wtorek, 3 lutego 2015

Coś o cholesterolu.

Cholesterol organizm produkuje sam oraz korzysta z tego, co dostarcza mu się wraz z jedzeniem.

Cholesterol zależy od indywidualnej wrażliwości organizmu,predyspozycji genetycznych, wieku, płci, stanu zdrowia, stylu życia.

Ogólna ilość cholesterolu w organizmie przeciętnego człowieka jest oceniana na 150-200 g.

Ten tłuszczowy związek jest wytwarzany i przetwarzany w wątrobie i jelicie cienkim. Jest on potem wysłany w głąb organizmu w dwóch postaciach:

  • HDL ,czyli ''dobry''(ang. High Density Lipoprotein).Wymiatając ''zły'' cholesterol z komórek i pomagający usuwać go z organizmu  
  • LDL ''zły'' (ang. Low Density Lipoprotein).Wyprowadza cholesterol HDL z wątroby do tkanek. Jeśli jednak jest go za dużo, zaczyna wnikać do naczyń krwionośnych i odkłada się w nich, tworząc tzw. blaszki miażdżycowe przez co przepływ krwi jest zmniejszony.

Powszechnie uważa się że nie tylko cholesterol może być groźny dla zdrowia. Tłuszcze we krwi występują jeszcze w postaci trójglicerydów, które także dostarcza się wraz z jedzeniem. Gdy do krwi stale trafia zbyt duża ilość trójglicerydów, zaczynają się one osadzać na ścianach naczyń krwionośnych.
  • Pierwsze objawy dolegliwości i schorzeń spowodowanych wysokim poziomem substancji tłuszczowych we krwi pojawiają się niestety dopiero przy dużym zaawansowaniu zmian. Rodzaj dolegliwości zależy od tego, w jakich naczyniach umiejscowiły się blaszki.
  • Jeśli w naczyniach wieńcowych serca, pojawia się tzw. ból dusznicowy, zaburzenia rytmu serca, może dojść do zawału.
  • Gdy zmiany dotyczą naczyń krwionośnych nóg, pojawia się uczucie zimna i bóle łydek, może wystąpić owrzodzenie.
  • W przypadku miażdżycy w naczyniach doprowadzających krew do mózgu istnieje ryzyko udaru mózgu.
  • Blaszki w naczyniach nerkowych doprowadzają do rozwoju nadciśnienia tętniczego i niewydolności nerek.
  • By sprawdzić poziom cholesterolu należy wykonać pomiary stężenia we krwi: glukozy, cholesterolu całkowitego, jego frakcji LDL i HDL oraz trójglicerydów. Ponadto powinno się wykonać badanie elektrokardiograficzne (EKG) i próbę wysiłkową EKG. 




      Ale oprócz złej opinii że powoduje jedynie choroby serca,cholesterol pełni wiele przydatnych roli i funkcji w organizmie:

       

      • Z cholesterolu organizm wytwarza sobie:
      hormony płciowe (zarówno te regulujące metabolizm minerałów, zawartość cukru we krwi, jak i tych, które wpływają na poziom stresu oraz te związane ściśle z cechami poszczególnych płci, czyli: testosteron, estrogeny, progesteron, etc.)
      hormony kory nadnerczy,
      kwasy żółciowe
      witaminę D.
      • Cholesterol jest naturalnym środkiem reperującym wszelkiego rodzaju rany i podrażnienia tętnicy, a także te powstające w wyniku produkcji łez.
      • Jest on niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania systemu nerwowego oraz mózgu.
      • Co ciekawe, cholesterol chroni także przed depresją. Dzieje się tak ponieważ odgrywa on dużą rolę przy wykorzystaniu serotoniny (substancji wpływającej na dobre samopoczucie.)
      • Żółć, niezbędna do trawienia tłuszczu, powstaje z cholesterolu.
      • Cholesterol jest bardzo silnym antyoksydantem, który chroni organizm przed wolnymi rodnikami, a tym samym przed rakiem.
      • Jedna z jego frakcji, zwana cholesterolem LDL (tzw. "złym cholesterolem") pomaga przy zwalczaniu wszelkiego rodzaju infekcji.


