wtorek, 15 września 2015

Owsianka. Jak przyrządzić oraz moje przepisy.


Co takiego zawierają płatki owsiane?

Białka, węglowodany, tłuszcze, witaminy, błonnik i minerały (w 100 g płatów znajduje się aż 350 mg potasu, 54 mg wapnia, 129 mg magnezu, 3,9 mg żelaza i 5 mg manganu oraz stosunkowo duże ilości cennego cynku).

NNKT (Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe)

Witaminy zawarte w płatkach owsianych to: 

  • B6 (poprawia koncentrację, pamięć i przyspiesza przyswajanie informacji), 
  • B2 (potrzebna, by uaktywnić witaminę B6, korzystna dla włosów, skóry i paznokci), 
  • B1 (razem z kwasem pantotenowym zwalcza zmęczenie i rozdrażnienie), 
  • PP (czyli B3)
  • E (przeciwutleniacz, korzystny wpływ na skórę i włosy).

W płatkach znajdują się także kwasy,które hamują wchłanianie wapnia:

  • szczawiowy (w nadmiarze wywołuje bóle brzucha), 
  • fitynowy,
  • fosforowy.

Kwas cytrynowy natomiast ułatwia wchłanianie wapnia dlatego do płatków owsianych warto dodać soku z cytryny.


 

Podstawowy przepis na owsiankę:
-pół szklanki płatków owsianych,
-szklanka wody lub pol szklanki mleka roślinnego z pół szklanki wody,

  • W garnuszku podgrzewamy wodę (lub pół szklanki mleka z pół szklanki wody).Gdy będzie ciepłe wsypujemy płatki owsiane. Gotujemy na małym ogniu, często mieszając przez około 5 minut po czym zdejmujemy z ognia i odstawiamy pod przykryciem na kolejne 5 minut.
  • Można także płatki zamiast gotowania, zalać wrzątkiem i dostawić do ''nasiąknięcia''. Wtedy indeks glikemiczny będzie niższy niż tych gotowanych na ogniu.


Dodatki do owsianki:

  • zamiast płatków owsianych (gdy jesteś np na diecie bezglutenowej) można użyć: kaszy jaglanej,ryżu,quinoa,kaszy gryczanej itp.
  • urozmaiconym dodatkiem mogą okazać się także starte/puree warzywa: dynia,cukinia,marchew,
  • suszone (rodzynki,figi,daktyle,morele) lub świeże owoce,
  • jako źródło białka: odżywka białkowa, jajka,twaróg,serek wiejski,jogurt grecki,
  • jako źródło tłuszczy:orzechy (włoskie,migdały,brazylijskie,nerkowca itp.),masło orzechowe,siemię lniane,sezam,pestki słonecznika,pestki dyni,wiórki kokosowe,
  • przyprawy:kardamon,cynamon,imbir,szczyptę soli,stewia


Owsianka w mig:

Możesz przygotować większą ilość owsianki i przechowywać ją w lodówce do następnego dnia. W ten sposób śniadanie masz już gotowe.
Zabrana w pojemniku termicznym do pracy będzie świetnym drugim śniadaniem.



Przykładowe przepisy na owsiankę:

Owsianka czosnkowa
Tradycyjna owsianka po szkocku
Owsianka budyniowa
Rozgrzewająca zupa owsiankowa
Nocna owsianka ze słoika
Pieczona owsianka
Owsianka z serkiem wiejskim
Kreatywne wykorzystanie słoika po maśle orzechowym
Duet: płatki owsiane i kasza manna
Owsianka z dodatkiem wina
Melwit.
Ugotuj.to.pl
Kwestia smaku. 

Wiele innych znajdziesz wpisując w google ''owsianka przepisy''.




Choć obecnie moje śniadania wyglądają inaczej,pokażę Wam archiwalne przepisy z dysku jakie kiedyś jadałam. 

Jaglanki co prawda jadam nadal,ale dodatki oraz częstotliwość znacznie się zmieniły.


Jaglanki:


















Owsianki:



























Inne:





 

21 komentarzy:

  1. JA teraz zakochana na zabój jestem w owsiance z bananem i orzechami! <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Banan i orzechy to prono food:-D Pychota!

      Usuń
  2. Ja aktualnie robię sobie jaglanki, bo podobno kasza jaglana jest świetna na katar.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasza jaglana jako królowa kasz jest świetna na wiele rzeczy:)

      Usuń
  3. owsiankę kocham, ale ostatnio gdy mam więcej czasu to raczej bawię się w różne omlety, naleśniki czy gofry :D Twoje propozycje wyglądają bardzo smakowicie :) zachciało mi się masła orzechowego, chyba gdzieś w spiżarni mam jedno schowane :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Osz Ty chomiku jeden! W spiżarni kamuflujesz takie pyszności?:D

      Goferki widziałam u Ciebie,ze zwierzaków:)

      Usuń
  4. Ale zatrzęsienie owsianek! Niektóre pomysły wykorzystam :) Ja akurat wczoraj pracowałam nad wpisem na bloga na ten sam temat, ale notka pojawi się dopiero za jakiś czas :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Owsianki uwielbiam, mogłabym je jeść i jeść ;).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie jeśli już to najlepiej jaglanka ;)

      Usuń
  6. Do owsianki musiałam 'dojrzeć' i oswajanie z nią zajęło mi trochę czasu. Teraz to jedno z moich ulubionych śniadań. Żeby zaoszczędzić trochę czasu przyrządzam ją w mikrofali - płatki zalewam mlekiem i wstawiam na ok.2-3min. Gotowe. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo właśnie,sposób z mikrofali:) Zapomniałam o nim wspomnieć,dzięki za przypomnienie!:)

      Usuń
  7. Owsianka na białeczku jest przepyszna :) ogólnie każdy rodzaj owsianki na tak !

    OdpowiedzUsuń
  8. najbardziej mnie zaskoczyła owsianka czosnkowa
    www.puffa.pl

    OdpowiedzUsuń
  9. j uwielbiam owsianki ale czosnkowej nie jadłam jszcze i niewiem czy dma isę doniej przekonać;)

    OdpowiedzUsuń
  10. WOOW! moc przepisów, jednakże dla mnie owsianka tylko z jogurtem naturalnym, innej nie wciągnę :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Owsianki jadam na śniadanie od niedawna, ale teraz nie wychodzę bez niej z domu :) Owsianka z czosnkiem jakoś mnie nie przekonuje :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Uwielbiam owsiankę. Ale ostatnio naturalną, zwykłą, bez dodatków :)

    OdpowiedzUsuń
  13. super! zawsze się cieszę jak widzę miłośniczki i miłośników owsianki :) smacznego :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie komentarze :)

Wszelkie opinie są bardzo pomocne w prowadzeniu bloga :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...