czwartek, 10 kwietnia 2014

Placek/omlet/naleśnik co jest czym. Oraz przepisy.


Co to jest omlet,placek,naleśnik? Niby banalna sprawa ale wiele osób nie potrafi określić i wykonać każdego z nich prawidłowo. Choć każdy z nich można przyrządzać w wielu wersjach smakowych,według konsystencji,z różnymi dodatkami to każdy z nich mimo że jest podobny to jednak całkiem różny.


Bazą w omletach,plackach i naleśnikach są:
  • jajka,
  • jako zagęszczasz:mąka razowa/płatki owsiane/mąka owsiana/kasza/mąka zmielona z kaszy/ryż/odżywka białkowa, 
  • zagęszczaczem mogą być także warzywa zmiksowane razem z ciastem zmniejszając tym samym ilość mąki.
  • mleko/woda/jogurt/maślanka/serek/
  • dla urozmaicenia: wiórki kokosowe,siemię lniane,sezam,orzechy,pestki dyni,słonecznika,przyprawy,
     
Dodatki do omleta,placka lub naleśnika gotowego:
  • twaróg/jogurt naturalny/serek wiejski/ser żółty/szynka/
  • krem białkowy: odżywka białkowa wymieszana z wodą/twarogiem lub serkiem wiejskim
  • masło orzechowe,
  • owoce,
  • domowy dżem,
  • warzywa,


W omletach dominują jajka i niby powinien być bez mąki to można dodać np.łyżeczkę mąki na 1 jajko.
Jednak prawdziwy omlet to zazwyczaj roztrzepane jajka podawany na słono, np. z szynka, serem, warzywami lub na słodko.

Najprostszy przepis na omlet: 2 jajka, łyżka mąki, 2 łyżki mleka/wody/jogurtu,masło,sól.


Rodzaje omletów:

  • Frittata (omlet włoski/hiszpański) to masa jajeczna wymieszana z dodatkami i dopiero wówczas smażona.
  • Francuskie - przyrządza się z masy jajecznej, a dodatki np. szparagi, ziemniaki,warzywa wkłada się do środka usmażonego już i złożonego omletu bądź układa na wierzchu.
  • Angielskie - żółtka i białka ubija się osobno i po częściowym usmażeniu na patelni, gdy wierzch omletu nie jest jeszcze ścięty, wstawia się całą patelnię do nagrzanego grilla lub piekarnika na 30 - 60 sekund.


Kiedy omlet jest suchy a kiedy miękki:
  • suchy jeśli jest za gęsta masa, 
  • miękki i puszysty jeśli masa jest jak naleśniki,czyli rzadka i lejąca oraz gdy białka są ubite na pianę.


W plackach jajka są także głównym składnikiem,ale tutaj dominuje już mąka (zagęszczacz) na 1/2 szklanki mąki dodaje się ok 1/3 szklanki wody/ mleka/jogurtu/.Chodzi o to by konsystencja była gęsta. Dodatki jak wyżej.


W naleśniku również są jajka,ale mąki i mleka ma być tyle samo czyli na 1szklankę mąki dodaje się 1szklanke mleka.
Można podawać z dodatkami jak wyżej na słodko lub na słono np. jako krokiety.





Moja przygoda z plackami/omletami była u mnie trochę zawiła. A to się przypalały,a to wychodził za suche,a to w smaku jakieś ''bezpłciowe''.

Jednak kombinując,próbując coraz to nowych przepisów,podpytując a przede wszystkim dobierając sama znalazłam chyba przepis na placek/omlet który jak narazie jest najlepszy.


Baza:

  • 50g płatków owsianych (można zmielić,jednak ja lubię taką wersję ''pełnoziarnistą''),
  • 20 g otrąb owsianych mielonych,
  • 10g odżywki białkowej waniliowej (zamiast tego można dolać kilka kropel aromatu waniliowego),
  • jajko,
  • szczypta sody,
  • szczypta soli,
  • 30g serka wiejskiego (można dolać 50g wtedy wyjdzie bardziej kremowy),
  • słonecznik,
  • orzechy włoskie,
  • olej kokosowy (obecnie używam ten: klik),



placek jak tort (baza jak wyżej),na wierzch: 20g twarogu,5g miodu,aromat waniliowy, dżem wiśniowy,posypane wiórkami kokosowymi i kakao,




