sobota, 20 czerwca 2015

Ortoreksja?

Pamiętacie moje wpisy o zaburzeniach odżywiania?

Dziś króciutko chciałam podrzucić Wam linki o ortoreksyjnym podejściu, do zdrowia,diety i aktywności:

http://www.hellozdrowie.pl/medycyna/10-sygnalow-ze-przesadzasz-z-dbaniem-o-zdrowie/strona/2


Nic dodać,nic ująć. 
Z lekką dawką humoru ale jakże prawdziwie przedstawia to rzadko opisywane zaburzenie które w rzeczywistości występuje niestety dość często,czasami nawet nieświadomie .



oraz artykuł ''gdy zdrowe odżywianie staje się obsesją'' :


http://stressfree.pl/ortoreksja-gdy-zdrowe-odzywianie-staje-sie-obsesja/


niedziela, 14 czerwca 2015

Zdrowe jelita.

O układzie pokarmowym i trawieniu pisałam już tutaj 



Kolejny temat który jest bardzo istotny to jelita, bo to od nich tak naprawdę należy zacząć regulacje i leczenie całego organizmu.

Mówi się że jelita są drugim mózgiem,a także jak mawiał Hipokrates w nich czai się śmierć. Coś w tym jest bo jeśli występuje problem z jelitami,często dochodzi do problemów z układem trawiennym,całym organizmem oraz pogorszeniem stanu psychicznego.



Mimo że mogłabym wkleić tylko linki od MS ze strony tłusteżycie oraz PaleoLeap,które dokładnie obrazują opis,leczenie,zapobieganie i definicje jelit to oprócz streszczeniu materiału,zebrałam te informacje w jedno miejsce i dodałam co nie co od siebie bazując na dotychczasowej wiedzy i własnym doświadczeniu.


 

Praca jelit:
  • Głównym zadaniem jelita cienkiego jest pobieranie z masy pokarmowej substancji odżywczych dla organizmu. Enzymy znajdujące się w jelicie rozkładają białka na aminokwasy, tłuszcze na kwasy tłuszczowe oraz węglowodany na cukry proste rozpuszczalne w wodzie.
  • W ten sposób rozdrabniane składniki pokarmowe zostają transportowane przez ścianki jelit do krwi. 

  • Jelito grube rozkłada nie strawione resztki pokarmu, treść pokarmowa docierająca do jelita grubego zawiera znaczną ilość wody i jest tutaj wchłaniana do krwi, nie strawione resztki pokarmowe zamieniają się w kał i są wydalane z organizmu.To główne miejsce trawienia i wchłaniania substancji odżywczych.
    W jelicie grubym wchłaniane są glukoza woda i elektrolity, witaminy, oraz aminokwasy wytwarzane przez bakterie jelitowe. Dodatkową porcję substancji odżywczych produkuje mikroflora jelita.
    Jelito grube wpływa na pracę, aż 14 organów w tym serca, żołądka, płuc i wątroby. 

  • Flora ta pełni rolę regulatora systemu nerwowego i wspomaga system immunologiczny, ponieważ zwalcza bakterie gnilne i chorobotwórcze. 

  • Dociera tu żółć, produkowana przez wątrobę oraz wydzielane są enzymy trawienne trzustki i sok jelitowy.  

  • W przeciwieństwie do kwaśnego odczynu soku żołądkowego, środowisko jelita cienkiego jest zasadowe, co jest zapewniane przez wydzielaną przez wątrobę żółć, sok trzustkowy bogaty w wodorowęglany, jak również wydzielinę jelitową. Alkaliczny odczyn jest częściowo potrzebny do trawienia składników odżywczych, a częściowo do ich absorpcji.

 czyli jelita:
  • wspomagają prawidłową pracę układu trawiennego,
  • chronią przed infekcjami,
  • regulują metabolizm,
  • wpływają na odporność,
  • dochodzi w nich do wchłaniania składników odżywczych,



Jelita są układem paliwowym organizmu, to tutaj następuje przetwarzanie pożywienia na energię, to stąd pokarm przechodzi dalej ale kiedy jelita działają nieprawidłowo, nie tylko to, co ważne i potrzebne przedostaje się w głąb ciała, ale także wszystko to, czego chcielibyśmy uniknąć i przed czym nasze jelita powinny nas bronić.





