sobota, 11 stycznia 2014

Książki warte przeczytania.


Pisałam że dzięki wydawnictwu bukrower miałam możliwość zapoznania się z książkami które otrzymałam. A więc przyszedł czas na moją recenzję.



''Edukacja Kulturysty'' Schwarzenegger Arnold, Hall Douglas Kent .

"Arnold: Edukacja Kulturysty" napisana wspólnie z Douglasem Kentem Hallem to jedyna opublikowana dotychczas autobiografia kulturysty wszech czasów. Książka po raz pierwszy ukazała się w 1977 roku. Dzięki niej dziesiątki tysięcy fanów kulturystyki na całym świecie mogło bliżej poznać "Mistrza" i to, jak dokonał swoich osiągnięć. Książka opatrzona jest 180 czarno-białymi fotografiami, które przedstawiają historyczne już występy Arnolda na konkursach kulturystycznych, rozwój jego sylwetki na przestrzeni lat, a także prezentują technikę wykonywania poszczególnych ćwiczeń.''

W pierwszej części opisana jest biografia Arnolda do tego jak stał się najsilniejszym człowiekiem na świecie, o tym jak dążył do tego i co musiał pokonać żeby stać się nim stać.

Oprócz opisu jego życia jest niesamowitą inspiracją,nie tylko w kwestii kulturystyki,ale i podejścia do wielu aspektów. Pokazuje jak ktoś z małego miasta może osiągnąć to czego pragnie. Jak pokonuje własne słabości. Pokazuje jak siła umysłu jest ważna w każdej dziedzinie życia.

W drugiej części Arnold dzieli się swoją wiedzą na temat odżywiania oraz treningu zarówno ciała, jak i umysłu. Książka zawiera kilka wypróbowanych przez Arnolda programów treningowych różniących się stopniem zaawansowania.

Po przeczytaniu tej książki czułam przypływ siły i energii. Gorąco polecam ją każdemu kto potrzebuje wiedzy lub motywacji, bo na pewno je tu znajdzie. I mimo różnych opinii na temat Arnolda po tej książce wiem że każdy ma swoje wybryki,ale liczy się to jakim człowiekiem jest teraz i co musiał pokonać by spełnić swoje marzenia. Nikt nie jest idealny,ludzie potrafią oceniać kogoś przez jeden mały wybryk,nie dostrzegając jak wiele pozytywnych cech ma dana osoba i co musiała przejść.


Tutaj można znaleźć kilka fragmentów książki dzięki którym niektórzy mogą zdecydować się na przeczytanie,a polecam bo warto: http://www.sfd.pl/_Arnold_Edukacja_Kulturysty_Fragm%C4%99ty_ksi%C4%85%C5%BCki-t310761.html

Poleciłam książkę koledze który podszedł do niej sceptycznie i nie był przekonany czy jest ona taka świetna jak mówię,a po przeczytaniu jej przyznał mi rację i był również zachwycony jak ja:)





''Jak zacząć biegać'' Sary Kirkham.

''Szukasz nowego hobby, sposobu na poprawę kondycji?
Bieganie – czy może być coś prostszego?
Każdy to potrafi. Wystarczy wyjść z domu i... po prostu zacząć biec. Pamiętaj – jeśli trenujesz zbyt intensywnie i wybierasz za długie trasy, odbierasz sobie całą przyjemność z biegania i możesz się do niego zniechęcić na resztę życia. Już wiele razy próbowałeś, ale zawsze ponosiłeś porażkę?
Książka „Jak zacząć biegać” adresowana jest do osób, które chciałyby zacząć biegać lub wrócić do biegania po długiej przerwie. Dowiesz się z niej, od czego zacząć, jak wplatać krótkie, spokojne biegi w codzienne obowiązki, z jakiego poziomu wystartować, by ruch sprawiał radość. Jak udoskonalić technikę biegania, pracować nad koncentracją i ułożyć odpowiednią dla siebie dietę oraz jak przetrwać najtrudniejsze chwile treningu.
Przeczytaj, załóż buty i biegnij! ''

Spodobała mi się dlatego że w prosty i jasny sposób opisane jest w niej wszystko co dotyczy biegania. Poradnik jest przeznaczony dla osób które dopiero stawiają pierwsze kroki w bieganiu jak i dla tych bardziej zaawansowanych. Może być świetnym wprowadzeniem jak i uzupełnieniem informacji dla profesjonalistów.

Chociaż sama nie jestem profesjonalistką w bieganiu,wiele zagadnień może okazać się pomocne dla mnie w planowaniu biegów czy marszobiegów na wiosnę.

