czwartek, 27 lutego 2014

Wzmocnienie organizmu,mniej chrób,lepsza odporność.


To, czy jest się podatnym na infekcje czy nie, zależy zarówno od odporności wrodzonej, jak i nabytej.

Wrodzoną, w postaci przeciwciał, otrzymuje się od matki jeszcze w życiu płodowym oraz wysysane jest wraz z jej mlekiem.

Potem odporność nabywa się już samemu, przechodząc kolejne infekcje.

Układ immunologiczny ma zdolność uczenia się: zapamiętuje raz pokonanego wroga, więc gdy spotka go ponownie, jest szansa, że go pokona.





Jak więc wzmocnić odporność?


Zdrowo się odżywiać.
Głód jest jednym z czynników zmniejszających odporność. Częste przeziębienia mogą więc być następstwem niewłaściwego odżywiania, np. zbyt restrykcyjnej diety, pozbawiającej organizm tych składników pokarmowych, które są potrzebne do właściwego funkcjonowania układu odpornościowego.


Ograniczyć mleko, cukier i tłuszcze.
Naturoterapeuci twierdzą, że spożywając nadmierne ilości mleka, białej mąki pszennej i białego cukru, ''zaflegmia'' się organizm, a to stwarza warunki do rozwoju drobnoustrojów. Zarazki wykorzystują śluz jako kryjówkę przed leukocytami, więc cały system immunologiczny nie działa tak, jak powinien.

Nadmiar cukru spowalnia pracę układu odpornościowego, a tłuszcze pochodzenia zwierzęcego podnoszą poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi. Im wyższy ich poziom, tym mniejsza zdolność białych krwinek do pochłaniania bakterii.


Wysypiać się.


Związek stresu ze zwiększoną podatnością na choroby jest niepodważalny. Badania dowiodły, że przedłużający się stres zmniejsza odporność na infekcje i choroby zapalne.

Dodatkowo w trudnych sytuacjach organizm wydziela tzw.hormony stresu. Gdy stan taki trwa długo, może to doprowadzić do uszkodzenia limfocytów T.

Poza tym, podczas stresu następuje wyrzut adrenaliny, co z jednej strony mobilizuje hormony zwiększające stan odporności (np. uwalniając ze szpiku do krwi większą ilość leukocytów), ale z drugiej powoduje skurcz części naczyń krwionośnych, co otwiera drogę infekcji.

Aby wzmocnić odporność należy znaleźć równowagę między pracą, aktywnym odpoczynkiem i nieprzerwanym nocnym snem.



Ruch.
Wśród wielu zalet ruchu można wymienić i tę usprawniającą krążenie krwi. Jeśli krążenie jest dobre, do tkanek dociera odpowiednia ilość tlenu i składników odżywczych i sprawnie usuwane są substancje toksyczne, a komórki układu odpornościowego nie muszą trwonić niepotrzebnie sił na oczyszczanie organizmu.

Jedna uwaga: nadmierny wysiłek fizyczny może zadziałać odwrotnie i osłabić system immunologiczny. Wydzielają się bowiem wtedy hormony, które zakłócają jego funkcjonowanie. Należy więc dobrać aktywność do swoich możliwości, ale za to regularnie. Najlepiej codziennie.



Przebywanie na słońcu.
Promienie słoneczne (nawet w zimie) dostarczają dawkę witaminy D,która ma pływ na układ odpornościowy.

 


Hartowanie.
Można stosować naprzemienne natryski, cieplejsze i chłodniejsze pamiętając, by temperatura zimnej wody nie spadała poniżej 15˚C.





Pokarmy wzmacniające odporność:

Warzywa i owoce (minimum 0,5 kg,świeże,gotowane,jako sok,koktajl. Do wyboru) , które są znakomitym źródłem nie tylko witamin i mikroelementy które pomagają w wytwarzaniu białych krwinek walczących z bakteriami i wirusami,ale również flawonoidów i innych bioaktywnych związków wpływających na odporność.

