poniedziałek, 8 sierpnia 2016

IF/Post,czyli Intermittent Fasting


Intermittent Fasting inaczej post, niekiedy wywołuje skrajne emocje i jest tematem wielu dyskusji. Znanym trendem jest przecież przymus jedzenia śniadania zaraz po wstaniu, by przyśpieszyć metabolizm po nocnym katabolizmie i zapewnić energie na cały dzień. Hmmm no i tu bym się spierała.

Wiele badań wykazało, że post od kolacji do śniadania trwający 12-16h nie tylko nie spowalnia metabolizmu,ale go przyśpiesza (co jest zaskakujące, przez pierwsze 36h głodówka podnosi podstawową przemianę materii) 

Jeśli mowa o spowalnianiu metabolizmu to może wystąpić to dopiero po trzech dobach,a nie po kilku godzinnym czy nawet jednodniowym poszczeniu.
 
Do tego post taki pomaga w spalaniu tkanki tłuszczowej,poprawia wrażliwość insulinową (wrażliwość na insulinę jest większe,gdy stężenie glikogenu jest zmniejszone)
oraz pomaga przy problemach trawiennych,więc ma wiele pozytywnych aspektów wpływających na zdrowie. Co więcej,udowodniono,że wydłużony post może tworzyć optymalne środowisko dla działania kinazy APMK,a to daje możliwość na rozpad ''wadliwych'' /chorych komórek w organizmie. 






Jednak przechodząc do typowego IF który można stosować na co dzień bez zbędnych restrykcji to rodzajów takiego postu jest wiele. Wystarczy wybrać opcję odpowiednią pod własne preferencje i tryb dnia i spróbować czy jest odpowiednia metoda dla Was.
  • IF 12/12,
  • IF 14/10,
  • IF 16/8,
  • IF z zastosowaniem Bulletproof Coffie (link)
  • 5/2 (5 dni jedzenie ok 1800kcal,2 dni postu w  nie następujące po sobie dni ok 500kcal)
  • 3 lub 5 dniowe monodiety (na jabłkach/kaszy jaglanej/ryżu/sokach warzywno owocowych lub warzywnych)
  • ''Fat Fast'' lub jednodniowy post od białka,



Ale jak wszystko ma swoją drugą stronę tak i tutaj należy zwrócić uwagę na kilka ważnych szczegółów. Szczególnie Panie powinny uważać przy stosowaniu IF.
Doświadczenie pokazuje, że kobiety o wiele częściej źle reagują na IF w kontekście zaburzeń hormonalnych mogących zaburzać cykl,pogorszyć PMS,powodować huśtawki emocjonalne.


Może też zdarzyć się, że u niektórych Pań będzie wręcz odwrotnie. Cykle miesięczne się poprawią,mogą powrócić jeśli były problemy z ich brakiem,a energia zamiast maleć może poszybować w górę.

Tak więc jak widać wszystko zależy od jednostki i od obserwowania własnego organizmu.
Wszystkie metody są jedynie opcją i narzędziami,ale żeby móc z nich korzystać nie należy wierzyć we wszystko ślepo,a słuchać swojego organizmu i działać w zgodzie z nim,a nie na przekór. 

Może napiszę jak wyglądały początki z IF u mnie kiedy jeszcze bawiłam się w sprawdzanie różnych systemów żywieniowych co zobrazuje jak metodą prób i błędów doszłam do odpowiedniej dla siebie opcji,która mi służy,a nie wyniszcza.
Więc początkowo połączyłam CarbNite z IF (intermitting fasting) ale w złagodzonej wersji z Bulletproof coffe, czyli okno początkowo 12/12,następnie 14/10, aż doszłam do 16/8 gdzie z rana piłam kawę z masłem i olejem kokosowym co w stwierdzeniu Kiefera nie wpływało na wybicie z postu, po jakimś czasie wróciłam jednak do postu 12/12 aż w końcu odeszłam od tego bo widziałam że IF mi nie służy mimo wersji z bulletproff coffie.

Szukałam przyczyny i znalazłam: low carb i IF u kobiet może przynieść więcej szkód niż pożytku szczególnie jeśli ma się problemy hormonalne a do tego było to dodatkowym stresorem wraz z ketozą co przyczyniło się do braku spadków a nawet wzrostu w okół talii i wzdęciem w okolicy żołądka. Choć efekty lowcarb i IF mogą być świetne u mężczyzn to kobietom radzę próbować IF z dietą w której poziom węglowodanów jest nieco wyższy.

Później, gdy weszłam już na dietę zbilansowaną nie myślałam o stosowaniu IF,ale organizm pokierował mnie tak,że sam ustawił się na post od kolacji do śniadania trwający 12-14 godzin.
I tak jest mi najlepiej. Nie odczuwam że jest to post,nie czuje że robię coś na przymus,a widzę wiele korzyści z tego wynikających. Wiem już sama na sobie że IF w wersji 16h wzwyż nie służą mi. Tak samo jak połączenie IF z low carb,a naturalnym dla mojego organizmu czasem bez jedzenia jest właśnie 12-14h.

