sobota, 28 marca 2015

Zaburzenia odżywiania,kompulsy cz. III.


W pierwszej części pisałam czym jest kompulsywność i przedstawiłam krótką historię jak to było u mnie.

W części drugiej omówiłam dlaczego występują kompulsy i jak sobie z nimi radzić.
 

W tej części o skutkach jakie niosą oraz przydatnych linkach.




Skutki zdrowotne pojawiają się najczęściej po pewnym czasie trwania choroby. 

  • zaburzenia biochemiczne spowodowane wymiotami i biegunkami, 
 
  • zaburzenia metaboliczne (obrzęki nóg, duszność, zaburzenia rytmu serca, spadek ciśnienia tętniczego, wzdęcia brzucha, niedrożność jelit, stałe lub nasilone pragnienie, zwiększona diureza, postępujące uszkodzenie nerek, hipoglikemia) 

  • komplikacje związane z wymiotami (zapalne obrzęki ślinianek przyusznych, zapalne powiększenie trzustki, nadżerki: przełyku, żołądka, tylnej ściany gardła, ból nerwu twarzowego, chrypka, uczucie dzwonienia w uchu, choroby dziąseł, erozja szkliwa, próchnica zębów, obrażenia na grzbietach dłoni), 

  • komplikacje związane z nadużywaniem środków przeczyszczających i odwadniających (biegunki, duże spadki masy ciała z odwodnieniem). 

  • Niedożywienie.Choć wydawać by się mogło, że jedzenie dużo objętościowo jest niegroźne to niekiedy może okazać się, że jest ono wręcz zagrażające życiu. Choć organizm ma dużo to tak naprawdę jest niedożywiony,bo dostaje nie takie paliwo jakie powinien nie mając czasu na jego przetrawienie. 

  • Inne organy cierpią.Gdy organizm jest przeładowany trawieniem nie skupia się na innych ważnych czynnościach tj. praca układu hormonalnego (skutek:rozregulowanie gospodarki hormonalnej),pracy serca,nerek,trzustki.Gdy organizm musi włożyć całą prace w strawienie i rozkład nadprogramowej ilości jedzenia wyłącza inne procesy funkcjonowania. 

  • Rozregulowana praca trzustki (produkuje ona coraz mniej insuliny, a gdy ilość tego hormonu jest niewystarczająca, poziom krążącego we krwi cukru podnosi się co może wywoływać cukrzycę typu II (insulinoniezależną).


 

Skutki psychologiczne najczęściej są odczuwane od samego początku trwania choroby i mogą nasilać się z upływem czasu: 

  • poczucie podporządkowania jedzeniu (jedzenie staje się centralnym punktem zainteresowań, wyznacza i reguluje porządek codziennych aktywności, jego spożywanie nie podlega kontroli), 

  • poczucie winy,samobiczowanie,chęć ucieczki od samego siebie,

  • uzależnienie od cyklu objadania i przeczyszczania się (posiada cechy uzależnienia, wiąże się z utratą panowania nad sobą), 

  • poczucie izolacji (pomimo utrzymywania zwykle intensywnego życia towarzyskiego, osoba odczuwa samotność i ciężar tajemnicy związanej z chorobą), 

  • konflikty dotyczące własnej kobiecości i seksualności (skrajne reakcje w wymiarze: bliskość/ intymność, niezależność/ feminizm),

  • chwiejność emocjonalna, nałogi.

Jeśli powyższe skutki to dla Ciebie za mało, to na dokładkę polecam: klik.


 


Przydatne linki i materiały.

  • Książki: 
Ania Gruszczyńska ''Wilczo głodna'' oraz ''To nie jest dieta''
Christiane Northrup ''Ciało kobiety, mądrość kobiety.''

Deepak Chopra ''Jak zaspokoić apetyt, głód życia i pragnienie szczęścia?''

Geenen Roth ''Kobiety, jedzenie i Bóg.''

Fit mind. Schudnij bez diet.

Osho - ''Równowaga ciała i umysłu''.

Sondra Ray - ''Jedyna dieta, jaka jest''.


Doreen Virtue ''Zachcianki pod kontrolą.''
Doreen Virtue '' Uzdrawianie duszy i ciała.''

Riley Gillian ''Jak jeść mniej i nie oszaleć z głodu''
''Bulimia program terapii''


Beata Pawlikowska ''Narkotyki Anoreksja I Inne Sekrety''



  • Linki:

Dla tych którzy nie wiedzą jak komponować jadłospis na początek te wskazówki mogą pomóc:klik.


Dlaczego głód fizyczny jest dobry i jak przestać się go bać. Sposoby na uważne jedzenie. 