Tak naprawdę zawarte jest tu wszystko co potrzeba mi.n :
  • zalety biegania,
  • potrzebny sprzęt,
  • przygotowanie do biegania wraz z rozpiską przykładów,
  • wyjaśnione jest wiele pojęć dotyczących biegania,
  • znaleźć tam można także kilka obrazków jak się rozciągać,
  • zawarty jest opis odżywiania biegacza pt. "Jedzenie i picie w bieganiu". (co jeść przed i po bieganiu, jak prawidłowo się nawadniać, z jakich produktów zrezygnować).

Do tej pory przeczytałam tylko dwie książki na temat biegania. W każdej były podobne wskazówki i podobna treść jednak w każdej też znalazłam coś nowego.


 

''Bieganie naturalne'' Danny'ego Abshire'a i Briana Metzlera.

Książka ta skupia się głównie na technice poprawnego biegania. Ma również podobne wskazówki jak te w książce wyżej.

Opis książki ze strony wydawnictwa:''Prosta droga do sprawniejszego i zdrowszego biegania. Książka powstała w odpowiedzi na zapotrzebowanie biegaczy. Uczy ludzi, w jaki sposób biegać lepiej, wydajniej i jak eliminować urazy.
Stowarzyszenie Medycyny Sportowej podaje, że co roku od 37 do 50% biegaczy odnosi na tyle poważne kontuzje, że muszą oni ograniczyć lub zaprzestać treningu albo wręcz szukać porady lekarskiej.
Książka „Bieganie naturalne” przedstawia wiedzę, której źródłem są badania naukowe, doświadczenia wynikłe ze studiowania stóp, biomechaniki i urazów tysięcy biegaczy, a także z dopasowywania wkładek do zapotrzebowań biegaczy o różnych umiejętnościach i możliwościach.''

niedziela, 5 stycznia 2014

Historia i definicje dietetyki.

                        
 
 
Człowiek w sposobie żywienia przebył w swojej historii długą drogą:


Najpierw był jedynie zbieraczem pożywienia, odżywiając się głównie owocami, liśćmi, korzonkami, owadami, mięczakami oraz jajami ptaków i gadów.


Na przełomie pliocenu i plejstocenu człowiekowate rozpoczęły łowiecki tryb życia, zatem ich dieta wzbogaciła się w dziczyznę. Następnie plemiona zbieracko łowieckie posiadły umiejętność rozniecania ognia, co zwiększyło zarówno asortyment spożywanych produktów, jak również ich przyswajalność.


Następny etap to rozpoczęcie uprawy roli oraz rozwój hodowli zwierząt (10 tysięcy lat temu w Azji i Egipcie, a w Europie 5 tysięcy lat temu). Zapoczątkowało to rozwój licznych cywilizacji, np. chińskiej (uprawa ryżu), Morza Śródziemnego (uprawa pszenicy) czy cywilizacji Inków, Majów, Azteków (uprawa kukurydzy). Pomimo iż wszystkie współczesne uprawne rośliny i zwierzęta pochodzą od swoich dawnych przodków, to różnią się od nich znacznie


Ważną rolę w rozszerzaniu asortymentu dostępnych produktów żywnościowych odegrało przetwórstwo, którego początków należy szukać już w neolicie. Już wtedy stosowano suszenie, wędzenie czy solenie.


W latach trzydziestych XX wieku wyodrębniła się jako oddzielna dziedzina nauki: technologia żywności, co przyczyniło się do szybkiego rozwoju wszystkich gałęzi przetwórstwa surowców żywnościowych. Przetwórstwo, poza tym, że zwiększa asortyment dostępnych produktów spożywczych, to jednak powoduje, że często odbiegają one znacznie od surowca wyjściowego. Zaobserwować można, że ewolucja spożywanego przez człowieka pożywienia przechodziła od dominującego pożywienia roślinnego do przeważającego obecnie, zwłaszcza w krajach wysoko uprzemysłowionych, pożywienia mięsnego, jak również od pożywienia surowego do wysokoprzetworzonego.


Do końca lat 40:
W tym czasie diety nie były układane przez specjalistów. Obiecywały szybkie chudnięcie przy objadaniu się ulubionymi smakołykami. Diety były wysokobiałkowe i wysokotłuszczowe praktycznie bez węglowodanów.

