sobota, 14 września 2013

''Słowniczek fitnessowy'' cz.I.

''Jak powiedział kiedyś Feliks Feldheim: "Wiedza jest skarbem, a praktyka jest kluczem do niego". Jedno bez drugiego, czyli wiedza bez praktyki i praktyka bez wiedzy nie przynosi wymiernych, dobrych efektów. Dlatego w wielu dziedzinach życia, aby stać się dobrym specjalistą i znawcą należy objąć umysłem zarówno wiedzę teoretyczną, jak i praktyczną.''

Ktoś bardzo mądrze napisał o tym (jednak nie znalazłam źródła)

''Specyficzne pojęcia z kulturystyki i ogólnie rzecz biorąc ze sportu przynoszą wielkie ułatwienia w komunikacji z innymi ćwiczącymi oraz w rozumieniu literatury fachowej. Kontakt z nowymi definicjami powoduję, że ćwiczący może w ostatecznym rozrachunku być dla siebie trenerem.

Inny walor posiadania wiedzy z zakresu kulturystki to prestiż wśród innych osób w miejscu, gdzie poprawia się własne ciało. Każdy ćwiczący z dużą wiedzą teoretyczną i praktyczną jest "lepszy", a kontakty werbalne z ową personą na temat sportu są pouczające szczególnie dla początkujących. Wiedza i praktyka to ideał sportowca, do którego należy dążyć.''
 




BMR (Basal Metabolic Rate, w języku polskim podstawowa przemiana materii ) jest wartością indywidualną i oznacza minimalną dobową wartość energii (kalorii), która musi być dostarczana organizmowi znajdującemu się w stanie spoczynku w celu podtrzymania jego procesów życiowych. Kalkulacja jest przeprowadzana na podstawie informacji o: wieku, płci, wadze, wzroście.


BMI (Body Mass Index) to wskaźnik uwzględniający indywidualne zależności wagowo wzrostowe. Oblicza się go dzieląc masę ciała (w kilogramach) przez wzrost podniesiony do kwadratu (w metrach).


Akton część grupy mięśniowej (dobrym przykładem może być obręcz barkowa, która składa się z trzech aktonów: przedniego, bocznego i tylnego).


Antagonista Mięsień, który działa przeciwnie do kierunku wykonywania ruchu. Przykład: dla mięśnia dwugłowego ramienia (bicepsa) antagonistą jest mięsień trójgłowy ramienia (triceps).


Asekurujący (spotter) osoba, która interweniuje.



Artroza zmiany zwyrodnieniowe stawów wynikające z przeciążeń lub urazów.


 

Arnoldki ćwiczenie na barki w pozycji siedzącej wykorzystujące hantle. W siadzie należy wyciskać hantle ponad głowę z jednoczesnym ruchem skrętnym nadgarstków.


Atrofia (atrophy) zanik mięśni.



Bezpośrednie przygotowanie startowe (BPS) jest specjalnym rodzajem mezocyklu w okresie startowym, którego celem jest adaptacja do warunków, w jakich będą rozgrywane priorytetowe zawody oraz pełna mobilizacja potencjalnych możliwości zawodnika na wyznaczony termin .



Bieg z narastającą prędkością (BNP) złożony z elementów łagodnego biegu (OWB1) , biegu ciągłego (WB2) i WB3. Istotne, że im bliżej końca odcinka BNP, tym trzeba biec szybciej. Podczas biegu należy przekroczyć 2,4 progi prędkości, a każdy następny odcinek który jest krótszy trzeba biec o 5,10"/km szybciej. Doskonały środek treningu motoryki i psychiki.



Blokowanie (lock out) końcowa część powtórzenia, polegająca na dopychaniu ciężaru przez ostatnie kilkanaście centymetrów ruchu, aż stawy zostaną zablokowane.


 

Butterfly maszyna do treningu mięśni klatki piersiowej.



Buty antygrawitacyjne (gravity boots) buty wyposażone w haki do wieszania, umożliwiające wykonanie zwisu głową w dół, w celu rozciągnięcia mięśni i tkanek grzbietu.



Cardio Kit to zestaw do bezprzewodowego pomiaru tętna składający się z nadajnika (pasa telemetrycznego) i odbiornika.


Czepiec (headstrap) siatka z rzemieni zakładana na głowę służąca do wykonywania ćwiczeń na mięśnie szyi.