  • cytrusy: grejpfruty, cytryna,pomarańcze,
  • brokuły,
  • jabłka,
  • papryka,
  • kapusta (najlepiej kiszona),
  • pomidory,
  • natka pietruszki,
  • awokado,
  • kiwi,
  • czarna porzeczka,
  • maliny i sok malinowy,
  • czosnek,cebula,
  • imbir (najlepiej świeży)


Miód (nie należy jednak zalewać miodu gorącą (powyżej 40 st. C) wodą, bo zabije się wszystko, co w nim cenne.)


Zupy rozgrzewające (zimne potrawy osłabiają organizm schładzają żołądek, trzustkę, śledzionę, co utrudnia trawienie spożytego pokarmu i sprawia, że organizm nie jest w stanie przyswoić wszystkich niezbędnych w budowaniu odporności składników odżywczych).


Probiotyki (naturalne kultury bakterii) i produkty mleczne (kefir,jogurt,maślanka) mają wpływ na odporność.Bioaktywne peptydy zawarte w białkach serwatkowych mogą wspierać naturalne zdolności organizmu do radzenia sobie z intruzami. Szczególnie godne uwagi są jogurty zawierające dodatkowo probiotyczne bakterie.


Zielona herbata. Okazuje się, że substancje z grupy polifenoli, których źródłem jest napar z camellia sinensis, wykazują zdolność do zabijania wirusów wywołujących grypę. Jedna czy dwie filiżanki zielonej herbaty wypite w ciągu dnia mogą więc stanowić korzystne rozwiązanie w kontekście zmniejszania ryzyka wystąpienia choroby.


Tłuste ryby
morskie są nie tylko źródłem cennych kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3, których odpowiednia podaż sprzyja właściwemu funkcjonowaniu układu odpornościowego, ale także witaminy D, której zimą i wczesna wiosną po prostu brakuje.


Rośliny i zioła na przeziębienie : klik.


Witaminy na przeziębienie: klik.


Preparaty immunostymulujące : klik.



Domowe sposoby na odporność i wzmocnienie organizmu:

Syrop z czosnku i cytryny: 30 ząbków czosnku należy zetrzeć na tarce i zalać sokiem z 3 cytryn oraz 1 litrem przegotowanej zimnej wody. Syrop musi postać w ciemnym i chłodnym miejscu do 3 dni, po tym czasie będzie gotowy do picia.
Syrop z cebuli: pokrojoną cebulę trzeba wrzucić do słoika i zasypać cukrem. Po jakimś czasie wytrąci się sok, który nadaje się do leczenia przeziębienia.
Napar z lipy i czarnego bzu oraz dzikiej róży.
Ciepłe kąpiele.
Inhalacje ziołowe (np. z rumianku).
Domowe sposoby na ból gardła: klik.


Naturalne sposoby na przeziębienie.
Naturalna mikstura na przeziębienie z imbirem i cytryną.



Wy jak dbacie o swoją odporność? Może macie jakieś sprawdzone sposoby o których możecie napisać?

wtorek, 18 lutego 2014

Pierwszy zimowy bieg.

Jak mówiłam tak zrobiłam. Chciałam spróbować biegu w zimie i dziś się zdecydowałam. Chociaż za oknem prawie wiosna to jednak gdzie nie gdzie śnieg jeszcze leżał więc się liczy:D
 

Druga rzecz to to, że mam zapisany już dla Was trening według Setterki więc spodziewajcie się go niebawem na blogu.





Co do biegu:

Po 1 Endomondo nie chciało mi się połączyć z GPS więc nie mam ''dowodu'' ani informacji o km oraz prędkości. Mogłam czekać kolejne 15minut,ale najzwyczajniej szkoda mi było na to czasu i ruszyłam.

Po 2 miałam dla Was kilka zdjęć ale z racji tego że mój telefon łapie czasem chwilowe zawiechy wyszło na to że zrobiło się tylko jedno.

Po 3 był to czysty spontan. Totalnie nie wiedziałam jak zacząć. Czy znaleźć jakiś marszobieg,czy zrobić 5km czy skupić się na czasie. Dlatego skorzystałam z tego planu i zrobiłam od 3tygodnia czyli 3min. biegu 3min. marszu.



Co dalej? Nie wiem. Chciałabym od czasu do czasu włączyć bieganie do swojej rozpiski,ale może ktoś z Was doradzi mi jakim planem najlepiej to robić po przerwie? Zastanawiam się czy kontynuować powyższy plan czy skupić się może na czasie czy dystansie np. 5km?


