sobota, 18 lipca 2015

Tłuste diety Lutz,Optymalna,Atkins,Paleo,CKD,LC.


Można powiedzieć że wysokotłuszczowa dieta jest jedna,ale jej odmian jest wiele. 

Tak samo jak nie ma jednej takiej samej diety dla każdego tak i poniższe diety nie zawsze sprawdzają się u wszystkich. Grunt to znaleźć to co odpowiada najbardziej biorąc pod uwagę cel,preferencje oraz aspekty zdrowotne.

Dziś na tapetę lecą diety wysoko tłuszczowe i choć mogą dla niektórych wydawać się absurdalne czy wręcz kontrowersyjne to uwierzcie,że potrafią działać na redukcję,ale i na poprawę zdrowia;)

Opisałam każdą z nich w skrócie,oraz podałam linki w których można przeczytać na ich temat więcej,aby z tego wpisu nie powstał poemat,choć krótki i tak nie wyszedł;)

Pod koniec podałam także w kolejności opisywanych diet przykładowe linki do jadłospisów.




Dieta wg.Dr Lutz który zakłada średnią ilość białka, dużo tłuszczu,węglowodany nie więcej niż 70g.


 

Następie od diety Lutza zaczęły pojawiać się nowe modyfikacje:
Optymalna inaczej dieta Kwaśniewskiego zakłada trzymanie proporcji: B1g T2,5-3,5g W0,5 (tzw. „złota proporcja” oznacza, że na 1 gram spożytego białka powinno przypadać w diecie 2,5 do 3,5 grama tłuszczu i 0,3 do 0,5 gram węglowodanów,gdzie proporcje to należy obliczać do docelowej masy ciała a nie obecnej.)

Atkins zakłada spożycie węglowodanów maksymalnie do 20g. Białka i tłuszcze można dobierać dowolnie lecz z zachowaniem umiaru i rozsądku.

 

Przydatne linki:






Paleo rozumiane jako nie sama dieta lecz styl życia. Choć nie koniecznie musi być to odżywianie niskowęglowodanowe to paleo może być też zbilansowana ,ale z mniejszą ilością węgli. (Czy Paleo jest High czy Low Carb i którą opcję wybrać ,Ile węglowodanów na Paleo? ,Węglowodany w diecie Paleo.)
Diety Paleo jest wiele odmian: jedni dopuszczają nabiał,inni strączki a niektórzy nawet kasze jaglaną czy ryż więc można to podpiąć pod  
  • Primal Paleo co sama osobiście praktykowałam.  
  • W diecie Samuraja natomiast stosuje się zasady Paleo,ale do posiłków okołotreningowych dodaje się węglowodany bezglutenowe.

 


Przydatne linki:


http://paleoleap.com/paleo-infographic/




Diety low carb w systemie sportowym/kulturystyki:

CKD/LCHF (nie jest to sama dieta a raczej system treningowo dietetyczny). Węglowodany poniżej 50g.Ketoza nie jest utrzymywana non stop,a przerywa się ją ładowaniami raz w tygodniu lub raz na dwa tygodnie zależnie od osoby i zawartości tkanki tłuszczowej.

Przydatne linki:



Carb Nite/Carb Back Loading (klik)


Low Carb gdzie ograniczenie węglowodanów nie jest aż tak drastyczne:
  • Dieta niskowęglowodanowa (LC low carb diet): 50-130g węglowodanów, 10-26% kalorii
  • Dieta średniowęglowodanowa (MCD, moderate carb diet): 130-225g węglowodanów, 26-45% kalorii

Przydatne linki o LC:


  


 

Przepisy/jadłospisy:

Trochę przepisów Paleo:


LC:



Diety niskowęglowodanowe pomocne przy:
  • PCOS (zespół policystycznych jajników),
  • Insulinooporności,
  • Chorobach autoimmunologicznych,
  • Problemach z trawieniem,
  • SIBO (przerost flory bakteryjnej)
Jednak po pewnym czasie należy zwiększyć ilość węglowodanów gdyż tarczyca i nadnercza nie lubią małej ich ilości zbyt długo.


 
O tym dlaczego nie ma efektów i występują zastoje na LC możesz przeczytać w poście o Carb Nite & Carb Back Loading który znajdziesz tutaj.



  • Główne założenia wszystkich z nich jest: ograniczenie węglowodanów,średnie spożycie białka (zbyt duża jego ilość jest zamieniana w organizmie na glukozę co w przemianach biochemicznych przypomina spożycie węglowodanów)oraz wysoka ilość spożycia tłuszczu która dodaje energii.


  • W każdej jednak diecie liczy się bilans kaloryczny. Nie znam diety na której można by jeść do woli a mimo to chudnąć.Nic w przyrodzie nie ginie.Teraz pewnie myślisz no dobra więc skoro tak to można jeść same węglowodany i chudnąć ważne by zachować niski bilans.Tak,zgadzam się tak będzie,ale... ketoza zapobiega dużym stratom masy mięśniowej.


  • Kolejnym faktem i zaletą tłustych diet jest też to że mimo niewielkiego ujemnego bilansu nie dopadają ciągoty na słodkie,nie ma uczucia głodu i mniejsza ilość przyjmowanych kalorii ustala się samoczynnie,wiele badań pokazało że dieta w wyższą ilość tłuszczy jest bardziej preferowana dla zdrowia niż ta w węglowodany.To właśnie ketoza odpowiada za uczucie mniejszego ''ssania'' w żołądku (w porównaniu do diety o wysokiej zawartości węglowodanów) przez co bilans samoczynnie ustala się na mniejszy.