Chwyt młotkowy rodzaj chwytu (dłonie skierowane wewnętrznymi stronami ku sobie).



Ćwiczenia beztlenowe (anaerobic exercises) trening siłowy, obejmujący krótkie, intensywne eksplozje energii.



Ćwiczenia izometryczne (isometric exercises) ćwiczenia polegające na napinaniu mięśni bez zmiany ich długości oraz bez wykonanywania ruchu w stawach.



Ćwiczenia izotoniczne (isotonic exercises) ćwiczenia w których zmienia się długość mięśnia i jego obciążenie przy stałym naprężeniu.



Ćwiczenia izolowane są to ćwiczenia jednostawowe (uginanie ramion na modlitewniku lub kolanie, butterfly, rozpiętki, itp.).



Ćwiczenia rozciągające (streching) seerie skoordynowanych ruchów mające na celu rozciągnięcie i rozluźnienie mięśni oraz tkani łącznej.



Czterdziestka praca o bardzo dużej objętości, ale o umiarkowanej intensywności.



Dane antropometryczne pomiary takie jak: wzrost, waga, obwody części ciała itp.



Definicja (definition) posiadanie odtłuszczonych mięśni.


 

Doms ostry ból mięsni na drugi lub trzeci dzień po intensywnym treningu związany z mikrorozerwaniami włókien mięśniowych. Regeneracja powstałych mikrorozerwań zaczyna się zazwyczaj po 100 godzinach odpoczynku, kończy się z reguły z upływem ok 240 godziny od treningu.



Duża zabawa biegowa forma treningu wyrabiająca wytrzymałość specjalną lub ogólną. Składa się z czterech części: rozgrzewki, pracy nad rytmem, pracy na tempem i zakończenia



Drążek (chinning bar) metalowy pręt wykorzystywany do podciągania się na rękach.



Dynamika (power) siła plus prędkość.



Efekt treningowy (training effect) wzrost funkcjonalnej wydolności mięśni w wyniku poddawania ich wzrastającym obciążeniom treningowym (tzw.''pompa'').


Fitness rodzaj gimnastyki rekreacyjnej. Początki fitnessu łączyć należy z wynalezieniem i rozpowszechnieniem podstawowej formy gimnastyki rekreacyjnej jaką był aerobik. Kolebką aerobiku są Stany Zjednoczone. Za wynalazcę tej formy ćwiczeń uznawany jest dr Kenneth Cooper, który w latach 70. był lekarzem w Narodowej Agencji Aeronautyki USA (NASA). Opracowywał on programy kondycyjne dla amerykańskich kosmonautów. Przeprowadził liczne badania na wielu tysiącach osób, które pozwoliły mu na stworzenie założeń aerobiku. Fitness wykonywany w Hollywood Cechą charakterystyczną ćwiczeń "aerobowych" (czyli tlenowych) było to, że układ krążenia i oddychania ćwiczącego pracował w ten sposób, aby organizm mógł w trakcie ćwiczeń pobierać dostatecznie dużo tlenu i unikać okresów niedotlenienia. 
 


Fitoreksja Zaburzenie to charakteryzuje się przesadną dbałością o swoją formę, podporządkowaniem swojego życia tylko jednemu celowi: byciu "fit". Osoby uzależnione odczuwają psychiczny dyskomfort, gdy nie opuszczą choćby jedne ćwiczenia. Istnieje też odmiana tego zaburzenia bigoreksja charakteryzuje się przesadną dbałością o swoje mięśnie. Dotyczy zatem przeważnie młodych mężczyzn, którzy są stałymi bywalcami siłowni. Stosowanie diety białkowej oraz przyjmowanie sterydów anabolicznych powoduje u nich z czasem poważne problemy zdrowotne, takie jak uszkadzanie narządów wewnętrznych, problemy z potencją oraz wpływają negatywnie na skórę kości, zęby, paznokcie i włosy. Gdy efekt ćwiczeń fizycznych przestaje być zadowalający, niektórzy uzależnieni wszczepiają sobie implanty mięśni.
źródło: klik.


Gęstość (density) twardość, grubość i ciężkość mięśnia.



Gibkość jest to duża ruchomość w stawach pozwalająca na wykonywanie ruchów o znacznej amplitudzie. W lekkoatletyce cecha ta warunkuje zarówno rozwój siły, szybkości i wytrzymałości, jak również opanowanie techniki.