W wersji z masłem orzechowym.




placek SuperWoman (30g płatków owsianych, 15g otrębów żytnich, 20g otrębów owsianych ,jajko,białko,łyżka jogurtu,10g słonecznika,orzechy włoskie,migdały,5g sezamu, smażony na oleju kokosowym),na wierzch: 50g twarogu, 10g miodu, łyżeczka dżemu,wiórki,banan,truskawka,






placek orzechowy (płatki owsiane,otręby owsiane,otręby pszenne,jajko,soda,woda, orzechy włoskie,orzechy nerkowca,banan,słonecznik,serek wiejski) na wierzch:dżem,banan,serek wiejski,wiórki kokosowe,




placek owsiany black,red,white(3łyżki płatków owsianych,2 łyżki otrąb owsianych,jajko,mleko,łyżeczka lnu mielonego),na wierzch: black: krem kakaowo daktylowy,red: dżem truskawkowy,white:twaróg z miodem i jogurtem, posypane orzechami włoskimi i migdałami,






II wersja placka black,red,white (płatki owsiane,otręby gryczane,otręby owsiane,jajko,soda,30g jogurtu,len mielony) na wierzch:serek twarogowy Linessa z kakao,red: dżem truskawkowy,white: ser twarogowy z miodem,
















    płatki owsiane, jajko otręby owsiane, wiórki koksowe siemię lniane, na wierzch: krem z awokado rozgnieciony z kawałkiem banana,twaróg z miodem ,rodzynkami i jogurtem,dżem,krem czekoladowym z gotowanych rodzynek,reszta banana,



    placuszki/racuchy owsiane:
    I wersja:2łyżki mąki orkiszowej,jajko,1/4 szklanki mleka,szczypta sody,olej kokosowy) na wierzch:ser twarogowy z mlekiem i miodem,dżem,orzechy nerkowca.

    II wersja: 2łyżki płatków owsianych,2łyżki otrąb owsianych,jajko,łyżka mąki pełnoziarnistej,łyżeczka oliwy,) na wierzch:ser z bananem,łyżeczka: dżemu i masła orzechowego,rodzynki,


    placek naleśnikowy/omlet (jajko,łyżka mąki orkiszowej, szczypta sody, łyżeczka jogurtu) na wierzch:serek wiejski,dżem,paluszki krabowe,szpinak i pomidory,



    Inne przepisy:




    39 komentarzy:

    1. Jakoś te omlety mnie nie przekonują, wszyscy chwalą, jest tysiące możliwości, a ja patrze i patrze i nie mam odwagi zrobić.

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Spróbuj chociaż trzy razy zrobić omleta a wtedy zobaczysz czy rzeczywiście Ci nie pasują:) Jak widzisz na pierwszych zdjęciach moje pierwsze też nie były udane:D

        Usuń
    2. Wyglądają cudownie. Aż chce się jeść. :)
      Ja ostatnio zrobiłam naleśniki z mąki graham. :)

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Również próbowałam naleśniki ostatnio. A to z mąki gryczanej,owsianej,orkiszowej,ryżowej i każdy inaczej wychodził:D

        Usuń
    3. Nie wiem, czy tego już nie pisałam, ale... :) mój sposób na owsianego omleta:
      50 g płatków owsianych, 2 jajka, ok. 15 g ziarenek lub orzechów, banan, trochę cytryny, cynamon. Smakują jak racuchy.

      A na słono lubię z mąką z ciecierzycy albo gryczaną, a najlepiej mieszane, wtedy nie są takie zatykające. Proporcji nie podam, bo robię wybitnie na oko :)

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. To bardzo podobny przepis:) Ja uwielbiam jak w omlecie są orzechy i ziarenka:)

        Usuń
      2. Poważyłam omleta z mąkami:
        mąka z ciecierzycy 40 g
        mąka z amarantusa 10 g
        2 jaja
        pyszny jest z rozmarynem i czaruszką :)

        Usuń
    4. musze wreszcie sie przekonac i zrobic taki omlet:) widze duzooooooooooo dziewczyn je takie sniadanka

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Polecam spróbować. Moje pierwsze nie były zbyt udane ,ale teraz są nawet całkiem ok:)

        Usuń
    5. Mniam. Właśnie szukam przepisów z wykorzystaniem odżywki białkowej :-)

      OdpowiedzUsuń
    6. Wstaw proszę ten przepis na omlet z białkiem do mnie na FB, pod konkursem.