  • Na takich dietach można więc robić redukcję ale i masę.

  • Na redukcji spożycie węgli ustalić najlepiej na 20-150g zależnie którą opcje wysokotłuszczowej diety wybierzemy i do tego ustalać białko na 2g/kg masy ciała i reszta tłuszcze aby zachować ok.300-500kcal ujemnego bilansu.
  • Na masę natomiast ilość węglowodanów może wzrosnąć do ok.100-150g gdzie białka i tłuszcze ustala się tak samo jak w punkcie wyżej lecz by bilans kalorii wychodził na 300-500kcal na plus.

  • Jeśli chodzi o złe samopoczucie ze strony układu trawiennego na początku to nic dziwnego. Po niskotłuszczowych dietach w których zanikają enzymy odpowiadające za trawienie tłuszczy tak przez kilka dni się dzieje. Należy przeczekać aż organizm znów zacznie wytwarzać odpowiednią ilość enzymów i przyzwyczai się do trawienia tłuszczy.


  • Jak wiadomo na dietach low carb,ketozie itp. stosowane są tzw. ładowania. Ale czy warto je uwzględniać,dla kogo będą dobre i kiedy je robić opiszę w poście na temat Carb Nite i Carb Back Loading. W skrócie powiem że raz na tydzień lub raz na dwa tygodnie mały,dobro jakościowo czit jest ok,ale jeśli poziom tkanki tłuszczowej jest zbyt wysoki to ładowania są zbędne.


Myślę że w skrócie wyjaśniłam jakie są ''tłuste diety'' i na czym polegają. Jeśli macie jakieś pytania piszcie w komentarzach lub mailu:) Podzielcie się swoją opinią i doświadczeniem.


  •  

13 komentarzy:

  1. Jakoś nie mogłabym przekonać się do aż tak restrykcyjnych diet...

    OdpowiedzUsuń
  2. Zależy o jakiej opcji piszesz.

    Dla mnie restrykcją są diety 1000kcal czy mniej,a takie np. Paleo to normalny sposób odżywiania:)

    Ale jak już pisałam,nie każdemu pasuje to samo,więc jak najbardziej rozumiem Twoją opinię i do niczego nie namawiam. Wpis pojawił się czysto informacyjnie;)

    OdpowiedzUsuń
  3. oo ciekawy wpis, bardzo dużo cennych informacji. Ja akurat nie jestem na żadnej diecie, ale chętnie o nich czytam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie znam tych diet, ale dieta poniżej 1000kcal to głodówka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A czy ktoś gdzieś tutaj pisze lub poleca diety 1000kcal?:)

      Usuń
  5. Do diet zawsze należy podchodzić ostrożnie i nie zawsze bezkrytycznie traktować wszystkie jej zalecenia Każdy organizm jest inny i trzeba o tym pamiętać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Otóż to. Dlatego pisałam już o tym na początku wpisu;)

      Seria postów o opisach diet ma charakter czysto informacyjny i stanowi po prostu ciekawostkę:)

      Usuń
  6. Dla mnie niesamowita jest dieta optymalna. Znam ludzi którzy z niej korzystali i byłem w szoku, bo rzeczywiście stali się zdrowsi i zaczęli lepiej wyglądać. A kurcze, ich posiłki były co najmniej ociekające tłuszczem!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Optymalną przerabiałam,ale jakoś nie podbiła moich preferencji. Fakt że może pomóc zdrowotnie przez jakiś czas,ale na dłuższą metę nie wyobrażam sobie tak jadać.

      Z wyżej wymienionych najlepiej podeszło mi Paleo Primal oraz Carb Nite/Carb Back Loading:)

      Usuń
  7. Na samą myśl o diecie opartej na tłuszczach czuję się..ciężka i głodna ;) robię redukcję na węglach, jem do syta i czuję się bosko. W moim wypadku oprócz względów zdrowotnych dochodzą etyczne (jestem weganką). Straszono mnie otyłością i cukrzycą - no cóż, chudnę, cukrzycy bynajmniej się nie "doprosiłam". Dopiero na diecie 100% roślinnej zachciało mi się ruszać, żeby było zabawniej. Nadal jestem na totalnym początku ale kurczę - niesamowita sprawa - ruch zaczął sprawiać mi frajdę. Kiedyś była to dla mnie kara. Jeżeli komuś nie sprawdza się dieta wysokotłuszczowa to z całego serca polecam highcarb :) I nie, nie cierpię na niedobór białka (bo każda roślina je zawiera), nie łykam tony supli ( tylko b12, ewentualnie D3 + K2 ale to generalnie jest zalecane w naszym mało słonecznym kraju).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A widzisz,bo to chodzi o to co już pisałam. Nie ma jednego sposobu odżywiania (bo nie lubię słowo dieta;) dla każdego. Przecież jedzenie ma służyć i nie sprawiać przykrego obowiązku. Wiadomo że jeśli ktoś nie lubi mięsa,to bez sensu mu go wciskać.

      Ważne aby znaleźć swoją drogę i balans. I jeśli takie jedzenie sprawia Ci radość to dla mnie przyjemnością jest czytać tak pozytywnie naładowane komentarze:)

      Usuń
  8. Dużo się dowiedziałam i chyba wreszcie uda mi się dobrać jakąś dietę dla siebie :) dziękuje!

    Zapraszam również do siebie :) http://bycidealna1946.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciekawy wpis,bowiem wreszcie nie ma wciskania, że to"jedyna słuszna dieta" co wiele osób robi. Dzięki za ten post :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie komentarze :)

Wszelkie opinie są bardzo pomocne w prowadzeniu bloga :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...