Ogólnie:
Jeśli jesteś typem, który nigdy nie czuł, że lubi jeść śniadania i nie jesteś głodny, nie zmuszaj się.
Jeśli jesteś typem, który budzi się wygłodniały, jedz! Nie opuszczaj go tylko dlatego, że przeczytałeś że to dobre,bo nie wszystko złoto co się świeci.



Jeśli chcesz dowiedzieć się czegoś więcej o IF u kobiet zapraszam do materiałów,z których korzystałam przy wprowadzaniu tego systemu u siebie:

http://paleoforwomen.com/shattering-the-myth-of-fasting-for-women-a-review-of-female-specific-responses-to-fasting-in-the-literature/
 

https://www.bulletproofexec.com/a-bad-combination-for-women-intermittent-fasting-and-paleo/

http://www.precisionnutrition.com/intermittent-fasting-women


https://www.bulletproofexec.com/bulletproof-fasting/
(komentarze mówiące o negatywnym wpływie IF dla kobiet)


http://www.marksdailyapple.com/women-and-intermittent-fasting/#axzz3nFXuanKK

http://www.precisionnutrition.com/intermittent-fasting-women

http://youqueen.com/life/health/intermittent-fasting-for-women/



Pozostałe materiały źródłowe na temat IF :

http://authoritynutrition.com/what-is-intermittent-fasting/

http://www.joga-joga.pl/pl138/teksty423/leczenie_glodowka_i_monodieta

http://jamesclear.com/intermittent-fasting-lessons-learned

http://jamesclear.com/good-bad-intermittent-fasting

http://www.nerdfitness.com/blog/2013/08/06/a-beginners-guide-to-intermittent-fasting/

http://www.tlustezycie.fora.pl/odchudzanie,35/if-z-ang-intermittent-fasting,22.html


http://www.fitaliablog.pl/2013/08/intermittent-fasting-kompendium-wiedzy.html

http://ketodietapp.com/Blog/post/2015/03/16/Complete-Guide-to-Intermittent-Fasting

http://ketodietapp.com/Blog/post/2014/08/14/Complete-Guide-to-Fat-Fast


https://www.bulletproofexec.com/what-is-protein-fasting-bulletproof-diet/


http://authoritynutrition.com/11-myths-fasting-and-meal-frequency/

14 komentarzy:

  1. No ja nigdy bym nie mogła przejść na IF ;) Śniadanie to moja podstawa, bez niego czuję się nie tylko głodna, ale i rozdrażniona :D Wiadomo, że jak baba głodna, to zła. Ogólnie przy niektórych postach czy zmianie żywienia pojawiają się u mnie bóle głowy, dlatego dawno już przestałam eksperymentować. Kojarzę za to osoby, które nie tylko ładnie na IF chudną, ale też czują się o niebo lepiej. No u mnie to niestety nie przejdzie, bo za bardzo kocham jeść :D Jak sobie pomyślę, że za np. 3/4 godziny czeka na mnie smaczny posiłek, to jakoś mi lżej na duchu i weselej ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dlatego jeśli znasz swój organizm i wiesz że nie służy mu post to nie należy działać wbrew niemu. Działaj tak aby żyć w zgodzie z homeostazą własnego ciała :)

      Usuń
  2. Uwielbiam ten blog! :] super artykuł, czekam na kolejne :p

    pozdrawiam
    Radek

    OdpowiedzUsuń
  3. IF to kontrowersyjny temat, ja bym się chyba na taki styl żywienia nie przestawiła.. Pozdrawiam z Infraline :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest tylko opcja,a znając siebie należy wiedzieć jakie opcje przyjąć a jakie odrzucić. Mądrze że działaś według swojego organizmu a nie wbrew niemu :)

      Usuń
  4. Należy stwierdzić, że istnieje indywidualność każdego z nas. Nie ma dwóch takich samych osób, dlatego każdy może inaczej reagować na ,,radykalne" diety. IF jest skuteczne, ale nie jest dla każdego np. niektórzy bez śniadania nie funkcjonują - im IF odradzam, innych mdli na samą myśl o 1 posiłku - ta dieta może być dla nich i łasuchów, którzy lubią jeść na noc ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dlatego jak już napisałam w artykule wyżej,zawsze działania dobieramy indywidualnie do jednostki :) Wszelkie metody żywieniowe to tylko opcje,a że ludzie są różni tak różne opcje warto stosować :)

      Usuń
  5. Ja dzięki Tobie staram się, by od kolacji do śniadania minęło 12-14h i czuję się znacznie lepiej jedząc po takim czasie. Wcześniej po prostu czuję się pełna i niegotowa jeszcze na kolejny posiłek ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę Natalko że nasze próby i modyfikacje chociaż troszkę pomogły :-) :-*

      Usuń

Dziękuję za wszystkie komentarze :)

Wszelkie opinie są bardzo pomocne w prowadzeniu bloga :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...