Gimnastyka siłowa zestaw ćwiczeń siłowych, mający na celu wzmocnienie najważniejszych partii mięśni, pomocnych w trakcie biegu.



Gimnastyka rozciągająca zestaw ćwiczeń rozciągających mięśnie, więzadła i ścięgna.



Giętkość (flexibility) zdolność mięśni do rozciągania się i duży zasięg ruchu w stawach.



Gryf (bar) element sztangi w formie pręta na który zakłada sie pierścienie obciążające.



Gryf łamany (EZ cumbered bar) specjalnie powyginany, krótki gryf służący do ćwiczeń bicepsów i tricepsów.


Hiperplazja (hyperplasia) pożądany efekt przez kulturystów, siłaczy, osób dbających o masę mięśniowa, który polega na rozbudowywaniu mięśni poprzez zwiększenie ilości włókien mięśniowych.


Hipertrofia (hypertrophy) pożądany efekt przez kulturystów, siłaczy, osób dbających o masę mięśniową, który polega na rozbudowywaniu mięśni poprzez powiększenie wielkości (nie liczby) samych istniejących już włókien mięśniowych.



HRmax tętno maksymalne.(Serce bije wtedy na najwyższych obrotach)



Intensywność (intensity) stopień wysiłku wkładanego w trening.



Interwał jest to trening przerywany, praca podzielona jest na określone odcinki, a przerwy wypoczynkowe są skrócone co powoduje wykonanie każdej kolejnej pracy na niepełnym wypoczynku.W skrócie: przeplatanie pracy o wysokim natężeniu z pracą o niskim natężeniu.
Interwał intensywny czas wysiłku jest krótszy niż wypoczynku
Interwał ekstensywny czas wysiłku jest dłuższy niż wypoczynku



Jednostka treningowa stanowi najmniejszy, ale bardzo ważny element struktury czasowej.



Jednostka motoryczna komórka nerwowa wraz z włóknami mięśniowymi. Przykład: w oku jedna komórka nerwowa odpowiedzialna jest za około 7 włókien mięśniowych, przez co ruchy są bardzo precyzyjne.


Kondycja fizyczna. Mówiąc o kondycji fizycznej należy wziąć pod uwagę:

  • siłę,
  • wydolność układu krążenia i oddechowego oraz
  • wytrzymałość
  • rozciągliwość mięśni.

Zwiększeniu siły służą przede wszystkim ćwiczenia oporowe oraz trening ogólnorozwojowy. Ze wzrostem siły nie musi jednoznacznie wiązać się wzrost masy mięśniowej, ponieważ można stosować ćwiczenia wzmacniające.

Wydolność układu krążenia i układu oddechowego zwiększa się podczas regularnych ćwiczeń każdego typu, chociaż najlepiej oddziałują ćwiczenia aerobowe. To wtedy bowiem zmusza się serce i płuca do większej pracy.

Wytrzymałość
zdolność do wykonywania wysiłku bez spadku jego jakości (intensywności). Jednostką miary wytrzymałości jest czas.
 

Rozciągliwość natomiast poprzez ćwiczenia stretchingu.

Dlatego też, aby osiągnąć świetną kondycję fizyczną, warto korzystać z wielu rodzajów ćwiczeń, a jeśli brakuje nam na to czasu zdecydować się na trening ogólnorozwojowy.


Kros aktywny bieg, podczas którego angażuje się w podbiegi i zbiegi. Kros aktywny musi być poprzedzony kilkoma jednostkami krosu pasywnego. Przed rozpoczęciem takiego treningu, należy przyłożyć się do rozgrzewki. Ostatnie metry kończmy prawie sprintem.
Kros pasywny podczas treningu nie wkłada się zbyt dużo siły w jego ukończenie. Jest to bieg raczej na zaliczenie, bez angażowania się w podbiegi i zbiegi.


Krzywka specjalny gryf, umożliwiający stosowanie różnych rodzajów chwytu.


Krzyżowanie linek (cross over pulley cables) ćwiczenie na specjalnej maszynie polegające na jednoczesnym ściąganiu rękami linek wyciągów, aż skrzyżują się one przed ćwiczącym.


Ławka Scotta (Scott bench) prawie pionowo ustawiona podpora pod ramiona wykorzystywana w ćwiczeniach na bicepsy, zwana też modlitewnikiem.

źródło:klik,kilk,klik,klik.

