sobota, 28 marca 2015

Zaburzenia odżywiania,kompulsy cz. III.


W pierwszej części pisałam czym jest kompulsywność i przedstawiłam krótką historię jak to było u mnie.

W części drugiej omówiłam dlaczego występują kompulsy i jak sobie z nimi radzić.
 

W tej części o skutkach jakie niosą oraz przydatnych linkach.




Skutki zdrowotne pojawiają się najczęściej po pewnym czasie trwania choroby. 

  • zaburzenia biochemiczne spowodowane wymiotami i biegunkami, 
 
  • zaburzenia metaboliczne (obrzęki nóg, duszność, zaburzenia rytmu serca, spadek ciśnienia tętniczego, wzdęcia brzucha, niedrożność jelit, stałe lub nasilone pragnienie, zwiększona diureza, postępujące uszkodzenie nerek, hipoglikemia) 

  • komplikacje związane z wymiotami (zapalne obrzęki ślinianek przyusznych, zapalne powiększenie trzustki, nadżerki: przełyku, żołądka, tylnej ściany gardła, ból nerwu twarzowego, chrypka, uczucie dzwonienia w uchu, choroby dziąseł, erozja szkliwa, próchnica zębów, obrażenia na grzbietach dłoni), 

  • komplikacje związane z nadużywaniem środków przeczyszczających i odwadniających (biegunki, duże spadki masy ciała z odwodnieniem). 

  • Niedożywienie.Choć wydawać by się mogło, że jedzenie dużo objętościowo jest niegroźne to niekiedy może okazać się, że jest ono wręcz zagrażające życiu. Choć organizm ma dużo to tak naprawdę jest niedożywiony,bo dostaje nie takie paliwo jakie powinien nie mając czasu na jego przetrawienie. 

  • Inne organy cierpią.Gdy organizm jest przeładowany trawieniem nie skupia się na innych ważnych czynnościach tj. praca układu hormonalnego (skutek:rozregulowanie gospodarki hormonalnej),pracy serca,nerek,trzustki.Gdy organizm musi włożyć całą prace w strawienie i rozkład nadprogramowej ilości jedzenia wyłącza inne procesy funkcjonowania. 

  • Rozregulowana praca trzustki (produkuje ona coraz mniej insuliny, a gdy ilość tego hormonu jest niewystarczająca, poziom krążącego we krwi cukru podnosi się co może wywoływać cukrzycę typu II (insulinoniezależną).


 

Skutki psychologiczne najczęściej są odczuwane od samego początku trwania choroby i mogą nasilać się z upływem czasu: 

  • poczucie podporządkowania jedzeniu (jedzenie staje się centralnym punktem zainteresowań, wyznacza i reguluje porządek codziennych aktywności, jego spożywanie nie podlega kontroli), 

  • poczucie winy,samobiczowanie,chęć ucieczki od samego siebie,

  • uzależnienie od cyklu objadania i przeczyszczania się (posiada cechy uzależnienia, wiąże się z utratą panowania nad sobą), 

  • poczucie izolacji (pomimo utrzymywania zwykle intensywnego życia towarzyskiego, osoba odczuwa samotność i ciężar tajemnicy związanej z chorobą), 

  • konflikty dotyczące własnej kobiecości i seksualności (skrajne reakcje w wymiarze: bliskość/ intymność, niezależność/ feminizm),

  • chwiejność emocjonalna, nałogi.

Jeśli powyższe skutki to dla Ciebie za mało, to na dokładkę polecam: klik.


 


Przydatne linki i materiały.

  • Książki: 
Ania Gruszczyńska ''Wilczo głodna'' oraz ''To nie jest dieta''
Christiane Northrup ''Ciało kobiety, mądrość kobiety.''

Deepak Chopra ''Jak zaspokoić apetyt, głód życia i pragnienie szczęścia?''

Geenen Roth ''Kobiety, jedzenie i Bóg.''

Fit mind. Schudnij bez diet.

Osho - ''Równowaga ciała i umysłu''.

Sondra Ray - ''Jedyna dieta, jaka jest''.


Doreen Virtue ''Zachcianki pod kontrolą.''
Doreen Virtue '' Uzdrawianie duszy i ciała.''

Riley Gillian ''Jak jeść mniej i nie oszaleć z głodu''
''Bulimia program terapii''


Beata Pawlikowska ''Narkotyki Anoreksja I Inne Sekrety''



  • Linki:

Dla tych którzy nie wiedzą jak komponować jadłospis na początek te wskazówki mogą pomóc:klik.


Dlaczego głód fizyczny jest dobry i jak przestać się go bać. Sposoby na uważne jedzenie. 