Objawy/skutki chorych jelit:

Zespół Jelita Drażliwego,

Sibo (1,2)

Nieszczelne jelita (1,2)

Nietolerancje i alergie pokarmowe (foodmaps,laktoza,gluten,orzechy,fruktoza,hiastmina)

Zespół Złego Wchłaniania,

Problemy trawienne,

Ból,wzdęcia,zaparcia,biegunki,hemoroidy

Zapalenie jelit,choroba Crohna,

Candida (1,2) pasożyty,nalot na języku,nieprzyjemny zapach z ust.

Stan zapalny organizmu ,osłabienie systemu odpornościowego,

Wystąpienie chorób autoimmunologicznych,

Problemy z wagą,

Problemy ze skórą,wypryski,trądzik,egzema,łuszczyca,

chroniczny katar (cieknący nos),

astma,

zapalenie spojówek,

bóle głowy,

problemy z pamięcią

bezsenność,

kiepskie samopoczucie,depresje,

brak energii, zmęczenie,

autyzm,

schizofrenia,

zapalenia i bóle stawów,tętnic.


Zły wpływ także na:

system odpornościowy - 3/4 naszej odporności znajduje się w jelitach

mózg - jelita nie bez powodu są nazywane "drugim mózgiem', to tutaj zachodzi produkcja ponad 90% serotoniny, poza tym istnieje ryzyko, że niepożądane substancje dostaną się do mózgu (niektóre toksyny są w stanie przekroczyć barierę krew-mózg)

wątroba - pojawiające się w krwiobiegu toksyny są dużym obciążeniem dla wątroby, która filtruje krew




Czynniki wywołujące zburzenie flory bakteryjnej jelit:

 

-pokarmy szkodliwe na jelita,

-zboża i warzywa strączkowe (gluten oraz lektyny),

-nadmierna konsumpcja węglowodanów, zwłaszcza przetworzonych,

-słaby system trawienny ,


- cesarskie cięcie, brak karmienia piersią, niedobory matki, kiepska flora bakteryjna matki, infekcje wieku dziecięcego, zbyt wczesne wprowadzenie stałych pokarmów,

-niski poziom kwasu solnego - gdy trawienie na samym początku jest upośledzone, niestrawione jedzenie będzie pożywką dla bakterii czy grzybów, których przerost lub toksyny jakie wydzielają może doprowadzić do stanu zapalnego i uszkodzenia ciągłości śluzówki,

-niesterydowe leki przeciwzapalne,przeciwbólowe,antybiotyki,tabletki antykoncepcyjne,sterydy,

-słaba odporność,

-nadmierna konsumpcja Omega6, która doprowadza do stanu zapalnego oraz trans tłuszcze,

-infekcje wirusowe,bakteryjne, grzybicze,pasożytnicze,H.pylori,

-stres chroniczny: stres osłabia system odpornościowy i zdolność regeneracji organizmu

-brak snu,

-przetrenowanie,

-zakwaszenie organizmu,

-niedobór witamin i minerałów zwłaszcza wit.D i cynku,

-niedobór lub nadmiar błonnika,

-za mało lub za dużo dobrych bakterii,

-toksyny środowiskowe/rtęć (np ryby puszkowane) - niektóre z nich mogą naruszyć barierę jelit

-niski status glutationu - glutation jest niezbędny dla ochrony i odbudowy śluzówki jelita oraz wsparcia wątroby.

-niedoczynność tarczycy - zmniejszając tempo metabolizmu spowalnia trawienie, co prowadzi do zmniejszonej zdolności trawiennej

-nierównowaga hormonalna - estrogen, progesteron, testosteron i hormony tarczycy mogą sprzyjać powstawaniu nieszczelnego jelita


Jak widzicie czasami skutek może być objawem,a niekiedy objaw skutkiem,więc co było powodem problemu z jelitami jest dość trudno stwierdzić,ale podchodząc do leczenia holistycznie skupiając się na całokształcie można temu zaradzić.