 
WB1 wytrzymałość biegowa w pierwszym zakresie , określana również jako rozbieganie. Intensywność wysiłku do 75% tętna maksymalnego.


WB2 wytrzymałość biegowa w drugim zakresie. Rozwija wytrzymałość ogólną oraz podnosi poziom pułapu tlenowego. Intensywność wysiłku pomiędzy 75%, a 85% tętna maksymalnego.


WB3 wytrzymałość biegowa w trzecim zakresie. Zakres tętna maksymalnego 80%,90%.


WB wycieczka biegowa praca z zakresu WB1, ale czas trwania dłuży (powyżej 1,5h 20,25km).


WT wytrzymałość tempowa bieg ze stałą prędkością na całym odcinku (300m,800m).
 



BC1 bieg ciągły z tempem konwersacyjnym(swobodna rozmowa).Biegu szybszy niż trucht, ale wolniejszy niż BC2. Tętno ok. 65, 75% .

BC2 bieg ciągły w średnim tempie, wolniejszey niż BC3, ale szybszy niż BC1. Bieg jest dość szybki, ale nie bardzo męczący(swobodnie można wytrzymać przez 60w warunkach treningowych).Tętno podczas biegu to ok. 75,85%.

BC3 bieg ciągły, bardzo duża intensywność.Bieg jest na tyle szybki, że nie pozwala na prowadzenie rozmowy, tętno ok. 85-95% tętna maksymalnego.

Podbieg pokonuje się krótsze lub dłuższe odcinki, biegnąc pod górkę niekoniecznie biegiem ciągłym. Poszczególne odcinki pod górkę oddzielone są przerwą, polegająca na powolnym marszu lub truchcie w dół górki.

Przebieżka bieganie krótkich odcinków (zwykle 50,200 metrów lub kilka, kilkanaście sekund) w szybkim tempie.
szybkościowa najszybsze przebiegnięcie odcinka,
techniczna utrzymanie poprawnej sylwetki w biegu oraz utrzymanie odpowiedniego kroku .

Przebieżek robi się zwykle kilka na jednym treningu, oddzielając je przerwami, która najczęściej polega na pokonaniu tego samego odcinka wolnym truchtem lub w marszu.


Skip rodzaj ćwiczenia wzmacniającego mięśnie, głownie nóg i brzucha.

  • Skip A bieg z wysoko uniesionymi kolanami.
  • Skip B po uniesieniu kolana do góry następuje silny wyrzut nogi do przodu.
  • Skip C bieg z uderzaniem piętami w pośladki.



''Wypad, wykrok - jest różnica, czyli kilka słów o nazewnictwie ćwiczeń'',czyli coś o czym bardzo fajnie pisała Agata: klik.


Dziedziny fitness:klik.


Sami widzicie,że zagadnień tych jest tyle że można by pisać i pisać.Wymyśliłam więc,że można by stworzyć taki ''Słownik pojęć''. Co Wy na to?

Byłaby to taka ''skarbnica'' zebranych przez nas pojęć i zagadnień. Wpis taki można by umieścić np. na spisach blogów. Myślę że przydało by się to żeby wiedzieć ze strony teoretycznej co i jak,szczególnie gdy np.korzysta się ze stron zagranicznych gdzie warto znać również tamte nazwy.

14 komentarzy:

  1. dużo wiedzy, ale przyda się na pewno :)

    OdpowiedzUsuń
  2. powinnas wpisy oznaczac etykietami co o tym sadzisz? w sensie szczegolowo

    jedzenie
    trening
    itd....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak myślałam,żeby zmniejszyć trochę listę etykiet i zrobić je bardziej szczegółowe,ale nie wiem jak się za to zabrać:D

      Usuń
  3. No kochana. Bardzo dobry pomysł z tym słownikiem :)

    OdpowiedzUsuń
  4. fajne są takie słowniczki wielu informacji można się dowiedzieć;p

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja też jestem za stworzeniem takiego słownika! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Super pomysł ze stworzeniem słowniczka :) czekam na kolejne części.

    OdpowiedzUsuń
  7. Przyda się na pewno! ;) Interesujący post. :)

    Zapraszam: http://keepdestination.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  8. ok, nie dobrnęłam do konca, ale sam koncept jest interesujący. mnie interesuje przede wszystkim wyjasnienie poszczegolnych nazw ćwiczeń

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie komentarze :)

Wszelkie opinie są bardzo pomocne w prowadzeniu bloga :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...