron :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Czaję się na olej kokosowy do kuchni i do włosów ;) Póki co używam oliwy i oleju rzepakowego.

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetny post. O wielu właściwościach tych olejów nie słyszałam :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie komentarze :)

Wszelkie opinie są bardzo pomocne w prowadzeniu bloga :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...