wtorek, 15 września 2015

Owsianka. Jak przyrządzić oraz moje przepisy.


Co takiego zawierają płatki owsiane?

Białka, węglowodany, tłuszcze, witaminy, błonnik i minerały (w 100 g płatów znajduje się aż 350 mg potasu, 54 mg wapnia, 129 mg magnezu, 3,9 mg żelaza i 5 mg manganu oraz stosunkowo duże ilości cennego cynku).

NNKT (Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe)

Witaminy zawarte w płatkach owsianych to: 

  • B6 (poprawia koncentrację, pamięć i przyspiesza przyswajanie informacji), 
  • B2 (potrzebna, by uaktywnić witaminę B6, korzystna dla włosów, skóry i paznokci), 
  • B1 (razem z kwasem pantotenowym zwalcza zmęczenie i rozdrażnienie), 
  • PP (czyli B3)
  • E (przeciwutleniacz, korzystny wpływ na skórę i włosy).

W płatkach znajdują się także kwasy,które hamują wchłanianie wapnia:

  • szczawiowy (w nadmiarze wywołuje bóle brzucha), 
  • fitynowy,
  • fosforowy.

Kwas cytrynowy natomiast ułatwia wchłanianie wapnia dlatego do płatków owsianych warto dodać soku z cytryny.


 

Podstawowy przepis na owsiankę:
-pół szklanki płatków owsianych,
-szklanka wody lub pol szklanki mleka roślinnego z pół szklanki wody,

  • W garnuszku podgrzewamy wodę (lub pół szklanki mleka z pół szklanki wody).Gdy będzie ciepłe wsypujemy płatki owsiane. Gotujemy na małym ogniu, często mieszając przez około 5 minut po czym zdejmujemy z ognia i odstawiamy pod przykryciem na kolejne 5 minut.
  • Można także płatki zamiast gotowania, zalać wrzątkiem i dostawić do ''nasiąknięcia''. Wtedy indeks glikemiczny będzie niższy niż tych gotowanych na ogniu.


Dodatki do owsianki:

  • zamiast płatków owsianych (gdy jesteś np na diecie bezglutenowej) można użyć: kaszy jaglanej,ryżu,quinoa,kaszy gryczanej itp.
  • urozmaiconym dodatkiem mogą okazać się także starte/puree warzywa: dynia,cukinia,marchew,
  • suszone (rodzynki,figi,daktyle,morele) lub świeże owoce,
  • jako źródło białka: odżywka białkowa, jajka,twaróg,serek wiejski,jogurt grecki,
  • jako źródło tłuszczy:orzechy (włoskie,migdały,brazylijskie,nerkowca itp.),masło orzechowe,siemię lniane,sezam,pestki słonecznika,pestki dyni,wiórki kokosowe,
  • przyprawy:kardamon,cynamon,imbir,szczyptę soli,stewia


Owsianka w mig:

Możesz przygotować większą ilość owsianki i przechowywać ją w lodówce do następnego dnia. W ten sposób śniadanie masz już gotowe.
Zabrana w pojemniku termicznym do pracy będzie świetnym drugim śniadaniem.



Przykładowe przepisy na owsiankę:

Owsianka czosnkowa
Tradycyjna owsianka po szkocku
Owsianka budyniowa
Rozgrzewająca zupa owsiankowa
Nocna owsianka ze słoika
Pieczona owsianka
Owsianka z serkiem wiejskim
Kreatywne wykorzystanie słoika po maśle orzechowym
Duet: płatki owsiane i kasza manna
Owsianka z dodatkiem wina
Melwit.
Ugotuj.to.pl
Kwestia smaku. 

Wiele innych znajdziesz wpisując w google ''owsianka przepisy''.




Choć obecnie moje śniadania wyglądają inaczej,pokażę Wam archiwalne przepisy z dysku jakie kiedyś jadałam. 

Jaglanki co prawda jadam nadal,ale dodatki oraz częstotliwość znacznie się zmieniły.


Jaglanki:


















Owsianki:



























Inne:





 

czwartek, 10 września 2015

Konkurs.

Przychodzę z dobrą nowiną gdyż wraz z księgarnią Żyj Świadomie mam dla Was konkurs w którym do wygrania są trzy książki:



  • ''Jak zacząć'' biegać Sara Kirkham
  • ''Bieganie naturalne'' Danny Abshire
  • ''Happy Days'' Mateusz Grzesiak


Warunki konkursu:

  • Odpowiedz: Co znaczy dla Ciebie żyć świadomie? Wysyłając zgłoszenie na setterka@gmail.com w tytule wiadomości wpisując ''konkurs''.
  • Oraz udostępnij ten post na facebooku.
  • Konkurs trwa do 20.09.2015.
  • Zwycięzca proszony będzie aby zgłosił się do mnie na priv podając dane do wysyłki,a jeśli wyrazi zgodę,odpowiedź będzie umieszczona publicznie na blogu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...