Skuteczne leczenie
pomocne na złagodzenie/wyleczenie powyższych dolegliwości powinno uwzględniać:

- optymalizację diety (eliminacja większości źródeł cukru, zmiana PH przewodu pokarmowego, usunięcie przyczyn nietolerancji)

- podniesienie odporności organizmu (zwłaszcza poprawa pracy grasicy)

- usunięcie niechcianych bakterii i grzybów(preparaty przeciwgrzybiczne i przeciwwirusowe)

- leczenie przewodu pokarmowego (zapalenie śluzówki żołądka, nieszczelne jelita, SIBO, pasożyty)

- przywrócenie równowagi bakteryjnej (probiotyki)

- detoks (zwłaszcza poprawę pracy wątroby)

-ćwiczenia relaksacyjne, wysiłek fizyczny, hydroterapię, akupunkturę, masaż czy medytację.


Problemy trawienne i leczenie jelit,streszczenie kroków do wyleczenia:
Samodzielne leczenie.
Pomoc przy IBS.


 

Czyli:
1.Po pierwsze dieta. Jedni mówią Weganizm/Wegetarianizm inni przed Paleo przechodzą na jakiś czas na dietę Ewy Dąbrowskiej inni krzyczą Paleo i ja przy Paleo pozostaje. Czasami ludzie pytają dlaczego Paleo na początku choć pomaga to nie leczy wszystkich dolegliwości? Bo czasami problemem są lektyny,gluten bądź kwas fitynowy które w Paleo są odstawione lub są spożywane w mniejszej ilości,ale nadal są obecne.Gdy problem jest głębiej należy podjąć poszczególne kroki:

  • Eliminacja drażniących produktów (wywołujących ból/wzdęcia/brak sytości), m.in:
zbóż, glutenu,
nabiału,
warzyw strączkowych,
warzyw psiankowatych (zawierają glikoalkaloidy drażniące barierę jelitową pogarszając stan zapalny i nieszczelne jelito),
pozostałe warzywa warto gotować,obierać,przecierać gdy problemem jest nadmiar błonnika,
orzechów i nasion (zawierających kwas fitynowy wiążący składniki mineralne i tworząc je niedostępnymi,ponadto pogarsza zburzenia wchłaniania i i niedożywienie),
niektórych owoców szczególnie te z dużą zawartością fruktozy (nietolerancja fruktozy),
niekiedy białka jaj,
kawa,ciemna czekolada,alkohol,
i przede wszystkim cukru,
warto też sprawdzić czy nie dolega nietolerancja histaminy.


  • Ograniczenie węglowodanów (głodzimy bakterie)
Różne źródła podają rożne info na temat ilości węglowodanów. Jedni piszą o ketozie co właśnie sprawdzałam ,inni mówią o tym że ketoza może nasilić objawy więc dobrze zachować małą ilość zalecanych węglowodanów (owoce dojrzałe z małą ilością węglowodanów,miód,bataty,biały ryż )
Np jakiś czas przejść na ketozę,gdy objawy się nasilą (SIBO) może to być efekt die off i warto poczekać następnie włączyć ziemniaki (najlepiej bataty),gdy po nich samopoczucie jest złe to odstawić,a spróbować owoce z niska ilością fruktozy i miód,



  • Następnie można zastosować dietę eliminacyjną fodmaps/ scd / gaps gdy powyższe eliminacje nie przynoszą efektu.


  • Likwidowanie grzybka dietą scd/gaps.Warto wspomnieć, że namnażanie bakterii (wprowadzenie probiotyku) jest pożądane dopiero po zaleczeniu jelit i eliminacji szkodliwych produktów, które niszczą jego śluzówkę. Dotyczy to też osób z przerostem bakteryjnym (SIBO) czy grzybicznym. W takich przypadkach należy najpierw/równolegle zastosować dietę eliminacyjna (np. SCD/GAPS) oraz włączyć odpowiednie suplementy: 1,2.

