czwartek, 12 marca 2015

Dieta Śródziemnomorska.



Kuchnia śródziemnomorska jest najzdrowszą spośród wszystkich zachodnioeuropejskich sposobów odżywiania. Badania pokazują że mieszkańcy tej wyspy ogólnie żyją dłużej w zdrowiu, rzadziej ulegają zawałom i chorują na raka w porównaniu do innych mieszkańców Europy. Dlaczego?


A no dlatego że Grecy czy Hiszpanie swój jadłospis opierają na:
  • bardzo dużej ilości warzyw i owoców,
  • nienasyconych kwasach tłuszczowych (oliwki,oliwa,orzechy)
  • rybach morskich, owocach morza,
  • białym mięsie (kurczak i indyk),
  • chlebie razowym ,roślinach strączkowych,
  • kozim mleku,
  • serach (np.słynny feta,czy parmezan we Włoszech),


Tutaj można zobaczyć jak wygląda przykładowy jadłospis kuchni śródziemnomorskiej:
klik i klik.


Z ciekawostek napomknę że to co piszę się w teorii w praktyce wygląda nieco inaczej.
  • Z moich informacji podobnie w jak we Włoszech tak i w Grecji np. na śniadanie jada się... kawę i ciastka,bądź samą kawę.Będąc we Włoszech bardzo dziwił mnie ten zwyczaj i myślałam że takie coś praktykuje się tylko tam,ale widać oba narody mają podobne tradycje:)
  • Następnie jada się owoce i warzywa oraz... sucharki.
  • Dopiero kolacja jest obfita i sycąca.



Niektóre słynne dania kuchni greckiej:

Sałatka grecka (oliwki, cebula, pomidor, papryka, ogórek , feta , oliwa , ocet, przyprawy)

Imam (zapiekany bakłażan nadziewany pomidorami i cebulą z plastrem sera feta, posypany żółtym serem)

Musaka, czyli zapiekanka z cukinii, bakłażana, ziemniaków i mielonego mięsa pod kołderką z sosu beszamelowego z dodatkiem przypraw korzennych np cynamonu. Moim zdaniem to coś podobnego do lazanii.

Dolmadakia - niewielkie "krokieciki" z ryżu i warzyw zawijane w liście winogron, podawane z greckim jogurtem.

A na deser ciastko zrobione z warstw ciasta filo, siekanych orzechów i miodu.



A więc jak widać odżywianie się zgodnie z zasadami diety śródziemnomorskiej może przynieść wiele korzyści,pokazać nowe smaki i działać nie tylko na sylwetkę,ale i zdrowie.

20 komentarzy:

  1. Taka dieta jest bardzo kolorowa. Zastanawia mnie tylko fakt, iż pojawia się coraz więcej głosów, że ta dieta jest niezdrowa. Dziwne.


    http://moitemuais.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zależy dla kogo. Wiadomo że jednym będzie służyć a innym wręcz szkodzić,dlatego nie ma jednego sposobu żywienia dla jednej osoby:)

      Usuń
  2. Każde lato spędzam wakacje w krajach śródzienomorskich. Nie zdarzyło mi się tam widzieć grubego człowieka. Samo to za siebie powinno mówić, że taka dieta jest jak najbardziej skuteczna ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moim zdaniem to już nie o dietę jako dietę ale o smak chodzi:)

      Usuń
  3. Nie wszyscy Grecy jedza na sniadania ciasto:-) ale mieszkajac z nimi zauwazylam ze do kazdego posilku lubia jesc salatki i to jest super bo kolorowo i zdrowo. Jak smaza to na oliwie ale wiekszosc robiia na grilu. Serio uwielbiam grecka kuchnie:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście że nie,tak samo jak nie każdy Polak jada na śniadanie kiełbasę ;)

      Usuń
  4. Mieszkałam kiedyś z Włochem i uwielbiał wszelkie ciasteczka oraz słodkie bułki, zwłaszcza rano do espresso :)
    Ale kolejne posiłki to już bardzo przyzwoite, mięso z warzywami, ale też dużo makaronów oczywiście.
    A kuchnia śródziemnomorska, np. w greckich klimatach, bardzo trafia w moje gusta, uwielbiam zwłaszcza sery, oliwę, oliwki..mmm :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. o tak do mnie też trafia :D

      Usuń
    2. Mi również się podoba:) Chociaż oliwek nie za bardzo lubię to reszta a i owszem przemawia na korzyść diety śródziemnomorskiej:)

      Usuń
  5. Dieta niby fajna, ale nie dla mnie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co tyle ludzi,to i tyle sposobów żywienia :) Grunt to znaleźć własny sposób żywienia:)

      Usuń
  6. uwielbiam próbować nowe smaki :D ale do oliwek nigdy się nie przekonam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co do oliwek mam podobnie:)

      Usuń
    2. Bo do oliwek trzeba dorosnąć :D Ja kiedyś spróbowałam jedną i było "fuj", wyplułam od razu. Potem po paru latach znowu spróbowałam i zupełnie inne doznania :) Pyszności!

      Usuń
    3. No nie wiem,próbowałam wielu podejść i za każdym smak mi nie pasował:D Widocznie mój organizm nie akceptuje oliwek i ja go namawiać nie będę,każdy już ma tam inne upodobania kulinarne:)

      Ale oliwa np mi smakuje:)

      Usuń
  7. Diety tego typu mnie nie przekonują, ale warto korzystać z niektórych pomysłów na posiłki.

    OdpowiedzUsuń
  8. Myślę, że założenia tej diety są najbardziej ok, ale wiadomo, z wykonaniem w praktyce bywa różnie...

    OdpowiedzUsuń
  9. Śródziemnomorskie pyszności to samo zdrowie <3 uwielbiam wyjeżdżać w te tereny i jeść, jeść, jeść <3

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie komentarze :)

Wszelkie opinie są bardzo pomocne w prowadzeniu bloga :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...