Wszelkie rady i sugestie bardzo mile widziane:)


czwartek, 13 lutego 2014

''Ukryta siła''. Rich Roll człowiek sukcesu,maratończyk,weganin.





Kim jest Rich Roll?

Absolwent Uniwersytetu Stanford i Cornell Law School, 47letni, utalentowany wegański ultramaratończyk,sportowiec,adwokat,mówca motywacyjny, mąż, ojciec.



Kilka słów od redakcji:

''Osiem stopni schodów do pokonania… Takiemu wyzwaniu musiał stawić czoło Rich Roll w przeddzień swoich czterdziestych urodzin. Obciążeniem był też przeklęty bagaż dawnego alkoholizmu i jeszcze wcześniejszego braku akceptacji przez rówieśników.

Zawał serca… Tak można by zakończyć kilka zdań o życiu Richa Rolla, gdyby nie fakt, że wstrząśnięty niewydolnością swojego organizmu, postanowił oszukać kostuchę i pójść inną drogą.

Dieta roślinna zamiast dotychczasowej mięsnej i fastfoodowej oraz konsekwentne, codzienne ćwiczenia w miejsce leniwego bezruchu zmieniły otyłego mężczyznę w średnim wieku w maszynę wytrzymałościową.

A po półrocznych przygotowaniach Roll dotarł na linię startu (i mety!) elitarnych zawodów Ultraman – 515 km współzawodnictwa w pływaniu, jeździe na rowerze i bieganiu. Dwa lata po tym wyczynie okazało się, że Rich potrafił dokopać się do jeszcze większych pokładów własnej ukrytej siły; wraz z przyjacielem opracowali plan EPIC5 – porwali się na pięć triatlonów na dystansie Ironmana, każdy na innej hawajskiej wyspie, a wszystkie razem w mniej niż tydzień!

Ukryta siła jest fascynującą opowieścią o uzyskiwaniu niezwykłych wyników sportowych, o wytrwałości, odwadze, walce z własnymi słabościami i o tym, że każdy może osiągnąć więcej, niż mu się wydaje.''



źródło.

Co myślę o książce?

Książka o sile woli, walki,pasji.

Pierwsze rozdziały były dość nudne,jest to biografia,a więc szczególnie pierwsze strony opowiadają o życiu Rolla od lat dzieciństwa. Jednak z każdą następną kartką akcja nabiera rozmachu.

Widać ile autor przeszedł,ile przeszkód pokonał,jak niekiedy był niemal blisko śmierci a mimo to stał się tym kim jest.

W wieku czterdziestu lat doszedł do wniosku że trzeba coś zrobić ze swoim życiem i tak początkowo chciał startować w Triatlonie jednak jego ambicja i wiara popchnęły go by wziąć udział w zawodach Ultraman (10km pływania w otwartym morzu, 421km jazdy rowerem i 84km biegu) ,zmieniając nawyki żywieniowe (nazwał swoje odżywianie ''Mocą roślin'' co dokładnie opisuje w kolejnych rozdziałach) oraz po części podejście do życia.

Ostatnia część książki to opis przygody głównego bohatera oraz jego znajomego, którzy porwali się na coś, czego nikt przed nimi nie dokonał pokonanie ''EPIC5'' : 5 dystansów iron mana na 5 hawajskich wyspach, dzień po dniu.







Pozostałe informacje można znaleźć na: www.galaktyka.com.pl


środa, 5 lutego 2014

Poradnik ''bez kantów''.






''Fitness zdrowie i uroda'' Ellen Karpay:

Ellen Karpay jest instruktorką fitness certyfikowaną przez American College of Sports Medicine. Jako konsultantka i współwłaścicielka firmy Health is Wealth doradza ludziom i instytucjom w sprawach fitness i zdrowego odżywiania się.''