 
Lata 50:
W tym czasie rozsławiły się dwie diety: dieta dr Alfreda Penningktona, który twierdził, że można jadać dowolne ilości tłuszczu, z wyłączeniem węglowodanów - w myśl zasady "tłuszcz spali tłuszcz" i druga dieta Hollywood. Dieta hollywodzka stosowana przez E.Taylor, M. Monroe, pozwala zgubić 6 kilogramów w ciągu 18 dni. Dostarcza 650 kcal, bardzo dużo białka, mało tłuszczu i węglowodanów. Jej podstawą były grapefruity, jajka, steki i zielona sałata


Lata 60:
To dieta szybkiego spadku wagi dr Stilmana. Jest to dieta wysokobiałkowa i uboga w węglowodany. Pozwala na zjadanie nielimitowanych ilości jajek, mięsa, ryb. Zabronione są przetwory mleczne i mleko. Zalecane jest wypijanie 8 szklanek płynów dziennie. Rezultat: szybki spadek wagi spowodowany odwodnieniem. Z powodu braku węglowodanów dieta działa ketogenicznie. Przewidywany spadek wagi: 2,5-7 kg tygodniowo.


Lata 70:
Najmodniejszą dietą stała się dieta dr Atkinsa. Dieta ta zalecała nieograniczone spożycie białka i tłuszczów z wyłączeniem węglowodanów. Rezultat: spadek wagi do 10 kg. Wywoływała efekty uboczne w postaci osłabienia organizmu, arytmii serca, kwasicy ketonowej, nudności. W latach 70-tych pojawiły się po raz pierwszy substytuty posiłków, które zapoczątkowały erę diet płynnych i niskokalorycznych np. koktaile proteinowe Herbalife, Slim Fast.


Lata 80:
Przebojami są krótkie jednostronne diety: ryżowa, spaghetti, owocowe, warzywne o niskiej kaloryczności, do krótkiego stosowania.


Historia nauki o żywieniu:klik.



                                         


Dieta pochodzi z języka greckiego od słowa "diaitia". Oznacza ona sposób życia, a w szczególności sposób odżywiania się. W obecnych czasach definicja diety jest używana w stosunku do diet odchudzających.


Pojęcie dieta może przyjmować różne znaczenia, na przykład:

Dieta zwyczajowa (naturalna), określana jako żywienie, oznacza powszechny w danej społeczności sposób zaspokajania potrzeb pokarmowych, z wykorzystaniem fizycznie i ekonomicznie dostępnych środków żywnościowych (potraw, produktów),

Dieta alternatywna określa sposób żywienia, charakteryzujący się świadomą rezygnacją ze stosowania niektórych rodzajów pokarmów (np. produktów mięsnych wśród wegetarian) i metod przygotowania ich do spożycia,

Dieta lecznicza oznacza żywienie, w którym z przyczyn zdrowotnych dokonano celowej modyfikacji pod względem podaży jednego lub kilku składników odżywczych i /lub pod względem konsystencji, przymusowo eliminując z jadłospisu określone produkty i techniki kulinarne. W medycynie określenie „dieta” stosuje się bez określenia „lecznicza”,


Przedmiotem zainteresowania dietetyki jako nauki medycznej są:
  • zasady żywienia człowieka zdrowego,
  • zasady żywienia człowieka chorego,
  • ocena stanu odżywienia,
  • ocena wzajemnego wpływu farmakoterapii i żywienia,
  • zapobieganie chorobom zależnym od żywienia,
  • kontrolowanie jakości produktów żywnościowych i warunków ich przechowywania,
  • biochemiczne podstawy żywienia,
  • prowadzenie edukacji żywieniowej,
  • psychologia żywienia,
  • technologie gastronomiczne.

 

Dietetyka jest nauką medyczną,o racjonalnym żywieniu człowieka chorego, jak i zdrowego łącząca wiedzę takich nauk jak:
  • biologia,
  • biochemia,
  • fizjologia,
  • patofizjologia,
  • farmakologia,
  • chemia żywności,
  • psychologia,
  • medycyna kliniczna,
  • higiena,
  • profilaktyka zdrowia,
  • technologia żywności i techniki przyrządzania pożywienia.


Dzięki, wynikom tych badań możliwe jest wskazywanie zagrożeń wynikających z niewłaściwego odżywiania, weryfikacja dotychczasowych poglądów oraz określenie konkretnych zaleceń i diet najlepiej służących utrzymaniu zdrowia.




Ponadto dieta wskazuje na kilka istotnych pojęć które znajdziecie w moim wpisie klik





źródło: Encyklopedia Powszechna Wydawnictwa Fogra,
Anna Czajka,
J. Gawęcki, L. Hryniewiecki, Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, PWN, Warszawa 2005, s. 11-13,
J. Gawęcki, L. Hryniewiecki, Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, PWN, Warszawa 2005, s. 15-16. Tamże, s.16.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...