piątek, 1 stycznia 2016

Zakwasy. Czym są i jak im zapobiegać.

Przetrenowanie (zaburzenia psychiczne) nie jest tym samym co zakwasy (ból mięśni).

Zakwasy (dokładniej DOMS) to bóle mięśni pojawiające się w wyniku mikrourazów i uszkodzeń włókien mięśniowych po około 12-24 godzinach od wysiłku fizycznego, do którego mięśnie nie były wcześniej przyzwyczajone mogące trwać nawet do 72 godzin.

 



Krąży mit że zakwasy wydzielane są przez kwas mlekowy.Fakt kwas mlekowy wydzielany jest podczas wytężonej aktywności fizyczne,ale największe stężenie kwasu mlekowego następuje około 5-7 min po wysiłku, a następnie spada. Po godzinie jego ilość zostaje zaniżona do zera. Kwas mlekowy nie jest zatem odpowiedzialny za ból po treningu.

Odpowiedzialne za ból może być: niedotlenienie i niedokrwienie mięśni,zapalenie mięśni, obrzęk i mikrourazy tkanki mięśniowej,podrażnienie receptorów czuciowych w mięśniach, których skutki nasilają się zwykle dzień po wytężonych ćwiczeniach.


 

Sposoby zapobiegania zakwasom:
  • rozgrzewka przed treningiem to podstawa,
  • rozciąganie,
  • powolne stopniowanie intensywności treningów z dnia na dzień, a nie rzucanie się na "głęboką wodę",
  • dopóki odczuwalny jest silny ból nie powinno się ćwiczyć,
  • poprawa krążenia naprzemiennie zimnym i ciepłym prysznicem,
  • masaż i sauna pomogą rozluźnić mięśnie,
  • stosowanie maści lub okładów z octu lub liści kapusty(maści z borsuka z rekina,maść końska,rozgrzewające,żele chłodzące,Fastum,Viprosal,Amol itp)
  • okłady z lodu po treningu,stosowanie kompresów rozgrzewających przed treningiem,
  • zwiększenie ilości białka, które buduje uszkodzone włókna mięśniowe, 
  • trening aerobowy o małej lub średniej intensywności,  
  • sok z cytryny (czyli witamina C),  
  • magnez, 
  • sok z wiśni,

Więcej na temat DOMS : klik oraz klik.

13 komentarzy:

  1. Wreszcie ktoś to fajnie, krótko i jasno wytłumaczył :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Starałam się żeby było krótko,a jak wiesz ze streszczeniami u mnie różnie bywa,bo jak zacznę pisać,to końca nie widać :D

      Usuń
  2. Branie BCAA też podobno pomaga, zwłaszcza w przypadku kobiet :) Jak dla mnie nie ma nic lepszego niż sauna po ostrym treningu albo na zakwasy <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. BCAA ma w tym jakiś udział,może dlatego że zawiera aminokwasy,czyli białka,a jak pisałam białko w regeneracji jest bardzo pomocne :) Sauna rulezzz :)

      Usuń
  3. Najbardziej mnie wkurza, jak ktoś myśli, że zakwasy są czymś dobrym i wpiera to innym... No normalnie dostaje ataku :D Zakwasy - mam na mysli niedotlenienie mięśni. Też nazywam zakwasami ból mięśni z powodu uszkodzenia włókna mięśniowego, ale już wiem kiedy to jest dobre a kiedy nie :D ale jak np chodzac na zajecia jakieś tam fitness widzialam kobiety które zle robily cw, zle oddychały, całe się wyginały zamiast napinac a prowadzaca zamiast skorygowac i wytłumaczyc do nich 'ze jutro zobacza jakie beda miały zakwasy' o nie o nie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dlatego ja nie spieram się z kimś kto głosi takie mity. Mówię to co wiem,wysłuchuje opinii drugiej strony i czasem na tym rozmowa się kończy :D

      Usuń
    2. o dokładnie ja tak samo, nie pouczam, bo to i tak nic nie da, tylko sie dowiem, że nie mam pojecia :D

      Usuń
  4. Setterko! Jesteś skarbnicą wiedzy. ;)
    Dobrze, że ktoś potrafi napisać to w sposób jasny i do tego niezbyt obszerny. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba zmienię ksywkę na Wiki (pedia :)

      Usuń
  5. Jesteś moją wielką skarbnicą wiedzy! :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się że coś możesz skorzystać z tego co przekazuję :*

      Usuń
  6. Nie wiedziałam, ze jest aż tyle sposobów, aby zapobiegać zakwasom :oo
    Super blog!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapraszam na mojego bloga, co prawda dopiero początki, ale może coś Cie zainspiruje :)

      Usuń

Dziękuję za wszystkie komentarze :)

Wszelkie opinie są bardzo pomocne w prowadzeniu bloga :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...