Spis treści:
Wstęp
1. Zdrowie i sprawność fizyczna - dlaczego należy o nie dbać
2. Składniki pełnego programu ćwiczeń
3. Organizujemy się i zaczynamy
4. Podstawowe zasady ćwiczeń
5. Dobór ćwiczeń
6. Inwestycja w zdrowie - lista zakupów
7. Trening siłowy
8. Ćwiczenia rozciągające
9. Właściwe odżywianie
10. Tkanka tłuszczowa, waga i zdrowie
11. Zmniejszenie stresu i relaksacja
12. Szczególne przypadki
13. Urazy i choroby - zapobieganie i leczenie
14. Dlaczego warto dbać o sprawność fizyczną
Dodatek A

''Na pewno doceniasz ruch i zdrowie, a przez głowę przemknęła Ci myśl, że powinieneś popracować nad kondycją. Chyba nie trzeba Cię przekonywać, że efekty są warte wysiłku -- zaczniesz mniej przejmować się kaloriami, nabierzesz sportowej sylwetki, wyładujesz stres i nerwy, bóle głowy z niedotlenienia znikną jak ręką odjął, uodpornisz się na przeziębienia i tak dalej. Same korzyści i przyjemności! Na początku ciężko jest się przemóc i zacząć ćwiczyć. Jednak kiedy tylko zrobisz pierwszy krok, ćwiczenia fizyczne staną się dla Ciebie czymś tak naturalnym jak śniadanie -- bez nich będziesz czuć niedosyt.

Ruszamy z miejsca? Ta książka jest jak prawdziwy osobisty trener. Nie wiesz, jakie ćwiczenia są dla Ciebie najlepsze? Zastanawiasz się, jak powinieneś się odżywiać, aby mieć siłę trenować i jednocześnie nie przybierać na wadze? Pozwól, że na te i inne pytania odpowie profesjonalistka.


Z tej książki dowiesz się, jak:
ćwiczyć na świeżym powietrzu (jogging, rower, pływanie, narty, łyżwy),
nabierać kondycji na siłowni (bieżnia, steppery, wioślarz, skakanka),
wykonywać trening siłowy (od sztangi do hantli i pompek),
rozciągać mięśnie (proste zestawy ćwiczeń na każdą okazję),
dobierać jedzenie (kofeina, błonnik, cholesterol, węglowodany i inne składniki),
sprawdzać, czy masz dobry puls i odpowiednią wagę.


Jestem zachwycona tym poradnikiem. Dlaczego? Bo to pierwsza książka która ma w sobie wszystkie informacje i zawarte są one w sposób jasny i czytelny bez zbędnych naukowych wstawek. Jeśli ktoś chce mieć wszystkie informacje i wskazówki w jednym miejscu to ta książka sprawdzi się do tego w sam raz. Ja np. zaznaczam sobie tam najważniejsze kwestie.

Oprócz niezbędnych wskazówek znajduje się tam też wiele ciekawostek (np. w która stronę zakręca się a w którą odkręca śrubki :D ,może się to wydawać dziwne ale ma to spójność w kontekście całego fragmentu).

Do tego że książkę czyta się bardzo szybko dzięki chęci ''wchłaniania'' coraz to nowszych i ciekawszych informacji posiada ona czcionkę która dodatkowo to ułatwia.



niedziela, 2 lutego 2014

Certyfikat.


Tuż przed samymi Świętami listonosz przyniósł mi przesyłkę na którą czekałam,a tym samym miałam cudowny prezent pod choinkę:) Co to takiego?

Świeżo wydrukowany,opakowany w folię certyfikat:






Może nie jest to coś imponującego,ale dla mnie jednak jest ważne,bo takimi małymi kroczkami mam nadzieję dokształcać się w tym co uwielbiam:) A po za tym marzył mi się taki kierunek studiów,lecz w pobliżu były drogie uczelnie dlatego takie kursy narazie muszą mi wystarczyć.

Do tego wiem,że robię to dla siebie,i mimo tego że ''studiuję'' a dokładniej uczęszczam na studium w całkiem innym kierunku to staram dokształcać się ,zgłębiać wiedzę,na temat tego co kocham,co mnie interesuje,a są to różne dziedziny, a ten certyfikat jest właśnie z tej dziedziny która jest dla mnie jedną z ważniejszych.

Chociaż kilku przeszkód na mojej drodze wciąż walczę i będę walczyć bo wiem że jest o co!:)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...