Binge Eating (opis zaburzenia,sposoby pomocne w wyjściu z problemu)


Jak podświadomość wpływa na wagę.


http://akademiajedzenia.pl


http://www.sfd.pl/ART%3A_Zaburzenia_od%C5%BCywiania_ED_-t763747.html


http://zdrowaglowa.pl/zycie-pomiedzy-kompulsjami-o-jedzeniu-napadowym/ 


http://krokdozdrowia.pl/jedzenie-kompulsywne-sie-nim-kryje/ 


http://wilczoglodna.pl/3526-2/ 
(co ukrywasz pod nałogiem?)


http://www.tlustezycie.pl/2012/10/dieta-i-emocje.html


http://www.tlustezycie.pl/2012/12/zaburzenia-odzywiania-z-mojej-pespektywy.html


http://www.tlustezycie.pl/2012/05/obzarstwo.html


http://www.tlustezycie.pl/2012/05/czy-ty-tez-nie-mozesz-przestac.html


http://www.tlustezycie.pl/2012/04/chce-ciastko.html


http://surowadieta.blogspot.com/search/label/bulimia
(Ewelina Stępnicka)


http://dietetycy.org.pl/jedzenie-kompulsywne-czyli-uzaleznienie-od-jedzenia/?utm_source=feedly&utm_medium=rss&utm_campaign=jedzenie-kompulsywne-czyli-uzaleznienie-od-jedzenia




https://www.youtube.com/watch?v=SuYClF3WUGo
(Dieta bez diety,znalezienie źródła jedzenia,zamiast maskowania go dietą)


https://www.youtube.com/watch?v=BMhiVEZlvxI
(Co zrobić przed oraz po ataku kompulsywnym / bulimicznym ?)


https://www.youtube.com/watch?v=bMfCxo3BmFs
(świadome jedzenie Ewelina Stępnicka)


https://www.youtube.com/watch?v=jn0Ygp7pMbA
(Sandra Aamodt: Why dieting doesn't usually work. Mindful Eating rozwiązaniem)


http://kobieta.interia.pl/zdrowie/diety/news-nigdy-nie-mow-ze-jestes-grubasem,nId,1360685
(Mateusz Grzesiak)


http://mateuszgrzesiak.natemat.pl/93869,psychologia-jedzenia-czyli-kiedy-jedzenie-przestaje-miec-z-jedzeniem-cokolwiek-wspolnego
(Mateusz Grzesiak)


-AŻ ''12 kroków'' ,
  -Przydatne mogą okazać się wszelkie afirmacje,wizualizacje,medytacje. Pisane bądź słuchane.






  • Linki osób które opisują podobną sytuacje/zmagania z ED:

http://wilczoglodna.pl/
(Jeden z najlepszych blogów, który prowadzi Ania. Szczerze polecam! Miałam okazję poznać Anie i przekonać się jak cudowną osobą jest. Do tego pisze ona w sposób zrozumiały,jasny i porusza wiele istotnych zagadnień dotyczących zaburzeń odżywiania. )

http://anonimowizarlocy.org/

http://vitalia.pl/grupa-wsparcia/Kompulsy-bulimia-grupa-wsparcia/13208/forum,75347,0,Artykul-o-walce-z-napadami.html


http://vitalia.pl/forum1,79284,2_Kto-wygral-z-kompulsami.html (polecam przeczytać wypowiedzi i.will.survive)


http://f.kafeteria.pl/temat/f12/moje-obserwacje-kompulsy-p_4095166


http://www.alpacasquare.pl/2013/12/binge-eating-disorder.html





czwartek, 12 marca 2015

Dieta Śródziemnomorska.



Kuchnia śródziemnomorska jest najzdrowszą spośród wszystkich zachodnioeuropejskich sposobów odżywiania. Badania pokazują że mieszkańcy tej wyspy ogólnie żyją dłużej w zdrowiu, rzadziej ulegają zawałom i chorują na raka w porównaniu do innych mieszkańców Europy. Dlaczego?


A no dlatego że Grecy czy Hiszpanie swój jadłospis opierają na:
  • bardzo dużej ilości warzyw i owoców,
  • nienasyconych kwasach tłuszczowych (oliwki,oliwa,orzechy)
  • rybach morskich, owocach morza,
  • białym mięsie (kurczak i indyk),
  • chlebie razowym ,roślinach strączkowych,
  • kozim mleku,
  • serach (np.słynny feta,czy parmezan we Włoszech),


Tutaj można zobaczyć jak wygląda przykładowy jadłospis kuchni śródziemnomorskiej:
klik i klik.


Z ciekawostek napomknę że to co piszę się w teorii w praktyce wygląda nieco inaczej.
  • Z moich informacji podobnie w jak we Włoszech tak i w Grecji np. na śniadanie jada się... kawę i ciastka,bądź samą kawę.Będąc we Włoszech bardzo dziwił mnie ten zwyczaj i myślałam że takie coś praktykuje się tylko tam,ale widać oba narody mają podobne tradycje:)
  • Następnie jada się owoce i warzywa oraz... sucharki.
  • Dopiero kolacja jest obfita i sycąca.



Niektóre słynne dania kuchni greckiej:

Sałatka grecka (oliwki, cebula, pomidor, papryka, ogórek , feta , oliwa , ocet, przyprawy)

Imam (zapiekany bakłażan nadziewany pomidorami i cebulą z plastrem sera feta, posypany żółtym serem)

Musaka, czyli zapiekanka z cukinii, bakłażana, ziemniaków i mielonego mięsa pod kołderką z sosu beszamelowego z dodatkiem przypraw korzennych np cynamonu. Moim zdaniem to coś podobnego do lazanii.

Dolmadakia - niewielkie "krokieciki" z ryżu i warzyw zawijane w liście winogron, podawane z greckim jogurtem.

A na deser ciastko zrobione z warstw ciasta filo, siekanych orzechów i miodu.



A więc jak widać odżywianie się zgodnie z zasadami diety śródziemnomorskiej może przynieść wiele korzyści,pokazać nowe smaki i działać nie tylko na sylwetkę,ale i zdrowie.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...