czwartek, 27 lutego 2014

Wzmocnienie organizmu,mniej chrób,lepsza odporność.


To, czy jest się podatnym na infekcje czy nie, zależy zarówno od odporności wrodzonej, jak i nabytej.

Wrodzoną, w postaci przeciwciał, otrzymuje się od matki jeszcze w życiu płodowym oraz wysysane jest wraz z jej mlekiem.

Potem odporność nabywa się już samemu, przechodząc kolejne infekcje.

Układ immunologiczny ma zdolność uczenia się: zapamiętuje raz pokonanego wroga, więc gdy spotka go ponownie, jest szansa, że go pokona.





Jak więc wzmocnić odporność?


Zdrowo się odżywiać.
Głód jest jednym z czynników zmniejszających odporność. Częste przeziębienia mogą więc być następstwem niewłaściwego odżywiania, np. zbyt restrykcyjnej diety, pozbawiającej organizm tych składników pokarmowych, które są potrzebne do właściwego funkcjonowania układu odpornościowego.


Ograniczyć mleko, cukier i tłuszcze.
Naturoterapeuci twierdzą, że spożywając nadmierne ilości mleka, białej mąki pszennej i białego cukru, ''zaflegmia'' się organizm, a to stwarza warunki do rozwoju drobnoustrojów. Zarazki wykorzystują śluz jako kryjówkę przed leukocytami, więc cały system immunologiczny nie działa tak, jak powinien.

Nadmiar cukru spowalnia pracę układu odpornościowego, a tłuszcze pochodzenia zwierzęcego podnoszą poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi. Im wyższy ich poziom, tym mniejsza zdolność białych krwinek do pochłaniania bakterii.


Wysypiać się.


Związek stresu ze zwiększoną podatnością na choroby jest niepodważalny. Badania dowiodły, że przedłużający się stres zmniejsza odporność na infekcje i choroby zapalne.

Dodatkowo w trudnych sytuacjach organizm wydziela tzw.hormony stresu. Gdy stan taki trwa długo, może to doprowadzić do uszkodzenia limfocytów T.

Poza tym, podczas stresu następuje wyrzut adrenaliny, co z jednej strony mobilizuje hormony zwiększające stan odporności (np. uwalniając ze szpiku do krwi większą ilość leukocytów), ale z drugiej powoduje skurcz części naczyń krwionośnych, co otwiera drogę infekcji.

Aby wzmocnić odporność należy znaleźć równowagę między pracą, aktywnym odpoczynkiem i nieprzerwanym nocnym snem.



Ruch.
Wśród wielu zalet ruchu można wymienić i tę usprawniającą krążenie krwi. Jeśli krążenie jest dobre, do tkanek dociera odpowiednia ilość tlenu i składników odżywczych i sprawnie usuwane są substancje toksyczne, a komórki układu odpornościowego nie muszą trwonić niepotrzebnie sił na oczyszczanie organizmu.

Jedna uwaga: nadmierny wysiłek fizyczny może zadziałać odwrotnie i osłabić system immunologiczny. Wydzielają się bowiem wtedy hormony, które zakłócają jego funkcjonowanie. Należy więc dobrać aktywność do swoich możliwości, ale za to regularnie. Najlepiej codziennie.



Przebywanie na słońcu.
Promienie słoneczne (nawet w zimie) dostarczają dawkę witaminy D,która ma pływ na układ odpornościowy.

 


Hartowanie.
Można stosować naprzemienne natryski, cieplejsze i chłodniejsze pamiętając, by temperatura zimnej wody nie spadała poniżej 15˚C.





Pokarmy wzmacniające odporność:

Warzywa i owoce (minimum 0,5 kg,świeże,gotowane,jako sok,koktajl. Do wyboru) , które są znakomitym źródłem nie tylko witamin i mikroelementy które pomagają w wytwarzaniu białych krwinek walczących z bakteriami i wirusami,ale również flawonoidów i innych bioaktywnych związków wpływających na odporność.

  • cytrusy: grejpfruty, cytryna,pomarańcze,
  • brokuły,
  • jabłka,
  • papryka,
  • kapusta (najlepiej kiszona),
  • pomidory,
  • natka pietruszki,
  • awokado,
  • kiwi,
  • czarna porzeczka,
  • maliny i sok malinowy,
  • czosnek,cebula,
  • imbir (najlepiej świeży)


Miód (nie należy jednak zalewać miodu gorącą (powyżej 40 st. C) wodą, bo zabije się wszystko, co w nim cenne.)


Zupy rozgrzewające (zimne potrawy osłabiają organizm schładzają żołądek, trzustkę, śledzionę, co utrudnia trawienie spożytego pokarmu i sprawia, że organizm nie jest w stanie przyswoić wszystkich niezbędnych w budowaniu odporności składników odżywczych).


Probiotyki (naturalne kultury bakterii) i produkty mleczne (kefir,jogurt,maślanka) mają wpływ na odporność.Bioaktywne peptydy zawarte w białkach serwatkowych mogą wspierać naturalne zdolności organizmu do radzenia sobie z intruzami. Szczególnie godne uwagi są jogurty zawierające dodatkowo probiotyczne bakterie.


Zielona herbata. Okazuje się, że substancje z grupy polifenoli, których źródłem jest napar z camellia sinensis, wykazują zdolność do zabijania wirusów wywołujących grypę. Jedna czy dwie filiżanki zielonej herbaty wypite w ciągu dnia mogą więc stanowić korzystne rozwiązanie w kontekście zmniejszania ryzyka wystąpienia choroby.


Tłuste ryby
morskie są nie tylko źródłem cennych kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3, których odpowiednia podaż sprzyja właściwemu funkcjonowaniu układu odpornościowego, ale także witaminy D, której zimą i wczesna wiosną po prostu brakuje.


Rośliny i zioła na przeziębienie : klik.


Witaminy na przeziębienie: klik.


Preparaty immunostymulujące : klik.



Domowe sposoby na odporność i wzmocnienie organizmu:

Syrop z czosnku i cytryny: 30 ząbków czosnku należy zetrzeć na tarce i zalać sokiem z 3 cytryn oraz 1 litrem przegotowanej zimnej wody. Syrop musi postać w ciemnym i chłodnym miejscu do 3 dni, po tym czasie będzie gotowy do picia.
Syrop z cebuli: pokrojoną cebulę trzeba wrzucić do słoika i zasypać cukrem. Po jakimś czasie wytrąci się sok, który nadaje się do leczenia przeziębienia.
Napar z lipy i czarnego bzu oraz dzikiej róży.
Ciepłe kąpiele.
Inhalacje ziołowe (np. z rumianku).
Domowe sposoby na ból gardła: klik.


Naturalne sposoby na przeziębienie.
Naturalna mikstura na przeziębienie z imbirem i cytryną.



Wy jak dbacie o swoją odporność? Może macie jakieś sprawdzone sposoby o których możecie napisać?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...