Binge Eating (opis zaburzenia,sposoby pomocne w wyjściu z problemu)


Jak podświadomość wpływa na wagę.


http://akademiajedzenia.pl


http://www.sfd.pl/ART%3A_Zaburzenia_od%C5%BCywiania_ED_-t763747.html


http://zdrowaglowa.pl/zycie-pomiedzy-kompulsjami-o-jedzeniu-napadowym/ 


http://krokdozdrowia.pl/jedzenie-kompulsywne-sie-nim-kryje/ 


http://wilczoglodna.pl/3526-2/ 
(co ukrywasz pod nałogiem?)


http://www.tlustezycie.pl/2012/10/dieta-i-emocje.html


http://www.tlustezycie.pl/2012/12/zaburzenia-odzywiania-z-mojej-pespektywy.html


http://www.tlustezycie.pl/2012/05/obzarstwo.html


http://www.tlustezycie.pl/2012/05/czy-ty-tez-nie-mozesz-przestac.html


http://www.tlustezycie.pl/2012/04/chce-ciastko.html


http://surowadieta.blogspot.com/search/label/bulimia
(Ewelina Stępnicka)


http://dietetycy.org.pl/jedzenie-kompulsywne-czyli-uzaleznienie-od-jedzenia/?utm_source=feedly&utm_medium=rss&utm_campaign=jedzenie-kompulsywne-czyli-uzaleznienie-od-jedzenia




https://www.youtube.com/watch?v=SuYClF3WUGo
(Dieta bez diety,znalezienie źródła jedzenia,zamiast maskowania go dietą)


https://www.youtube.com/watch?v=BMhiVEZlvxI
(Co zrobić przed oraz po ataku kompulsywnym / bulimicznym ?)


https://www.youtube.com/watch?v=bMfCxo3BmFs
(świadome jedzenie Ewelina Stępnicka)


https://www.youtube.com/watch?v=jn0Ygp7pMbA
(Sandra Aamodt: Why dieting doesn't usually work. Mindful Eating rozwiązaniem)


http://kobieta.interia.pl/zdrowie/diety/news-nigdy-nie-mow-ze-jestes-grubasem,nId,1360685
(Mateusz Grzesiak)


http://mateuszgrzesiak.natemat.pl/93869,psychologia-jedzenia-czyli-kiedy-jedzenie-przestaje-miec-z-jedzeniem-cokolwiek-wspolnego
(Mateusz Grzesiak)


-AŻ ''12 kroków'' ,
  -Przydatne mogą okazać się wszelkie afirmacje,wizualizacje,medytacje. Pisane bądź słuchane.






  • Linki osób które opisują podobną sytuacje/zmagania z ED:

http://wilczoglodna.pl/
(Jeden z najlepszych blogów, który prowadzi Ania. Szczerze polecam! Miałam okazję poznać Anie i przekonać się jak cudowną osobą jest. Do tego pisze ona w sposób zrozumiały,jasny i porusza wiele istotnych zagadnień dotyczących zaburzeń odżywiania. )

http://anonimowizarlocy.org/

http://vitalia.pl/grupa-wsparcia/Kompulsy-bulimia-grupa-wsparcia/13208/forum,75347,0,Artykul-o-walce-z-napadami.html


http://vitalia.pl/forum1,79284,2_Kto-wygral-z-kompulsami.html (polecam przeczytać wypowiedzi i.will.survive)


http://f.kafeteria.pl/temat/f12/moje-obserwacje-kompulsy-p_4095166


http://www.alpacasquare.pl/2013/12/binge-eating-disorder.html





niedziela, 22 marca 2015

Chcesz szczęścia? Prosze bardzo oto recepta.


Jak często ludzie chcą być po prostu szczęśliwi? Gnają za tym i próbują złapać to szczęście i zatrzymać,ale czy zastanawiałeś się czym jest owe szczęście?

Czy to dobra praca,piękna sylwetka,rodzina,piękny dom?

Czy mając to wszystko jesteś szczęśliwy czy jednak w głębi duszy czegoś wciąż Ci brakuje?

Jak naiwna byłam przez tyle lat wierząc ze szczęście dadzą mi rzeczy materialne,lecz przekonałam się że one mogą być tylko miłym dodatkiem do wszystkiego,a żeby odkryć prawdziwe spełnienie i szczęście wystarczy tak niewiele. Mając trzy podstawowe rzeczy osiągniesz to czego szukasz a reszta przyjdzie jako uzupełnienie.


Jakie są więc owe magiczne składniki szczęście?


  • Wiara.

W Boga,w Buddę,w przyrodę? Nie ważne,ważne aby po prostu wierzyć.

Wiara nie określa w jakiego Boga mamy wierzyć,ważne aby po prostu wierzyć,że jest coś wyższego nad Nami ludźmi i czuwa. Znaleźć takie zagubione cegiełki które budują nasza dusze.

Ja wierzę w Boga,w Kościół nie. Ostatnio coraz częściej uświadamiam sobie że jeśli nie ma nikogo,kiedy się boję to wiem że może chwilowo jestem sama to jednak nie samotna.


Bardzo wzruszyła mnie pewna opowieść którą przeczytałam
i przypominam sobie o niej gdy nadchodzą gorsze chwile.