  • Można też spróbować pić 2 razy dziennie pół szklanki wody z łyżeczką sody oczyszczonej i łyżeczką miodu ( miód przyciąga grzyby, a soda je niszczy) kurację stosujemy raz w miesiącu przez tydzień.



  • Wzmocnienie systemu odpornościowego klik.


  • Gdy problem może być w chorobie autoimmunologicznej należy zastosować odpowiedni protokół i dietę (1,2,3,4)


  • Zmniejszenie ilości Omega6 w diecie (działa zapalnie), zwiększenie Omega3 (działa przeciwzapalnie)


  • Włączenie oleju kokosowego oraz masła (oba wykazują działanie przeciwzapalne)


Gdy wystąpi efekt die off (nasilenie objawów przez wyrzut bakterii i toksyn do krwi przeciążając wątrobę i nerki) powodując bóle głowy,zmęczenie,senność,objawy grypopodobne jest to dobra wiadomość że szkodliwe osobniki opuszczają twoje ciało wiec aby zminimalizować odczuwanie tych skutków warto włączyć węgiel leczniczy, brać gorące kąpiele ,używać sauny by poprzez pocenie przyspieszyć detoksykacje organizmu uzupełniając potrzebne elektrolity jak sód i potas.

Najczęściej to co zaczyna dokuczać podczas die off to choroby z przed kilku lat które nie został do końca wyleczone o czym pisała m.in Dąbrowska na temat swojego postu: ''jeśli nie rozpoznałeś choroby twojego pacjenta, to zaleć mu post, a za kilka dni zobaczysz na co on choruje''.



2.Kolejny krok który łączy się z poprzednim to poprawa trawienia,zmniejszenie wzdęć i zaparć zwiększenie produkcji kwasu solnego i enzymów : 


  • poprzez picie soku z cytryny przed posiłkiem/na czczo lub octu jabłkowego (1-2 łyżki na szklankę wody) 
  • suplementowanie się enzymami trawiennymi (np. Super Enzymes Now Foods) lub mieszankami ziołowymi, które stymulują, i produkcję kwasu solnego, i enzymów (np. DigestTonic z Herbapolu), 
  • dokładne przeżuwanie jedzenia, spożywanie posiłków bez pośpiechu 
  • nie przejadanie się
  • jedzenie 3-4 posiłków dziennie (zamiast kilku małych) 
  • włączenie sfermentowanych produktów (kefir, kiszona kapusta, ogórki kwaszone)
  • picie leczniczego rosołu (klasyczny rosół gotowany na kościach na małym ogniu przez 12h)
  • zastosowanie soku z kapusty,zakwasu z buraków gdy nie powodują problemów.
  • jedzenie wnętrzności: wątroba,żołądek,serca, 
  • spożywanie żółtek jaj, 
 


3.Detoks. Warto zadbać o dokładniejsze oczyszczanie organizmu raz na jakiś czas (wątroba,jelita,) jak i na co dzień.  



4.Wsparcie nadnerczy,zarządzanie stresem (medytacja, joga, suplementy, hobby)
Jak czujesz się źle emocjonalnie to i ciało tak się czuje

  • Minimum 8 godzin snu (wspomaga leczenie, reguluje hormony stresu)


    5.Aktywne spędzenie czasu pobudza perystaltykę jelit i krążenia limfy.
    Ma to bezpośredni wpływ na zdrowie i trawienie pokarmów, oraz zapobiega najczęstszym problemom takich jak: wzdęcia i zaparcia.Warto więc codziennie wybrać się na spacer, bieg, czy jazdę na rowerze.



    6.Wsparcie układu hormonalnego


     


    I jeszcze coś na koniec do poczytania:
    5 kroków do zdrowych jelit
    Kroki do zdrowych jelit.


    •  
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...