      Mity i fakty (opublikowany przez Fundację Weston Price):

       

      Żółtko jaja posiada wysoką zawartość cholesterolu,przez co niektóre osoby mocno się tego obawiają. Nie oznacza to że spożywając jajka wzrośnie poziom cholesterolu. Próbowano do tej pory to udowodnić,lecz się nie udało.W jednym z badań amerykańskich uniwersytetów osoby spożywające więcej jajek miały niższe stężenie cholesterolu od tych którzy spożywali ich mniej.Dlaczego?Jajka zawierają lecytynę ,która odpowiedzialna jest za przemiany zachodzące w tłuszczu i cholesterolu,zapobiegając tym samym osadzaniu się cholesterolu w tętnicach. No i jak już wiadomo jajko jest źródłem dobrych tłuszczy ,które obniżają poziom złego cholesterolu.

      Ludzie, którzy maja wysoki poziom cholesterolu, są bardziej podatni na atak serca?
      Młodzież oraz ludzie w średnim wieku, u których poziom cholesterolu przekracza 350, znajdują się tak naprawdę w takim samym zagrożenia jeżeli chodzi o zawał, jak ludzie, u których ten poziom jest znacznie poniżej tego pułapu.Natomiast dla mężczyzn w wieku dojrzałym oraz dla wszystkich kobiet, niezależnie od wieku, wysoki cholesterol wpływa pozytywnie na długość życia.


      Cholesterol i tłuszcze nasycone zatykają tętnice?
      Tak naprawdę ilość cholesterolu i nasyconych tłuszczy w tętnicach nie stanowi dla nich samych żadnej przeszkody, żadnego problemu. To co istotnie się na nich osadza to wapń, który następnie ulega utwardzeniu i to jest rzeczywistą przyczyną problemów. Natomiast kwasy tłuszczowe zostają rozłożone.


      Spożywanie pokarmów bogatych w nasycone tłuszcze i cholesterol powoduje wzrost poziomu cholesterolu we krwi i naraża nas na zawał serca?
      Przeprowadzono w tym kierunku wiele naukowych badań i jak do tej pory, absolutnie żadne z nich nie potwierdza, jakoby istniał jakiś związek pomiędzy w/w elementami diety, a zawałem. Dowodem na poparcie tej tezy, mogą być natomiast Amerykanie, którzy w pewnym momencie pod wpływem ostrzeżeń dietetyków zredukowali znacznie ilość tłuszczów i cholesterolu w diecie, czego wynikiem był paradoksalnie wzrost liczby zawałów.W innych badaniach potwierdzono też że diety paleo/wysokotłuszczowe u osób które nie mają problemów z cholesterolem potrafią wręcz zbawiennie wpływać na jego zawartość podnosząc dobry cholesterol HDL obniżając tym samym poziom złego cholesterolu LDL.


      Kraje, w których dieta mieszkańców opiera się głównie na tłuszczach zwierzęcych i cholesterolu, notuje się ogromne ilości zawałów?
      Mamy wiele wyjątków od tej "reguły". Chociażby Hiszpania, Szwajcaria czy Francja, gdzie spożycie w/w stanowi większą część jadłospisu. Widzimy zatem, że takie połączenie składników NIE JEST przyczyną, dla której co roku odnotowuje się horrendalną ilość zawałów. Dowodem są kraje wysoko rozwinięte i bogate, gdzie ludzie paradoksalnie spożywają dużą ilość pokarmów pochodzenia zwierzęcego, odnotowuje się masę innych czynników, które maja wpływ na częstotliwość ataków serca. Dlatego znów jadanie mięsa czy produktów tłuszczowych wpływających na cholesterol staje się mitem.





      Teraz wypadałoby odpowiedzieć sobie na następujące pytanie: Jeżeli rzeczywiście to nie cholesterol odpowiada za kłopoty z sercem to co?

      • brak witaminy A i D 
      • brak witaminy B6 i B12 oraz kwasu foliowego (wykazano jednoznacznie, że te braki prowadzą do wzmożonego poziomu homocysteiny: substancji w dużej mierze odpowiedzialnej za zawał)
      • tłuszcze "trans" (wielu naukowców wykazało szkodliwość tego typu tłuszczów na zdrowie i kondycje serca w przeciwieństwie do tłuszczów nasyconych, które na wiele sposobów nas przed chorobami serca chronią) 
      • ubytki w minerałach, 
      • pasteryzacja mleka , 
      • stres (pozbawia organizmu wielu odżywczych składników, tym samym jest jednym z głównych czynników wpływających na zawał)



      Co należy robić, aby zminimalizować ryzyko ataku serca?