      OdpowiedzUsuń
    7. Ile omletów! O wow!! Zaomleciłaś się :P
      Jeden z placków wygląda jak placek Batmanowy :D ale skoro piszesz że jest to placek Super Woman to wierzę!

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Tak samo jak kombinuję z owsiankami:D Bo to jest moja wersja Supermenowskiego placka więc musi być Super Woman:D

        Usuń
      2. Ależ bez cienia wątpliwości stwierdzam, że wygląda dokładanie jak placek Super Woman :D

        Usuń
    8. Omlet jest moim codziennym śniadaniem od ponad roku i chyba już nigdy nie zjem nic innego :)

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Ja ostatnio też się nakręciłam na omlety i teraz tylko kombinuję z dodatkami:)

        Usuń
    9. Wow :). Pycha :D:D Uwielbiam śniadanka na słodka, więc będę miała z czego wybierać :):):)

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Cieszę się że coś się może przydać:) Twoje owsianki też są super,więc zdradź co do nich używasz:)

        Usuń
    10. Omlecikowy raj!!! Mocny rywal owsianki na śniadanie zauważyłyśmy :)
      http://fitdevangel.blogspot.com/

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. O tak,odkąd zasmakowałam w omletach tak owsianki teraz zeszły na drugi plan,co nie oznacza że ich nie uwielbiam:)

        Usuń
    11. bardzo fajna alternatywa dla owsianki u mnie i szybka kolacja :)

      OdpowiedzUsuń
    12. Uwielbiam wszelkie takie placuszki i też robię tylko prostsze wersje :)

      OdpowiedzUsuń
    13. Robię omlety i placki na oko bez przepisu :) omlety wolę wytrawne a placki na słodko.

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Ja ostatnio też robię je na oko:) A omlety i placki to różnie,czasem na słodko,czasem na słono:)

        Usuń
    14. Uwielbiam omlety ale nigdy nie jadłam ich w takiej postaci :) Zazwyczaj z dżemem czy powidłami :) Dzisiaj spróbuję z płatkami owsianymi! Mam nadzieje,że mi zasmakują :P

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Próbuj,próbuj:) Napisz czy smakowały:)

        Usuń
    15. Omlety i placuszki to moja miłość, jem je codziennie :) ja robię sobie na podwieczorek tak: jajko lub dwa (białka ubijam na sztywną masę), mąka jaglana lub kasztanowa, trochę WPC, troszkę budyniu bez cukru (smak zależy od dnia), czasami dodaję jakiś nabiał, ścieram cukinię, dodaję mleczko kokosowe, czasami kilka kropel stewii i smażę <3 posypuję wiórkami lub orzechami albo jakimiś owocami.

      OdpowiedzUsuń
    16. Sporo tych omletów u Ciebie :D
      Ja raczej robię tradycyjne, dorzucając płatki owsiane, siemię lniane, wiórki kokosowe i kilka jeszcze standardowych dodatków, ale może warto poeksperymentować tak jak Ty i stworzyć coś nowego ; )))

      OdpowiedzUsuń
    17. O proszę. Widzę, że wychodzą Ci teraz mistrzowskie omleciki :)

      OdpowiedzUsuń
    18. wyglądają przepysznie :D Maggie ma rację, mistrzowkie masz te omleciki ;) ja lubię zarówno na słodko jak i wytrawnie ;)

      OdpowiedzUsuń
    19. Wszystko co robisz jest takie smaczne i zdrowe ;) skąd czerpiesz pomysły?

      OdpowiedzUsuń
    20. Sam wygląd mnie już zachwycił. Mam nadzieje, że wyjdzie mi równie smaczne

      OdpowiedzUsuń
    21. Wow, świetnie przygotowany artykuł. Mam zamiar wypróbować i przetestować wszystkie przedstawione warianty :)

      OdpowiedzUsuń

    Dziękuję za wszystkie komentarze :)

    Wszelkie opinie są bardzo pomocne w prowadzeniu bloga :)

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...