''We śnie szedłem brzegiem morza z Panem
oglądając na ekranie nieba całą przeszłość mego życia.
Po każdym z minionych dni zostawały na piasku
dwa ślady mój i Pana.
Czasem jednak widziałem tylko jeden ślad
odciśnięty w najcięższych dniach mego życia.
I rzekłem:
“Panie postanowiłem iść zawsze z Tobą
przyrzekłeś być zawsze ze mną;
czemu zatem zostawiłeś mnie samego
wtedy, gdy mi było tak ciężko?”
Odrzekł Pan:
“Wiesz synu, że Cię kocham
i nigdy Cię nie opuściłem.
W te dni, gdy widziałeś jeden tylko ślad
ja niosłem Ciebie na moich ramionach.”



Uwierz mi że nie trzeba wierzyć w konkretnego Boga by mieć niesamowitą wiarę która Nas wznosi. Wiara to takie skrzydła i opoka,to dusza,a duszę ma każdy człowiek lecz czasem o niej zapominamy,a medytacja i modlitwa pomaga Nam o niej przypomnieć:)


  • Miłość.

To uczucie które przepełnia całych Nas. To moc której nie można opisać słowami. Wyrażając i czując miłość do siebie i innych dostajemy energie która mogłaby burzyć mury.

Spróbuj wypraktykować. Zacznij kochać siebie a zobaczysz jak pokochasz innych i wybaczysz im wszystko,dzięki czemu przykre dręczące wspomnienia przeszłości odejdą samowolnie,bez walki i szarpania.

Ten kto nie kocha,ten umiera za życia.

 



  • Spokój.

To siła która przenosi góry.

Zachowując spokój i harmonię wszystkie decyzje ,myśli, działania zamienią się w drogę która zacznie kształtować sukces.

Wsłuchaj się w serce w spokoju i ciszy a zobaczysz że ono wie najlepiej gdzie masz iść i co robić. To najlepszy doradca.




''Miłość daje wiarę. Wiara daje miłość,a to wszystko daje spokój i siłę.''
Tak niewiele ale gdy wszczepisz trzy powyższe składniki w tajną recepturę na szczęście zobaczysz że nie potrzeba nic więcej.

Aplikując sobie tą miksturę codziennie będziesz widział że wszystko wokół się zmienia na lepsze,że problemy nie są tak trudne jak się wydawały,że ludzie tak nie drażnią i przede wszystkim Ty stajesz się tym kim naprawdę jesteś.

Zobaczysz rzeczy których nie widziałeś,choć były cały czas tak blisko.



czwartek, 12 marca 2015

Dieta Śródziemnomorska.



Kuchnia śródziemnomorska jest najzdrowszą spośród wszystkich zachodnioeuropejskich sposobów odżywiania. Badania pokazują że mieszkańcy tej wyspy ogólnie żyją dłużej w zdrowiu, rzadziej ulegają zawałom i chorują na raka w porównaniu do innych mieszkańców Europy. Dlaczego?


A no dlatego że Grecy czy Hiszpanie swój jadłospis opierają na:
  • bardzo dużej ilości warzyw i owoców,
  • nienasyconych kwasach tłuszczowych (oliwki,oliwa,orzechy)
  • rybach morskich, owocach morza,
  • białym mięsie (kurczak i indyk),
  • chlebie razowym ,roślinach strączkowych,
  • kozim mleku,
  • serach (np.słynny feta,czy parmezan we Włoszech),


Tutaj można zobaczyć jak wygląda przykładowy jadłospis kuchni śródziemnomorskiej:
klik i klik.


Z ciekawostek napomknę że to co piszę się w teorii w praktyce wygląda nieco inaczej.
  • Z moich informacji podobnie w jak we Włoszech tak i w Grecji np. na śniadanie jada się... kawę i ciastka,bądź samą kawę.Będąc we Włoszech bardzo dziwił mnie ten zwyczaj i myślałam że takie coś praktykuje się tylko tam,ale widać oba narody mają podobne tradycje:)
  • Następnie jada się owoce i warzywa oraz... sucharki.
  • Dopiero kolacja jest obfita i sycąca.



Niektóre słynne dania kuchni greckiej:

Sałatka grecka (oliwki, cebula, pomidor, papryka, ogórek , feta , oliwa , ocet, przyprawy)

Imam (zapiekany bakłażan nadziewany pomidorami i cebulą z plastrem sera feta, posypany żółtym serem)

Musaka, czyli zapiekanka z cukinii, bakłażana, ziemniaków i mielonego mięsa pod kołderką z sosu beszamelowego z dodatkiem przypraw korzennych np cynamonu. Moim zdaniem to coś podobnego do lazanii.

Dolmadakia - niewielkie "krokieciki" z ryżu i warzyw zawijane w liście winogron, podawane z greckim jogurtem.

A na deser ciastko zrobione z warstw ciasta filo, siekanych orzechów i miodu.



A więc jak widać odżywianie się zgodnie z zasadami diety śródziemnomorskiej może przynieść wiele korzyści,pokazać nowe smaki i działać nie tylko na sylwetkę,ale i zdrowie.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...