      • przede wszystkim, nie martwić się o swój cholesterol. Stres związany z zamartwianiem się, może prowadzić do zawału serca,
      • wyeliminować szkodliwe dla serca leki, przede wszystkim rzeczone statyny,
      • unikać jedzenia wysokoprzetworzonego oraz produktów zawierających tłuszcz trans oraz przetwarzanych chemicznie olejów roślinnych,
      • spożywać mięso, tłuszcz oraz podroby, głównie zwierząt trawożernych,
      • jeść dużo "owoców morza" , 
      • Wprowadzić nienasycone kwasy tłuszczowe omega3 w postaci morskich ryb (np. makreli, łososia, śledzia, tuńczyka) trzy razy w tygodniu. W dniach, w których jada się te ryby,należy unikać oleju słonecznikowego i sojowego, ponieważ blokują wchłanianie tłuszczu rybiego
      • jeść wątróbkę co najmniej raz w tygodniu, aby zapewnić sobie odpowiednie ilości wit. B6, B12, kwasu foliowego, żelaza i miedzi,
      • nie żałować sobie masła i oleju wątrobianego (tran) w celu zaopatrzenia organizmu w niezbędne wit. A i B , 
      • Z pewnością warto jeść dużo warzyw. Wśród nich zwłaszcza te, które pomagają usunąć nadmiar złego cholesterolu i trójglicerydów z organizmu, czyli czosnek.
      • angażować się w ćwiczenia i treningi na świeżym powietrzu.Nie muszą to być katorżnicze ćwiczenia. Wystarczy systematyczny spacer, czy przejażdżka na rowerze, jednak rodzaj i natężenie ćwiczeń fizycznych najlepiej ustalić z lekarzem.
      • nie palić.
      • choć kieliszek czerwonego wina obniża poziom cholesterolu, to przy podwyższonym poziomie trójglicerydów zwiększa ich stężenie we krwi. Z menu warto wyeliminować też: podroby, jaja, masło, śmietanę, tłuste sery, mięso i słodycze oraz :''Cholesterolowe bomby''.


      Polecam poczytać:MS o cholesterolu.



      12 komentarzy:

      1. Na cholesterol wpływ ma niestety również antykoncepcja....

        OdpowiedzUsuń
        Odpowiedzi
        1. Zapewne tak,z resztą antykoncepcja już w poprzednim wpisie była poruszana i uważam że należy jej unikać.

          Usuń
      2. Z ciekawostek to ja kiedyś miałam za niski cholesterol, w zaleceniach miałam zjeść tłustego kotleta haha

        OdpowiedzUsuń
        Odpowiedzi
        1. Haha, bardzo zdrowo i apetycznie. :D

          Usuń
        2. Tłuszcz nie jest taki zły jak wiele osób pisze:)

          Usuń
      3. Ja kiedyś miałam problem z cholesterolem, teraz od kiedy staram się zdrowo odżywiać i regularnie ćwiczę, jest znaczna poprawa

        OdpowiedzUsuń
      4. Ja na szczęście z cholesterolem złym do czynienia jeszcze nie miałam i mam nadzieje, że nie będę miała..

        OdpowiedzUsuń
      5. Bardzo fajny post! :) a tak przy okazji to z tymi jajkami jest jeszcze tak, że lecytyna jest źródłem choliny, która pełni ważną funkcję w neurotransmisji i metabolizmie grup metylowych. W jajku jest idealna proporcja choliny do cholesterolu i ta właśnie proporcja sprawia, że jajka nie są tak straszne jak to się zwykło mówić :) oj wymądrzyłam się! ;)

        OdpowiedzUsuń
      6. nie miałam nigdy problemów z cholesterolem i oby tak zostało :) jak zawsze bardzo bardzo interesujący wpis Kochana!

        OdpowiedzUsuń
      7. O ja, po takiej lekturze człowiek zaczyna się zastanawiać czy dożyje jutra ;) Trzeba się ogarnąć ehh.

        OdpowiedzUsuń

      Dziękuję za wszystkie komentarze :)

      Wszelkie opinie są bardzo pomocne w prowadzeniu bloga :)

      Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...